2007-05-21, 11:16
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...statschefens verksamhet r en primr frga fr staten, r det vl snarast en av de sista posterna i statsbudgeten som skall finasieras frivilligt!?
Intressant att vi svenskar tar det allmnnas grunduppgifter som kung, frsvar, rttsvsende litet p en hft, men tycker att det r s rasandes viktigt att staten skffar jobb, frsrjer mnniskor och se till att de kan lna gratis filmer p biblioteket p s stort allvar. Kanske skulle landet se bttre ut om vi lrde oss att prioritera rtt?
Bra skrivet, men jag hller inte med om att kungen r lika viktig som frsvar eller rttsvsendet. P vilket stt skulle statschefens verksamhet vara en primr frga fr folket? Fr statsmakten, visst, men folket r viktigare fr mig.
Citera
2007-05-21, 16:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Det beror...

Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Bra skrivet, men jag hller inte med om att kungen r lika viktig som frsvar eller rttsvsendet. P vilket stt skulle statschefens verksamhet vara en primr frga fr folket? Fr statsmakten, visst, men folket r viktigare fr mig.

...p var man lgger betoningen i begreppet viktigt. Statschefen finns hela tiden och r en stndig symbol. Frsvaret, i alla fall i Sverige, r ju en perifer freteelse till vardags fr mnga, ven om betydelsen i kristider sjlvklart r stor. Jag tror att statschefen, srskilt i en monarki, har en andlig eller moralisk betydelse som knappast kan verskattas, inte minst fr folket. Dock r kanske den vardagliga kontakten mellan folk och stat viktigast genom rttsvsendet i vid mening. Allt behvs, och de olika rollerna kompletterar varandra, och vi kan inte vara ngon frutan.
Citera
2007-05-21, 16:28
Medlem
Androass avatar
Kan inte begripa varfr denna vettiga mnniska (Hakelius) valt Aftonbladet. Helt jvla osannolikt.
Citera
2007-05-21, 16:35
Medlem
llduces avatar
Kungen och monarkin r en viktig symbol fr tradition och kontinuitet.
Tragiskt nog har vi inte kvar srskilt mycket av ngondera s han r en ganska tom symbol. Kungen ska vara en enande symbol fr riket, andligt och moraliskt precis som Strix sger. Trkigt nog s snker kungabarnens beteende vr monarkis anseende hela tiden. Kronprinsessans framtida gifterml med en gymgare frn dalarna skulle ven undergrva monarkins legitimitet avsevrt. Styrelsesttet r vrt att stdjas rent principiellt. Dagens kungafamilj dremot r vrda allt frakt, (mjligtvis undantaget kungen sjlv), de om ngra borde veta att upprtthlla de traditioner och den symbolik som legitimerar deras position.
Citera
2007-05-21, 20:37
Medlem
slutagnlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Stmmer det?! Brukar inte dessa kostnader eller delar av kostnaderna inkluderas nr dessa siffror diskuteras?! Om jag har fel s vill jag grna bli rttad!
Du kan betrakta dig som rttad.

Citat:
..vl hri problemet ligger! Underklassens motvilja mot att ngon, lottovinnare undantagna, lever i "lyx". Statschefen skall ha en uppburen stllning, det har ett stort eget vrde!

Vad gller hovekonomin, redovisas den hr: http://www.royalcourt.se/monarkinhov...780001030.html
Lnken bekrftar det jag sa, tack fr den.
Citera
2007-05-25, 11:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
...ha! Bra skrivet av Hakelius! Sjvklart har han rtt. Kungahuset r maximalt billigt. Fr min del kan man hja apanaget hur mycket som helst. Med hovets effiktivet skulle det i princip kunna f ansvaretfr hela statsverket! Drtill, varje krona som hamnar hos Kungen r en krona mindre till rdskggen. Hgre apanage!
Men det r ju sjlvklart att en institution som man frvntar sig noll av och som faktiskt producerar noll r supereffektiv!

Mindre pengar t rdskggen? Men varfr inte ge en tjugondel av apanaget till mig d?
Citera
2007-05-25, 11:51
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men det r ju sjlvklart att en institution som man frvntar sig noll av och som faktiskt producerar noll r supereffektiv!

Mindre pengar t rdskggen? Men varfr inte ge en tjugondel av apanaget till mig d?

Du kan f en smrkniv av mig vart femte r iallafall...
Citera
2007-05-25, 14:22
Medlem
xallos avatar
Sdrja:

Citat:
Vrdet av familjen Bernadottes pr-insatser fr Sverige och svenskarna har hittills aldrig officiellt faststllts.

