• 2
  • 3
2007-05-17, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
men Linné kallade ju också indianerna för den röda rasen

hur icke-upplyst får man bli egentligen?

sen var det Blumenbach som la till den oceaniska "bruna rasen" ca 50-100 år senare, det är den som senare duktigare rasforskare kallat för australider och veddider.

Nåväl på den tiden visste man inget bättre Inte för att vi på den här tiden är så jävla upplysta heller
Citera
2007-05-18, 00:04
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strong Khram
Linné talade väl aldrig om fyra olika arter, utan om fyra olika raser.
Ok, men på ett sätt som förintade människosläktets enhet:
  • Homo sapiens americanus (otherwise known as the red Indians). He describes them as being "Red, ill-tempered, subjugated. Black hair, straight, thick; nostrils wide; face harsh; beard scanty. Obstinate, contented, free. Paints himself with red lines. Ruled by custom."
  • Homo sapiens europaeus are “White, serious, strong! Hair, blond, flowing. Eyes blue. Active, very smart, inventive. Covered by tight clothing. Ruled by laws."
  • Homo sapiens asiaticus "Yellow, melancholy, greedy. Hair black. Eyes dark. Severe, haughty, desirous. Governed by loose agreements. Ruled by opinion."
  • Homo sapiens africanus "Black, impassive, lazy. Hair kinked. Skin silky. Nose flat. Lips thick. Women with genital flap; breasts large. Crafty, slow, foolish. Anoints himself with grease. Ruled by caprice."
Citera
2007-05-19, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne_Svensson
Nåväl på den tiden visste man inget bättre Inte för att vi på den här tiden är så jävla upplysta heller

ja precis. Röda rasen, det lärde jag mig redan som typ 9 år gammal, i Kalle Anka-tidningen stod det att missuppfattningen kommer från deras röda krigsmålning som torkat in i kinderna..

Egenskaperna dom gav dom fyra raserna var efter den då fortfarande levande humuralpatologin

blod - sangues = sangvinisk läggning
slem - flegma = flegmatisk läggning
gul galla - chole = kolerisk läggning
svart galla - melanchole = melankolisk läggning

pyttsan säger jag, gammal folkmedicin och vidskepelse har inget i rasbiologi att göra
Citera
2007-05-20, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Ok, men på ett sätt som förintade människosläktets enhet:
  • Homo sapiens americanus (otherwise known as the red Indians). He describes them as being "Red, ill-tempered, subjugated. Black hair, straight, thick; nostrils wide; face harsh; beard scanty. Obstinate, contented, free. Paints himself with red lines. Ruled by custom."
  • Homo sapiens europaeus are “White, serious, strong! Hair, blond, flowing. Eyes blue. Active, very smart, inventive. Covered by tight clothing. Ruled by laws."
  • Homo sapiens asiaticus "Yellow, melancholy, greedy. Hair black. Eyes dark. Severe, haughty, desirous. Governed by loose agreements. Ruled by opinion."
  • Homo sapiens africanus "Black, impassive, lazy. Hair kinked. Skin silky. Nose flat. Lips thick. Women with genital flap; breasts large. Crafty, slow, foolish. Anoints himself with grease. Ruled by caprice."

Va klassades mellanösternfolk då enligt honom? Vet bara att en kille på 1800-talet som klassade sydeuroper och mellanöstingar tillhörande Melanchoci race om jag nu skrev rätt
Citera
2007-05-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Den andra artikeln visar diagram där olika afrikanska populationer hamnar långt ifrån varandra i diagrammen. Det stämmer med vad jag skulle förvänta. Men liknande PC diagrammer visar de afrikanska populationer nära varandra, och det har jag svårt att förstå (nu har jag inte djupstuderat artikeln).

Men herregud.... Har du problem med att tolka diagram och bilder?

Titta på figur 1 och figur 2.

Alla fylogenetiska träd över olika folkgrupper jag någonsin sett har varit i princip identiska med dem, och de stämmer väl överens med Linnés uppdelning.

Anledningen till att afrikanska grupper på vissa grupper ligger långt ifrån varandra har att göra med att de har stor genetisk variation inom sig, men det betyder inte att de inte skiljer sig från de icke-afrikanska populationerna.

Sen bara för att förtydliga:

Linné delade faktiskt inte upp människan i raser, utan i varieteter.

Att påstå att alla populationer runt om i världen är så pass lika att homo sapiens inte kan indelas i olika varieteter baserade på olika fenotyper är en ideologisk värdering jag förstår många värnar om, men ur ett biologiskt perspektiv är den ganska löjlig.
Citera
2007-05-21, 14:02
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond Genetiker
Men herregud.... Har du problem med att tolka diagram och bilder?

Titta på figur 1 och figur 2.
Det var med anledninga av PC-diagrammen i figur 3 som jag undrade hur Rosenberg kunde få PC-diagram där olika afrikanska populationer ligger mycket närmare varandra.

Citat:
Anledningen till att afrikanska grupper på vissa grupper ligger långt ifrån varandra har att göra med att de har stor genetisk variation inom sig, men det betyder inte att de inte skiljer sig från de icke-afrikanska populationerna.

Sen bara för att förtydliga:

Linné delade faktiskt inte upp människan i raser, utan i varieteter.

Att påstå att alla populationer runt om i världen är så pass lika att homo sapiens inte kan indelas i olika varieteter baserade på olika fenotyper är en ideologisk värdering jag förstår många värnar om, men ur ett biologiskt perspektiv är den ganska löjlig.

Om olika afrikanska populationer ligger längre ifrån varandra genetiskt sett än de andra 'varieteterna', blir det biologiskt ganska löjligt att ha en fenotypisk uppdelning baserad på färg och geografi. Typ: svenska gula rosor, svenska blå rosor, finska vita rosor.

Nu hade Linné väl lite känsla för det. Han insåg att det fanns afrikanska populationer (som pygméerna och San-folket) som skiljde sig ut från andra grupper. Men dessa buntade han ihop under rubriken 'Homo monstrosus', och han trodde att avvikelserna berodde på miljöpåverkan. Även vidjesmala flickor med åtsnärjd midja hamnade i denna kategori
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in