2007-05-16, 12:43
Medlem
kan läkaren bara sluta skriva recept på stillisar utan att trappa ner eller ge mig nått annat piller att sova på ? har fått stillisar i några år och behöver dom för att sova.
Citera
2007-05-16, 12:53
Medlem
Tjohildas avatar
Kan kan han väl...men det är direkt olämpligt att inte trappa ner långsamt om man ätit dem i flera år. Abstiensen kan bli riktigt otäck.
Citera
2007-05-16, 13:11
Medlem
Det kan han. Men som tidigare nämnde så är det olämpligt att sluta abrupt, dom ska trappas ner långsamt för att slippa utsättningsbesvären/abstinens.
Väldigt konstigt att han bara slutar skriva ut det åt dig så där, som läkare borde han veta bättre.
Citera
2007-05-16, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av downstairs
kan läkaren bara sluta skriva recept på stillisar utan att trappa ner eller ge mig nått annat piller att sova på ? har fått stillisar i några år och behöver dom för att sova.
Vad va hans anledning till sluta? fråga du inte? Jag hade bytt läkare direkt..
Citera
2007-05-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG
Vad va hans anledning till sluta? fråga du inte? Jag hade bytt läkare direkt..

han har inte gett mig nån anledning , jag vill byta läkare men vet inte vaqrt jag ska vända mig eller vem jag ska säga till :/?är inte så hajj på det där
Citera
2007-05-16, 15:52
Bannlyst
Citat:
han har inte gett mig nån anledning , jag vill byta läkare men vet inte vaqrt jag ska vända mig eller vem jag ska säga till :/?är inte så hajj på det där
Husläkare, vårdcentralen, sjukhus, akutmottagning finns mycket!.
Tandläkare! Boka tid och säga att du har svår ångest inför tandläkaren och har svårt att somna in får du med 99,9% säkerhet något säg då att stilnoct funkar bra..!
Citera
2007-05-16, 19:07
Medlem
SinCitys avatar
Det bästa är att byta läkare och inte dra upp att du har problem att sluta med Stilnocten ty då kommer läkaren säkerligen att skicka dig till beroendekliniken där de anses bäst kunna ordna ett nedtrappningsschema, och att få det i din journal att du varit "kund" där är inget du någonsin vill ha i din journal.

I värsta fall tycker jag det är bättre att du beställer hem Stilnoct själv(via nåt webb-apotek), letar reda på ett nedtrappningsschema på nätet och trappar ut medicinen själv om nu din läkare är så skum att han inte själv ger dig möjlighet att trappa ut den. Eventuellt kanske du kan beställa Sonata och testa gå över på den, om den funkar, ett tag. Tror inte att de klassat Sonata än. Sonata är dock enligt mig inte så effektiv, men eftersom alla reagerar individuellt på olika mediciner så kan det vara värt att testa.

Det generella rådet är dock att vägra gå upp på beroendekliniken då detta kan få dina chanser att få adekvat vård senare i livet med största sannolikhet kommer att bli lidande. Jag erkände en gång för länge sedan att jag använt cannabis några gånger för att kunna sova och blev hänvisad direkt till BC. När jag flera år senare råkade ut för en depression fick jag slita som ett djur för att ens få träffa en vanlig läkare och få SSRI utskrivet. Står det någonting om att man t ex haft svårigheter att sluta med en medicin i ens journal får man springa bland killarna som tar luftsteg och går i labyrinter trots att man knappast känner sig hemma där...
Citera
2007-05-16, 19:18
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:

Hur stor dos tar du? Går du på en hyffsat normal dos är det inte säkert att du behöver någon nedtrappning. Däremot så behöver du antagligen någon annan sorts sömnmedicin för att somna. Det låter konstigt att en läkare skulle vägra att skriva ut milda men fungerande preparat som propavan, theralen, lergigan osv. Personligen så tycker jag att ovanstående preparat har fått ett oförskämt dåligt rykte. De fungerar faktiskt utmärkt att sova på. Har personligen tagit 15mg zopiklon per natt i ett par år nu.
Citera
2007-05-16, 22:54
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Hur stor dos tar du? Går du på en hyffsat normal dos är det inte säkert att du behöver någon nedtrappning. Däremot så behöver du antagligen någon annan sorts sömnmedicin för att somna. Det låter konstigt att en läkare skulle vägra att skriva ut milda men fungerande preparat som propavan, theralen, lergigan osv. Personligen så tycker jag att ovanstående preparat har fått ett oförskämt dåligt rykte. De fungerar faktiskt utmärkt att sova på. Har personligen tagit 15mg zopiklon per natt i ett par år nu.

Precis, han borde ju rimligtvis ha erbjudits Propavan el. dylikt som substitut, kanske med en samtidig nedtrappning. Sen håller jag med om att Stilnoct har fått ett väldigt oförtjänt rykte, de flesta som använt den på fel sätt har väl drabbats av de abnorma biverkningarna man kan få, men dricker man 6st klass 3 öl och sköljer ner en karta Stilnoct med så är det väl själva fan om den ska funka som det är tänkt. 1-2st och sen direkt i säng och det är en riktigt bra insomningstablett även om jag föredrar Imovane(förutom att det smakar illa, som om man blivit bög och sugit av Stålmannen under natten, i munnen dagen efter).

Propavan, Theralen m fl har ju den bieffekten att man känner sig som en zombie dagen efter pga den långa halveringstiden de har, tror Propavan har 12 timmars halveringstid. De borde ju kunna forska fram en liknande medicin som Stilnoct eller Imovane som inte är beroendeframkallande. Behovet finns ju verkligen och det skulle troligen bli en storsäljare så jag förstår verkligen inte varför det inte redan finns. Flunitrazepam(Rohypnol) är en av de bästa sömnmediciner jag testat och jag skulle verkligen kunna tänka mig äta den resten av livet om det gick och jag fick för min doktor, det största problemet med den är ju att den slutar fungera efter ett tag. Detta är ju även det en medicin som fått ett väldigt dåligt rykte pga att många missbrukat den och att den mest blivit känd som "rape drug" samt som aggressivt kriminellas sätt att använda den vid våldsbrott såsom misshandlar och rån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in