Nyligen avsljade hovets informationschef Elisabeth Tarras-Wahlberg att kungahuset fr frsta gngen fr samtal med varumrkesexperter fr att f en uppfattning om vad kungahuset betyder fr Sverige.

DI Weekend har frekommit hovets berkningar och gett varumrkeskonsulterna p Audumbla Pilots uppdraget att gra Sveriges frsta oberoende uppskattning av vrdet p kungahusets varumrke.

"Frgan r ju onekligen intressant. Nr vi brjade titta nrmare p det frvnades vi ngot ver vad vi kom fram till", sger Mats Fogelberg, VD fr varumrkeskonsultbolaget Audumbla Pilots.

Den traditionella instllningen har varit att kungafamiljens betydelse fr landet inte gr att mta i enbart ekonomiska termer.

Till skillnad frn de flesta andra myndigheter och institutioner har kungahuset heller inga konkreta ml kring vad det egentligen ska uppn. Enligt 1974 rs regeringsform r kungens uppgift som statschef att vara "rikets frmste representant" och "samlande representant och symbol fr landet."
Hur kungen gr det och p vilket stt r till stor del upp till kungaparet att sjlva bestmma - deras uppdrag definieras enbart i allmnna termer.

En skeptiker skulle kunna hvda att det finns en risk med det. Utan ett klart definierat uppdrag eller ngon direkt morot eller bonus fr kungaparet i att maximera vrdet av sina marknadsfringsinsatser kanske inte skattetillskottet utnyttjas effektivt.

En snabb verblick ver kungaparets engagemang i fjol och i r visar att sportevenemang och inhemsk representation dominerar. En mjlig slutsats r att kungaparet vljer det som de sjlva tycker r intressant och inte ndvndigtvis det som r bst fr Sverige.

Utan en ordentlig utvrdering av kungafamiljens insatser blir det svrt att rent konkret argumentera mot att en folkvald president med ett tydligt uppdrag skulle kunna frfoga bttre ver kungafamiljens skattebidrag.

Med regeringsformens definition av kungahusets uppgift som marknadsfrare av Sverige som utgngspunkt har Audumbla utgtt frn tillgnglig statistik ver Sveriges export och uppskattat hur mycket kungafamiljens insatser kan tnkas pverka.

"Genom statsbesk, kontakt med olika utlndska fretag och liknande borde kungahusets insatser i alla fall ha inverkan p en halv promille av exporten fr fretag med ver 200 anstllda", sger Mats Fogelberg.

Det skulle betyda att kungahusets pr-insatser bidrog med att ka Sveriges export med nstan 300 miljoner kronor frra ret.

Kostnaderna fr pr-insatserna i form av skattebidrag till hovstaten uppgick r 2002 till 45 miljoner kronor, eller cirka 4 kronor och 50 re per svensk och r.

"De r allts kostnader som r direkt knutna till kungahusets marknadsfringsuppdrag. D rknar vi bort fasta kostnader fr slotten och hovets fastigheter i Kungliga Djurgrdsfrvaltningen", sger Mats Fogelberg.

Audumblas uppskattar allts att kungahuset bidrog med ett positivt nettovrde p en kvarts miljard 2002.

ven om man rknar med kostnaderna fr slott och fastigheter skulle nettovrdet fortfarande hamna p ett plus, p runt 200 miljoner kronor.

"D har vi inte rknat med de positiva ekonomiska effekterna som kungahuset br ha p turismen och frsljning inom Sveriges grnser", sger Mats Fogelberg.

Det betyder allts att kungahuset rent ekonomiskt faktiskt r en bra affr fr Sverige?
"ven om man fr ta siffrorna fr vad de r - grova uppskattningar - visar de att det r fullt realistiskt att skattepengarna som gr till kungafamiljen r en bra investering fr Sverige", sger Mats Fogelberg.

Audumblas uppskattning av vrdet p kungahusets varumrke med enbart exportpverkan som underlag hamnar p nrmare 5 miljarder kronor (se utrkningen hr intill).

Mest vrdefull i dagens svenska kungafamilj anser Audumbla att drottning Silvia r. Klr man hennes vrde i siffror blir det ungefr 1,8 miljarder eller 36 procent av hela kungahusets varumrke.

Kung Carl XVI Gustaf hamnar p 1,7 miljarder (34 procent).

"Det r inte s konstigt. Drottningen har haft strre genomslag bde i Sverige och internationellt. Hon har visat en bra frmga att ppna drrar och visat ett socialt engagemang fr framfr allt barn. Det r viktigt fr hennes popularitet runt om i vrlden", sger Mats Fogelberg.

