2007-05-17, 11:50
Medlem
ChristianXs avatar
Jag kan inte tala för moddarna i just I&I, men min personliga syn på det hela är att Lagen om HMF är vidrig och omöjlig att leva efter. Man får enligt lagtexten inte en uttrycka missaktning mot något som kan tolkas som en folkgrupp. Sant eller ej.

När jag tolkar inlägg gentemot FB:s regler ser jag det som att min uppgift är att skydda FB mot eventuella repressalier, dvs att genom att ligga tillräckligt nära vad som är tillåtet för att det inte skall vara meningsfullt att processa om det, trots att det kanske i lagens mening, strikt tolkat, är HMF.

Genom att ligga på gränsen kan vi ju kanske vara en del i processen att avskaffa eller förändra dessa dumheter.
Citera
2007-05-17, 12:19
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Du menar som din Den officiella "invandrare bashar svenskar" tråden?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=442810

Eller Blonda svenskar = Gulingar?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=442632

Nu är du som Bambi på hal is igen. Som någon redan nämnt så är inte svenskar någon folkgrupp och sedan så om du läser "bashar"-trådarna noga så handlar inte det om att hetsa mot svenskar utan mer en "fight fire with fire"-tråd. Och Guling-tråden var en frågetråd.
Citera
2007-05-17, 13:51
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Varför skulle du vilja jaga bort alla rasister från FB? Är du, som uppenbart vänsterorienterad, så svårt anfäktad av din ideologi så att du likt dina åsiktskamrater inte önskar att en fri debatt om t ex invandringsspektaklet skall få hållas? Så länge den inte uppenbart bryter mot denna lag?.

Men lär dej läsa, jag skriver ju att jag inte kommer sitta och anmäla alla rasister för att jaga bort dem. Därimot kommer jag testa att anmäla några inlägg för att se var gränsen går.
Citera
2007-05-17, 15:27
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Nu är du som Bambi på hal is igen. Som någon redan nämnt så är inte svenskar någon folkgrupp och sedan så om du läser "bashar"-trådarna noga så handlar inte det om att hetsa mot svenskar utan mer en "fight fire with fire"-tråd. Och Guling-tråden var en frågetråd.
Om du går in och tittar på vad som går under begreppet folkgrupp idag, så kan man i stortsett sätta in vad som helst där. Tex: feta hetrosexuella 30åringar med stripigt hår, svenskar, etc etc... Men detta görs inte då man vill skydda en "svagare" grupp som inte klarar av kritik, detta kallas att leva i en skyddadverkstad.

/mvh IKh
Citera
2007-05-17, 21:27
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Men lär dej läsa, jag skriver ju att jag inte kommer sitta och anmäla alla rasister för att jaga bort dem. Därimot kommer jag testa att anmäla några inlägg för att se var gränsen går.

"Nu tänker inte jag jaga bort alla rasister på Flashback genom att använda den här reglen, även om jag är lite sugen"

Hur skall man på annat sätt tolka den meningen än att du egentligen vill ha bort alla "rasister" från FB? Tror nog att skon klämmer på en helt annan liktorn än just detta. Du (liksom andra subversiva vänsterkrafter på FB och i samhället) vill helt enkel begränsa debatten om invandringsdebaclet därför att era argument helt enkelt inte har en bärighet som räcker till för att i en "face to face"-debatt motivera varför mångkulturidiotin skulle vara något positivt för Sverige. Ni går ständigt på pumpen. Vad är då det allmänt förekommande samhälleliga standardförfarandet när man inte klarar av debatten? Jo, man försöker istället tysta dom kritiska rösterna i mesta möjliga mån. Känns det igen, månne?
Citera
2007-05-18, 11:50
Medlem
illums avatar
En mycket komplicerad fråga, som idag inte bara regleras av svensk lag utan även EU-direktiv och liknande, som faktiskt tillåter mer.

När det gäller domar, så är det heller inte helt enkelt att dra slutsatser av det. Lekmän fattar sällan exakt vad det är i ett domskäl, som gör att någon blir fälld eller friad. Det är lite som att lyssna på folk som förklarar varför de blev kuggade på uppkörningen, vilket fan aldrig stämmer.

