• 1
  • 2
2007-05-15, 15:27
Medlem
andfrekas avatar
Hej!

Jag åker till Lissabon om ett par dagar. Kuststad som det är förväntar jag mig mycket fisk och skaldjur.
Vilka rätter rekommenderar ni? Älskar fiskrätter men är bara medioker skaldjursälskare.
Finns det även speciella kötträtter som man inte bör missa? Har de någon snabbmat som är speciellt god? Efterrätter?
Är i första hand inte ute efter de allra dyraste rätterna.

Tack på förhand
Citera
2007-05-15, 15:39
Medlem
Roger Pontares avatar
Portugal är precis som du beskriver riktigt bra på fisk! Så ät deras grillade fisk i alla former, otroligt läcker. Om du är i Lissabon och ute efter kött så finns det Brasilianska restauranger med både bra drinkar och väldigt bra kötträtter. Och glöm inte bort portugisernas skaldjursgryta med ris, jag älskar inte heller skaldjur men den är riktigt god! Och drick mycket vino verde till, läskande när det är varmt ute.

edit: Kyckling piripiri är något av en nationalrätt som du inte bör missa. Gott och billigt!
Citera
2007-05-15, 16:20
Medlem
Roger Pontare har redan täckte det viktigaste, allt med piri-piri är svingott.

Dock har jag en liten historia att berätta som utspelade sig för ett par år sedan, jag och min mor flög till Faro och hyrde en bil för att sedan köra tre timmar i runda slängar till Sagrés. Efter att ha spenderat hela dagen resandes och letandes efter hotel så ska vi äntligen ut och äta, så jag drar på mig en skön ny vit skjorta som jag köpte speciellt för resan.

Vi prommenerade ut till något som verkade som en redig resturang och vi skulle självklart äta fisk eftersom att vi var på europas sydvästra kust. Vi satte oss och ögnade igenom menyn, jag fastnade direkt för "cutlet fish", det låter ju jäkligt gott så jag frågade morsan om hon visste vad det var. Hon trodde det var kottletfisk och jag tyckte det lät bra.

Problemet kom bara när det kom in fyra oränsade bläckfiskar och lite pommes. Dessa jäkla bläckfiskar sprutade bläck som franska bönder sprutar dynga, summa summarum så låg den totala användingstiden på under två timmar.
Citera
2007-05-15, 16:27
Bannlyst
Det finns hur mycket fisk och skaldjur som helst, skaldjurgrytan som nämns ovan heter cataplana och är lite som en paella.
Kycklingen med piripiri heter frango piripiri, det finns stånd som säljer detta på stan och sedan har du portugisernas "korv med bröd", grillade sardiner som säljs från små stånd, mycket goda.
Sedan finns ju även nationalrätten Bacalhau, torkad torsk som tillagas vanligast med olivolja, potatis, lök, svarta oliver m.m. kallas för bacalhau á gomes de sá men det finns hur många varianter som helst på villket sätt Bacalhau tillreds.
Citera
2007-05-16, 09:24
Medlem
andfrekas avatar
mums, många bra tips. Ser verkligen fram emot den grillade fisken. Ska givetvis testa fiskgryta och kyckling piripiri oxå.
Alltid kul att testa äta sånt som man inte hittar överallt så eventuellt blir det lite bläckfirre oxå.

Återkommer med recensioner.
Citera
2007-05-16, 10:08
Medlem
crackhitlers avatar
När jag var i Lissabon fanns det något som jag inte minns vad det heter. Det var iallafall som en fralla med en panerad, grillad fiskfilé i. Det var jävligt gott. Fanns på de flesta barer att köpa till bärsen.

Citera
2007-05-16, 14:03
Medlem
Antevantes avatar
Jag minns bäst grillade sardiner med kokt potatis till. Enkelt och mycket gott.
Sedan åt vi gigantiska grillspett..serverades stående i en sorts ställning...MISSA INTE!
Citera
2007-05-16, 14:40
Medlem
SpaceCats avatar
Aldrig varit i Portugal...

Men det luktar sardiner lång väg

Som fiskälskare är jag djupt avundsjuk på dig
Mer kustland än så får man leta efter...
Citera
2007-05-16, 17:05
Medlem
crackhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat

Sverige?

Citera
2007-05-16, 22:14
Medlem
Lill-Einars avatar
Något som jag tycker var lite typiskt från min korta vistelse i Lissabon var att vi vid flera tillfällen träffade på maträtter med blandning av kött och fisk. Häftigast var "Lulas" som var bläckfisk fylld med köttfärs.
Frugan passade på att beställa get, men tyvärr var den slut.
Annars är deras bakverk och cafekultur suverän. Man står gärna och hänger vid glasdisken och tar en kaffe med något otroligt sött bakverk.
Citera
2007-05-17, 09:29
Medlem
andfrekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat

En katt som gillar fisk! Mycket ska man höra...

Lulas lät spännande, ska jag försöka käka nån dag.
Jag tycker efterrätter i sverige oftast är sjukt söta, men det är ingenting jämfört med utomlands. Får se om jag hittar nånting gott på den fronten ändå.
Citera
2007-05-17, 10:06
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhitler
Sverige?

Just det!
Portugal är ett kustland med gott fiske.
Sverige gränsar på framsidan mot ett badkar och har bakstjärten vänd mot en räkhamn.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in