• 1
  • 2
2007-05-16, 18:18
Medlem
FreedomOfSpeechs avatar
Hej!

Kollar lite efte en första bil. På ett flertal annonser stå det oskattad. Vad menas med det? Den är alltså avställd?
Citera
2007-05-16, 18:27
Medlem
Att det är körförbud på bilen tills du betalar skatten.
Rätta mig om jag har fel.
Citera
2007-05-16, 18:53
Medlem
paridas avatar
Nja, kan ju också vara att skatten ska betalas snart?

Om det står "skattad" så tolkar jag det som att skatten nyligen är betald iallafall!
Citera
2007-05-16, 21:18
Bannlyst
Att den inte gått genom besiktning, sedan blivit avställd då inga pengar funnits till reparationen.

Så tolkar jag det.
Citera
2007-05-16, 21:36
Medlem
locmans avatar
bilen har blivit avställd!? behöver inte va nått fel med det
Citera
2007-05-16, 21:38
Medlem
core_s avatar
Varför i hela friden skulle den vara avställd? Själv tolkar jag det som att skatten skall betalas, men har inte blivit det.

(Man har ju som bekant en månad på sig efter besiktningsperiodens slut att betala skatten, förutsatt att den har blivit godkänd)
Citera
2007-05-16, 23:51
Medlem
va?????

Citat:
Ursprungligen postat av core_
Varför i hela friden skulle den vara avställd? Själv tolkar jag det som att skatten skall betalas, men har inte blivit det.

(Man har ju som bekant en månad på sig efter besiktningsperiodens slut att betala skatten, förutsatt att den har blivit godkänd)

du kan väl betala skatten fast inte bilen e godkänd i besiktningen-de va de dummaste jag hört. Har själv 2st bilar (som jag kör med) som e nyskattade-fast inte e dom besiktigade inte. Den ena har jag haft i trafik(skattad o försäkrad)och kört med sista 10åren men har inte varit in o besiktigat en enda gång.De e en liten opel kadett med 250hk volvomotor under huven-så de e inte lönt att försöka besiktiga den-kör hela somrarna med den endå.
Citera
2007-05-16, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagköropel
du kan väl betala skatten fast inte bilen e godkänd i besiktningen-de va de dummaste jag hört. Har själv 2st bilar (som jag kör med) som e nyskattade-fast inte e dom besiktigade inte. Den ena har jag haft i trafik(skattad o försäkrad)och kört med sista 10åren men har inte varit in o besiktigat en enda gång.De e en liten opel kadett med 250hk volvomotor under huven-så de e inte lönt att försöka besiktiga den-kör hela somrarna med den endå.
Med körförbud så kan du skatta så mycket du vill, men bilen får stå
Citera
2007-05-16, 23:55
Bannlyst
Man kan även låta bli att betala skatten utan att ställa av den, den blir då oskattad med skatteskuld, är den inte påförd är den avställd och om skatten ska betalas heter det att skatten ska betalas.. troligen är det en kombo av nåt av det ovanstående, troligen svarar säljaren på sånt när man ringer..
Citera
2007-05-16, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagköropel
Men vänta nu, Du får inget skattemärke av VV om inte bilen är besiktigad, skatten betald och trafikförsäkrad. Det är det lilla skattemärket som avgör om Du blir stoppad om Du får en polisbil bakom Dig i en bilkö. Varför skatta en bil som Du inte får igenom besiktningen och ändå inte får något skattemärke för?

// Roger P.
Citera
2007-05-17, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Men vänta nu, Du får inget skattemärke av VV om inte bilen är besiktigad, skatten betald och trafikförsäkrad. Det är det lilla skattemärket som avgör om Du blir stoppad om Du får en polisbil bakom Dig i en bilkö. Varför skatta en bil som Du inte får igenom besiktningen och ändå inte får något skattemärke för?

// Roger P.
För att köra den närmaste väg mellan garage-verkstad-bilprovning-mormor osv? Man får köra obesiktat i samband med provkörning, men inte så mycket.
Citera
2007-05-17, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
För att köra den närmaste väg mellan garage-verkstad-bilprovning-mormor osv? Man får köra obesiktat i samband med provkörning, men inte så mycket.
Men vänta nu, varför betalar han skatt på bilen år efter år trots att han inte besiktigar den? För att hålla den i trafik även om den inte är besiktigad? Om han då blir stoppad på E4:an med kärring och ungar och hela semesterpackningen så kan han väl inte skylla på provkörning i samband med bilreparation?

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in