Flashback har till uppgift (och skyldighet) att radera det som är uppenbara regelbrott. Moderatorerna här är lekmän och kan inte rimligen antas agera med juridisk expertis på kirurgiskt manér på alla poster (och de förväntas heller inte göra det, det handlar om rimlighet). Vi tar bort ganska mycket och det handlar även där om kontext och rimlighet.

Det enda som egentligen oroat mig på sistone är alla satans hatposter mellan balkanfolk i politik utrikes. De sparar verkligen inte på krutet när de ska hata ihjäl albaner/serber/kroater/bosnier eller vad det nu är. Eventuellt får jag själv sänka ribban för vad jag tillåter om det ska fortgå.
Citera
2013-05-22, 16:35
Bannlyst
Är det likadant på flashback som det är i verkligheten där svenskar inte kan utsättas för hets mot folkgrupp?
Citera
2013-05-22, 17:25
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SystemOut
Är det likadant på flashback som det är i verkligheten där svenskar inte kan utsättas för hets mot folkgrupp?

Nej.
Citera
2013-05-22, 17:26
Medlem
Booness avatar
"1.03. Hets mot folkgrupp är förbjudet
I Sverige finns en lag som förbjuder "hets mot folkgrupp". Enligt 16 kap. 8 § brottsbalken kan man dömas för den om man uttalar eller sprider hot eller missaktning för en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Lagen är ett kraftfullt ingrepp i den svenska åsikts- och yttrandefriheten, och har systematiskt används sedan slutet av 90-talet för att hindra vissa diskussioner att äga rum. Var därför noga med hur du formulerar dig när du diskuterar dessa ämnen."

Nationellt! Alltså om någon uttalar eller sprider hot mot svenskar, så bör ju det gå under Hets mot folkgrupp.

Eller har jag fel?
Citera
2013-05-22, 17:57
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Nej.

Ehh, va?

Menar du att vi skulle radera för 1.03 om någon hetsar mot svenskar?

Det håller jag inte med om i så fall

(eller har du eller jag missförstått negationerna i frågan?)

Citat:
Ursprungligen postat av Boones
"1.03. Hets mot folkgrupp är förbjudet
I Sverige finns en lag som förbjuder "hets mot folkgrupp". Enligt 16 kap. 8 § brottsbalken kan man dömas för den om man uttalar eller sprider hot eller missaktning för en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Lagen är ett kraftfullt ingrepp i den svenska åsikts- och yttrandefriheten, och har systematiskt används sedan slutet av 90-talet för att hindra vissa diskussioner att äga rum. Var därför noga med hur du formulerar dig när du diskuterar dessa ämnen."

Nationellt! Alltså om någon uttalar eller sprider hot mot svenskar, så bör ju det gå under Hets mot folkgrupp.

Eller har jag fel?

Ja, du har fel, enligt lagen (bla domar där det fastslås att kritik av svenskar inte omfattas av straffstadgandet). Åtminstone så länge vi befinner oss i Sverige på forum riktat mot svenskar. Såvitt jag begriper är den till för att skydda minoriteter.
Citera
2013-05-22, 18:07
Medlem
Booness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ehh, va?

Menar du att vi skulle radera för 1.03 om någon hetsar mot svenskar?

Det håller jag inte med om i så fall

(eller har du eller jag missförstått negationerna i frågan?)

Ja, du har fel, enligt lagen (bla domar där det fastslås att kritik av svenskar inte omfattas av straffstadgandet). Åtminstone så länge vi befinner oss i Sverige på forum riktat mot svenskar. Såvitt jag begriper är den till för att skydda minoriteter.

Så man har rätt att "smutskasta" svenskar hur mycket man vill? Så länge vi befinner oss i Sverige på forum riktat mot svenskar. Fan vad sjuk.
Citera
2013-05-22, 18:12
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boones
Så man har rätt att "smutskasta" svenskar hur mycket man vill? Så länge vi befinner oss i Sverige på forum riktat mot svenskar. Fan vad sjuk.

Ptja, det kan man tycka. Det är ju dock inte helt ologiskt för en lag som ska skydda minoriteter. Inte för att jag gillar skitlagen, men just den biten tycker jag inte är så konstig.

Å andra sidan kan man ju tycka att det vore bättre med en generell lag mot hets av folkgrupper helt oberoende av vad fasen det råkar vara för folkgrupper, inkluderat t.ex. svenskar.

Men vad fan vet jag, jag är inte jurist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in