• 1
  • 2
2007-05-16, 00:00
Medlem
je_linds avatar
jag har en canon powershot a620 och undrar hur man kan ställa in den så bakgrunden blir suddig?
Citera
2007-05-16, 00:54
Om det på den modellen finns möjlighet till att ställa in bländaren manuellt så ska du ställa in en stor bländare (lägre tal).

EDIT: Jag såg nu att din modell har manuella inställningar...

Välj "tidsautomatik" (S) och ställ in största bländaren (det lägsta talet, eller åtminstone bland de lägsta talen beroende på hur kort skärpedjup du egentligen vill ha)

Zooma även ut så mycket du kan med objektivet, då bör bakgrunden bli suddigare än om du har objektivet helt "infällt" (om du förstår vad jag menar). Ju mer du zoomar ut desto suddigare blir bakgrunden.

Så, ha som sagt objektivet utzoomat i kombination med en stor bländare så ska du se att bakgrunden blir suddig. Glöm bara inte att fokusera på det du vill ha skarpt Lycka till!
Citera
2007-05-16, 01:31
Medlem
je_linds avatar
tack!! ska testa det i morgon!

Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Om det på den modellen finns möjlighet till att ställa in bländaren manuellt så ska du ställa in en stor bländare (lägre tal).

EDIT: Jag såg nu att din modell har manuella inställningar...

Välj "tidsautomatik" (S) och ställ in största bländaren (det lägsta talet, eller åtminstone bland de lägsta talen beroende på hur kort skärpedjup du egentligen vill ha)

Zooma även ut så mycket du kan med objektivet, då bör bakgrunden bli suddigare än om du har objektivet helt "infällt" (om du förstår vad jag menar). Ju mer du zoomar ut desto suddigare blir bakgrunden.

Så, ha som sagt objektivet utzoomat i kombination med en stor bländare så ska du se att bakgrunden blir suddig. Glöm bara inte att fokusera på det du vill ha skarpt Lycka till!
Citera
2007-05-16, 01:42
Citat:
Ursprungligen postat av je_lind
tack!! ska testa det i morgon!

Varsågod. Om du inte vet hur man väljer tidsautomatik (där man själv får välja en bländare) så kan jag bara hänvisa till manualen.
Citera
2007-05-16, 07:03
Medlem
pepsoxs avatar
Se till att det är ett stort avstånd mellan ditt motiv och den bakgrunden du vill ha suddig. Zomma sedan ut så mycket som möjligt (praktiskt) på din kamera och ställ dig så långt ifrån ditt motiv så att du ändå får med så mycket av motivet som du vill ha med.

Ju närmare du kommer ditt motiv och ju större avstånd det är mellan motivet och bakgrunden desto suddigare blir bakgrunden... i princip!
Citera
2007-05-16, 08:21
Medlem
miklons avatar
Annars kan du testa att zooma in så mycket det är möjligt (dvs 4x) och ställa in kameran på största bländare (dvs lägsta bländartal, vilket är 4.1 vid max zoom). Då kommer du förhoppningsvis nå den effekt du är ute efter, förutsatt att bakgrunden är tillräckligt långt från motivet.
Citera
2007-05-16, 08:23
Medlem
Tyvärr gör den lilla sensoren det svårt att få ett kort skärpedjup. Detta är en av de stora nackdelarna om man jämför en kompaktkamera och en systemkamera.
Citera
2007-05-16, 17:17
Medlem
pepsoxs avatar
felpost...
Citera
2007-05-16, 18:12
Medlem
Harryetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!

Dum eller =D
Väljer du "Tv" aka, "S" så väljer du slutartid och kameran väljer bländare..

kör man på A/Av så väljer man bländare och kameran väljer slutartid.

Man ska fota så INzoomat som möjligt eftersom långa brännvidder ger kortare skärpedjup.

Skärpedjupet förkortas dessutom om motivet är närmare kameran..

så.. A-läget med lågt bländarvärde: Lång brännvidd: Motiv nära kameran.

Edit: citerade fel inlägg först
Citera
2007-05-16, 18:43
Citat:
Ursprungligen postat av Harryett
Dum eller =D
Väljer du "Tv" aka, "S" så väljer du slutartid och kameran väljer bländare..[/i]

Skicka ett besserwisser-mail till den här skitsidan så gör du åtminstone lite nytta:

http://www.fotoord.se/modules/dictio...tail.php?id=37

Första träffen på google när man söker på tidsautomatik btw.

Citat:
Ursprungligen postat av Harryett
Man ska fota så INzoomat som möjligt

Aja aj, hårda tillrättavisningar här. Tuff dag på jobbet? Förstår om du är grinig.
Citera
2007-05-16, 19:08
Tänkte inte så mycket på det till en början när jag började intressera mig för fotografering (typ några månader sedan) - men det är en hobby infekterad av riktiga rånördar!

Man gör bäst i att tänka sig för väldigt noga innan man häver ur sig nåt "dumt" till nästa gång!

Tänk om jag gör det fatala misstaget att någon gång skriva ett foruminlägg (Gud förbjude) på fotosidan.se?! Grabbarna där kommer käka mig levande!
Citera
2007-05-16, 19:11
Medlem
Doktor Kottes avatar
Citat:
Tänk om jag gör det fatala misstaget att någon gång skriva ett foruminlägg (Gud förbjude) på fotosidan.se?! Grabbarna där kommer käka mig levande!

Nädå..det gör vi inte alls det! Du är så välkommen in i gemenskapen!

EDIT: Vilken skitsida, den där fotoord. Såg att de blandat ihop bländar- och slutarautomatik med varandra..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in