"Kungen borde ha en tydligare egen agenda. Kanske till exempel sikta in sig p nringslivet. Men det r inte bara hans eget fel att han inte har det. Han borde stlla hgre krav p riksdag och regering att ge honom tydligare riktlinjer kring vad de vill att han ska gra, vad han ska leverera."
Kronprinsessan Victoria anses nnu inte ha ett lika stort varumrkesvrde som sina frldrar n, 0,9 miljarder (18 procent). Men det vxer i takt med att hon fr fler officiella uppdrag.

"Kronprinsessan r ju framtiden. Hittills har hon visat sig g i sin mors fotspr, vilket r positivt", sger Mats Fogelberg.

Prins Carl Philip och prinsessan Madeleine som varumrken uppskattas ligga p 250 miljoner (5 procent) respektive 350 miljoner kronor (7 procent).

"Prinsen och prinsessan r n s lnge bifigurer. De handlar fr dem mest om att bidra till sina frldrars och kronprinsessans varumrke och absolut inte skada kungahusets varumrke i stort", sger Mats Fogelberg.

Hittills tycker varumrkeskonsulterna p Audumbla att kungabarnen lyckats rtt bra med det, eller i alla fall undvikit att gra ngra strre tabbar.

"Det finns ju till exempel en risk i att kungabarnen gr fr mycket upp i bratkulturen. D riskerar de att stta sig med folk och uppfattas som en rik verklass snarare n kungligheter", sger Mats Fogelberg.

Mnga har skert mycket att invnda mot att se p kungahuset s hr, som ett fretag. Att vi har rtt att stlla krav p dem likt aktiegare p en fretagsledning.

"Ja, men r deras uppdrag enligt regeringsformen att bygga varumrket Sverige och vi skattebetalare ger dem en mngd pengar att disponera fr det ndamlet mste det finnas skl att utvrdera det de levererar", sger Mats Fogelberg.

Om du skulle ge dig p en bedmning av hur varumrket har sttt sig ver tiden?
"D skulle jag dremot sga att det trots allt minskat ngot. Konkurrensen om uppmrksamheten blir allt tuffare frn sportstjrnor som Carolina Klft och musiker som medlemmarna i Cardigans. Dessa personer fr allt strre betydelse fr varumrket Sverige. ven fretag som Ikea blir allt viktigare ambassadrer fr landet. Det r drfr som jag tror att det r s viktigt att kungahusets roll definieras tydligare i det moderna Sverige."
Er analys visar ju trots allt att kungahuset redan bidrar med ett stort positivt vrde.

"Ja, men kungahusets medlemmar maximerar knappast sin potential eller varumrkets vrde. Det rcker inte lngre att bara vara kung, drottning, prins eller prinsessa."

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdeln...058%26src%3ddi
Citera
2007-05-25, 14:43
Medlem
ubersantas avatar
Kungafamiljen - sveriges frmsta socialbidragstagare!
Citera
2007-05-25, 14:56
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Kungafamiljen - sveriges frmsta socialbidragstagare!

Skerligen ocks sveriges enda socialbidragstagare som drar in uppskattningsvis 5 miljarder till Sverige... (Se ovan)
Citera
2007-05-25, 15:04
Medlem
Sun Rulers avatar
Min hgst personliga sikt...

Jag r djupt vertygad om att media sitter inne med bde en och tv pikanta detaljer om kungafamiljen som de inte mnar att avslja. Skulle media nagelfara kungahuset p samma vis som de gjort mot den "stackars missfrstdda Ken Ring" skulle svenska folkets std fr kungahuset sjunka. Nr diskussioner om kungahuset kommer upp brukar folk ofta nmna att de verkar s trevliga, kungen r "s himla vardaglig". Skulle det vara argument fr att bibehlla denna anomali?

Vad det betrffar apanaget s ser jag inte summan som orimlig ifall vi har kvar kungahuset.
Citera
2007-05-25, 15:08
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Min hgst personliga sikt...

Jag r djupt vertygad om att media sitter inne med bde en och tv pikanta detaljer om kungafamiljen som de inte mnar att avslja. Skulle media nagelfara kungahuset p samma vis som de gjort mot den "stackars missfrstdda Ken Ring" skulle svenska folkets std fr kungahuset sjunka. Nr diskussioner om kungahuset kommer upp brukar folk ofta nmna att de verkar s trevliga, kungen r "s himla vardaglig". Skulle det vara argument fr att bibehlla denna anomali?

Vad det betrffar apanaget s ser jag inte summan som orimlig ifall vi har kvar kungahuset.

Det ljliga r att den pikanta informationen om kungahusets medlemmar redan har lckt ut. Jag menar, hur i helvete skulle en simpel arbetagrabb frn Malm som jag veta om vningen som kungen och hans "herrklubb" frfattar ver dr de tar sina dambesk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in