2007-05-16, 09:21
Awaiting Email Confirmation
Blåkrusbärs avatar
Jag har nu fått det bekräftat av doktorn att jag tydligen har körtelfeber!

Mina svullnader utpå halsen och i munnens halsmandlar börjar nu gå neråt.
Vilket betyder att jag börjar bli frisk, eller hur!? Eller kan viruset pendla mellan olika styrkor? Att svullnaderna går fram och tillbaka? T.e.x ena dagen jättesvälld, andra dagen inget sväld alls etc.?

För övrigt glömde jag fråga doktorn hur det var med närhet och sexdelen. Får man ha sex med någon (läs flickvän) om man har körtelfeber? Får man kyssas?

För övrigt sade doktorn att jag kunde jogga, om jag verkligen kände att jag klarade av det, och styrketräna var inga problem alls.
Men jag har hört på andra håll att det är farligt? Speciellt om man har svälld mjälte? Mycket glad om någon kunde reda ut den saken...

Tacksam för svar!
Citera
2007-05-16, 09:35
Medlem
Ssjoss avatar
Nu är jag ingen expert men kanske kan ge några relativt säkra svar.

Körtelfeber är en ganska långdragen sjukdom, tror den kan sitta upp till två månader. Det går även att få den en kortare tid.
Men jag tror du ska vänta i en vecka från och med att du känner dig nästan frisk till att du anser dig vara helt frisk.

Om du kysser din flickvän så lär det finnas stor risk att du smittar henne (Dvs om du inte fick körtelfebern av henne). Om hon redan haft den så borde det vara ganska lugnt om du är på bättringsvägen (tror jag ivf). Sex har jag ingen aning.

Appropå träning så i brist på mer information så använd sunt förnuft
Maxxa inte ut... Lyssna på kroppens singaler.
Citera
2007-05-16, 09:53
Medlem
fbes avatar
Du borde värna lite mer om din flickvän. Att ligga oskyddat med henne när du har klamydia och körtelfeber är inte vad jag skulle kalla hänsynstagande. Kan du inte pausa lite för hennes skull?
Citera
2007-05-16, 10:38
Medlem
Pjosks avatar
Svullnaden i halsen kan pendla. Jag har haft körtelfeber i ungefär 2 månader nu. Det tar några månader innan du blir fullt frisk, ofta känner man trötthet länge efter att svullnader och halsont har lagt sig.

Sex är nog inget problem, smittar via saliv :P

Du borde ha fått körtelfebern av din flickvän (eller? ^^) så det är väl lugnt att köra på som vanligt. Hon kan ha haft det innan och då får hon det inte igen.

Ligg lågt med träning, drick ingen alkohol förrän du har tagit leverprover. GL hf
Citera
2007-05-16, 12:45
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
Du borde ha fått körtelfebern av din flickvän (eller? ^^) så det är väl lugnt att köra på som vanligt. Hon kan ha haft det innan och då får hon det inte igen.

Men vilken bra logik! Han har förstås fått det från tjejen, som fått det från...? Eh, ja, just det.
Nej, kör inte på som vanligt. Visa lite hänsyn.
Citera
2007-05-16, 15:15
Medlem
abcabcs avatar
De flesta personer har körtelfeber som symtomfri barnsjukdom, och ju äldre man blir ju allvarligare blir sjukdomen. Så troligen har din flickvän redan haft sjukdomen och är immun.

Eller också har hon inte, men det kanske är på tiden för att inte bli allvarligt sjuk när hon är medelålders. Detta är nog inte det officiella direktivet från socialstyrelsen, men jag är mer av typen "det som inte dödar härdar".

Om hon redan är medelålders, ja då skall ni nog passa er.
Citera
2007-05-16, 15:24
Medlem
Superiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåkrusbär
Jag har nu fått det bekräftat av doktorn att jag tydligen har körtelfeber!

Mina svullnader utpå halsen och i munnens halsmandlar börjar nu gå neråt.
Vilket betyder att jag börjar bli frisk, eller hur!? Eller kan viruset pendla mellan olika styrkor? Att svullnaderna går fram och tillbaka? T.e.x ena dagen jättesvälld, andra dagen inget sväld alls etc.?

För övrigt glömde jag fråga doktorn hur det var med närhet och sexdelen. Får man ha sex med någon (läs flickvän) om man har körtelfeber? Får man kyssas?

För övrigt sade doktorn att jag kunde jogga, om jag verkligen kände att jag klarade av det, och styrketräna var inga problem alls.
Men jag har hört på andra håll att det är farligt? Speciellt om man har svälld mjälte? Mycket glad om någon kunde reda ut den saken...

Tacksam för svar!
Min flickvän hade körtelfeber, jag hånglade upp henne som aldrig förr och blev icke smittad, har förövrigt aldrig haft körtelfeber.
Citera
2013-04-14, 19:29
Medlem
Carlcoolings avatar
Nu bumpar jag en gammal tråd. Hånglade med en tjej förra helgen, som senare berättade att hon haft körtelfeber i slutet av förra sommaren. Hur stor är chansen att jag åker dit? För efter en snabb googling så har jag förstått att det kan smitta fortfarande iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in