2013-05-22, 19:04
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ptja, det kan man tycka. Det är ju dock inte helt ologiskt för en lag som ska skydda minoriteter. Inte för att jag gillar skitlagen, men just den biten tycker jag inte är så konstig.

Å andra sidan kan man ju tycka att det vore bättre med en generell lag mot hets av folkgrupper helt oberoende av vad fasen det råkar vara för folkgrupper, inkluderat t.ex. svenskar.

Men vad fan vet jag, jag är inte jurist.

Men i Flashbacks regler står det ju specifikt att det inte är den svenska lagen som åsyftas:

"Denna regel förbjuder att man sprider, förespråkar eller rättfärdigar hat grundat på intolerans. Regeln bygger på den internationella termen "hate speech", och ska inte blandas ihop med den svenska lagen med samma namn. Den internationella termen förklaras som "uttryckssätt som sprider, förespråkar eller rättfärdigar hat grundat på intolerans".
Det är tillåtet att uttrycka missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper, men inte att hetsa eller hota. Det betyder att det är tillåtet att säga att man exempelvis ogillar en specifik folkgrupp, men det är inte tillåtet att säga att man anser att alla inom denna folkgrupp borde utrotas eller att man anser att det är bra ifall en person inom denna folkgrupp blir mördad."

Att svensk praxis innebär att svenskar inte betraktas som en folkgrupp borde ju i så fall inte vara relevant för 1.03 på Flashback?
Citera
2013-05-22, 19:05
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ehh, va?

Menar du att vi skulle radera för 1.03 om någon hetsar mot svenskar?

Det håller jag inte med om i så fall

(eller har du eller jag missförstått negationerna i frågan?)

Jag utgår från vad vårt regelverk säger och då är inte svenskar undantagna och ska som jag tolkar det också kunna omfattas av den. Nu är ju som vi alla vet 1.03 en regel som kan vara knepig att tolka och jag är inte säker på att jag har rätt i detta. Jag kan heller inte minnas att vi har haft en situation där vi har röstat om ett inlägg är 1.03 när det gäller hets mot svenskar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in