• 1
  • 2
2007-05-15, 21:25
Medlem
osiss avatar
Funderar lite på hur en sån där elektrisk flugsmälla (i form av ett tennisracket) är uppbyggd. Hur får man 2st 1,5V batterier att ge över 1000V? Jag byggde en grunka för några år sedan som dubblade vägguttagsspänningen, men den funkade nog bara på AC.

För övrigt så lever flugorna i en tuff tillvaro hemma hos mig nu för tiden.
Citera
2007-05-15, 22:42
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Funderar lite på hur en sån där elektrisk flugsmälla (i form av ett tennisracket) är uppbyggd. Hur får man 2st 1,5V batterier att ge över 1000V? Jag byggde en grunka för några år sedan som dubblade vägguttagsspänningen, men den funkade nog bara på AC.

För övrigt så lever flugorna i en tuff tillvaro hemma hos mig nu för tiden.

Hehe. Ge flugjävlarna vad de tål bara!

Om jag minns korrekt så använder man en rad spolar/transformatorer för att bygga upp spänningen.

Batterierna går till en liten spole på kanske 10 varv först och den är kopplad till en ny spole på 10 000 varv (eller liknande). Via induktion kommer man då att kunna höja spänningen rejält.

Sambandet ser ut som N1/N2 = V1/V2 där N1 och V1 är antalet varv respektive spänningen i den första spolen och N2 och V2 är antalet varv och spänningen i den andra spolen.

V2 = V1*N2/N1 och med V1 = 3 Volt, N1 = 10 varv och N2 = 10 000 varv får man ut 3000 Volt.
Citera
2007-05-15, 23:52
Medlem
osiss avatar
Jahopp. Trodde inte det fick plats nåt spol-arrangemang i handtaget. Dom väger ju liksom inget. Fast det är ju inte tal om nåra strömmar heller...

Borde man inte kunna köra en transformator "baklänges" och uppnå nån liknande effekt? Utan likriktare förstås.
Citera
2007-05-16, 09:47
Medlem
haha har sett dom där tennisracketarna , nån som vet om dom ens fungerar?
Citera
2007-05-16, 10:40
Medlem
kakburkens avatar
Haha...fråga min dotter som är 4 om vad hon gjorde som 3-åring med pappas elektriska flugsmällare.

Barn i den åldern ska ju smaka på allt och det blev en duktig smäll i läpparna efter den slicksessionen.
Nu går hon omvägar om den och så fort man nämner den får man en blick som kan döda...

Testa själv....jag provade med ett finger och fick en vansinnig smäll. Tycker ärligt talat att det var lite synd om pappas gullunge...
Citera
2007-05-16, 11:23
Medlem
ungens avatar
Den är ganska simpelt uppbyggd, en transformator som gör om spänningen till några kV (låg ström), en diod och en kondensator som laddar ur en rejäl kyss.
Går att trimma dem lite med en större kondensator och bygga om batterihållaren så man kan klämma in ett till, livslängden förkortas om man inte är försiktig dock :P bränt ett antal flugsmällare...
Citera
2007-05-16, 17:53
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heftigbanan
haha har sett dom där tennisracketarna , nån som vet om dom ens fungerar?

Om dom fungerar? Det börjar t.o.m ryka om flugan fastnar mellan trådarna och man håller inne knappen en stund.
Citera
2007-05-16, 18:10
Medlem
:jens:s avatar
Jag tog uppladdningskretsen till blixten på en engångskamera och kopplade på mitt rack istället. Kan säga att det blir en jävla smäll när humlor och andra intet ont ananade insekter kommer flygande... Extra kul är det att använda racket som ett tortyrredskap genom att låta insekten själv sluta kretsen medans man laddar upp kondensatorn
Citera
2007-05-16, 23:13
Medlem
osiss avatar
Jag provade att sätta ett batteri till en sån där adapter till vägguttaget, fast på sekundärsidan. Inte fick jag ut nån spänning på primärsidan. Är principen helt feltänkt eller hade batteriet bara för dålig kräm för att kunna skapa nåt magnetfält i trafo'n? Det var en växelströmsadapter så det borde ju inte vara nån elektronik i den heller.
Citera
2007-05-16, 23:33
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Jag provade att sätta ett batteri till en sån där adapter till vägguttaget, fast på sekundärsidan. Inte fick jag ut nån spänning på primärsidan. Är principen helt feltänkt eller hade batteriet bara för dålig kräm för att kunna skapa nåt magnetfält i trafo'n? Det var en växelströmsadapter så det borde ju inte vara nån elektronik i den heller.
Du måste ha en växlande spänning...
Citera
2007-05-16, 23:46
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Du måste ha en växlande spänning...

Men det är ju inte växelström ur batteriet i flugsmäcken och vad jag förstår så är det bara en liten mini-transformator + en konding som lagrar upp det hela.
Citera
2007-05-17, 00:15
Medlem
ungens avatar
Citat:
Men det är ju inte växelström ur batteriet i flugsmäcken och vad jag förstår så är det bara en liten mini-transformator + en konding som lagrar upp det hela.

Det är ingen vanlig växelströmstransformatori flugsmällorna, det är en sk. DC-DC omvandlare. Kort förklarat så stängs strömmen av och på i en viss frekvens genom en spole.

Och ja; en transformator kan användas "baklänges", roade mig med att ge mig kyssar från vanliga 230-x V trafos när jag var liten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in