• 1
  • 2
2007-05-15, 12:52
Medlem
Hej!

Jag skulle vilja veta om det finns något sätt att kringå brandväggarna på skolan så att ja kan ladda ner torrentfiler. När jag ska ladda ner stoppas det bara av skolans brandvägg (tror jag).

Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med det här.
Citera
2007-05-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulvan
Hej!

Jag skulle vilja veta om det finns något sätt att kringå brandväggarna på skolan så att ja kan ladda ner torrentfiler. När jag ska ladda ner stoppas det bara av skolans brandvägg (tror jag).

Klart att du kan "fixa" skolans brandvägg. De flesta datateknikerna i skolvärlden tar gladeligen emot en lite muta för att öppna upp en port för dig så att du kan ladda ner porr på skoltid!

Allvarligt talat: Har man helt slutat att syssla med studier i dagens svenska skola. Finns det någon enda vettig anledning att ladda ner saker i skolan, om du kan göra det hemma?
Citera
2007-05-15, 13:09
Medlem
DennisOlofs avatar
Det blir nog mycket svårt, om dom nu har stoppat filöverföringar, det går ju alltid att ta sig igenom, tunnla och hålla på men jag antar i ditt fall att du bara vill kunna ta ner saker från .torrent filer

Du måste ha möjlighet att t.ex. köra trafiken över en port som är tillåten, t.ex. port 80 , eller att man öppnar en krypterad tunnel till en utomstående burk som tar emot all trafik och skickar den vidare till dig. Det är ganska krångligt att få till detta, är det värt allt problem ?

Måste vara enklare för någon du känner att ta hem massa grejer du vill ha, åka till honom och kopiera över det till eSATA (USB2) extern hårddisk och ta hem det. Eller att skaffa en burk, sätta upp den hos honom och fjärrstyra den.

Eller ?
Citera
2007-05-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det blir nog mycket svårt, om dom nu har stoppat filöverföringar, det går ju alltid att ta sig igenom, tunnla och hålla på men jag antar i ditt fall att du bara vill kunna ta ner saker från .torrent filer

Du måste ha möjlighet att t.ex. köra trafiken över en port som är tillåten, t.ex. port 80 , eller att man öppnar en krypterad tunnel till en utomstående burk som tar emot all trafik och skickar den vidare till dig. Det är ganska krångligt att få till detta, är det värt allt problem ?

Måste vara enklare för någon du känner att ta hem massa grejer du vill ha, åka till honom och kopiera över det till eSATA (USB2) extern hårddisk och ta hem det. Eller att skaffa en burk, sätta upp den hos honom och fjärrstyra den.

Eller ?
Nja filöverföringen är inte stoppad, eftersom det går att ladda ner filer från internet. Som du beskriver det verkar det väldigt krångligt... men om det går att ladda ner filer från nätet så borde det väl finnas någon port jag kan använda till .torrentfiler. Eller är jag helt fel ute nu?

Har hört talas om att "tunnla" men har ingen aning om vad det är.

Anledningen till att ja skulle vilja göra detta är att ja hemma sitter på modem och i skolan är de ju inte direkt slött bredband och man har ju alltid lite tid att slå ihjäl...
Citera
2007-05-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eclipse207
Klart att du kan "fixa" skolans brandvägg. De flesta datateknikerna i skolvärlden tar gladeligen emot en lite muta för att öppna upp en port för dig så att du kan ladda ner porr på skoltid!

Allvarligt talat: Har man helt slutat att syssla med studier i dagens svenska skola. Finns det någon enda vettig anledning att ladda ner saker i skolan, om du kan göra det hemma?

Jadu... muta är ju inte en så dålig idé. Frågan är ju bara hur mkt man ska ge han??

O allvarligt talat så studerar man inte HELA tiden i skolan, ibland har man faktsikt tid för annat.
Citera
2007-05-15, 13:42
Medlem
em krejs avatar
Varför har du modem hemma? Har du vanligt 56k modem så kan du med största säkerhet få ADSL, vilket troligtvis också kommer bli billigare.
Citera
2007-05-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Varför har du modem hemma? Har du vanligt 56k modem så kan du med största säkerhet få ADSL, vilket troligtvis också kommer bli billigare.
O du tror inte att ja har kollat det!!! Har fan försökt få bredband hemma nu i typ 2 år. Har även ett trådlöst bredband från TMB www.truemobilebroadband.se. Funkar typ inte alls, helt kass.

Men det var inte det trådn handlade om... några andra som har ett förslag.
Citera
2007-05-15, 14:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
O du tror inte att ja har kollat det!!! Har fan försökt få bredband hemma nu i typ 2 år. Har även ett trådlöst bredband från TMB www.truemobilebroadband.se. Funkar typ inte alls, helt kass.

Men det var inte det trådn handlade om... några andra som har ett förslag.

Nja det är nog krångligare än vad du tror ovanstående alternativ funkar nog som bäst dvs tunnla osv.. Skulle vara då om du skulle använda någon 3 tjänst men som sagt det är ju utbyggt på större orter och om du inte kan få vanlig bredband så kan du knappast få det heller.. dags att flytta kanske
Citera
2007-05-15, 15:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Mulvan om du har dialup och inte kan fixa bredband är helt klart det enklaste alternativt att fixa dator hos en polare som du kan fjärrstyra och tanka med. Tror det blir svårt fixa i skolan dessutom har dom säkert policy mot såndat så skulle man åka fast kan man bli avstängd från datorsalarna osv.

Jag hade dialup en gång i tiden, jag fixade en dator och fjärrstyrning hos en kompis som hade BBB, funkade grymt bra, kom förbi en gång per månad och plockade med mig det externa diskkabinettet med fyra hårddiskar som var laddade med godis.

Problemet är att många fortfarnde inte kan få bredband då telestationerna inte är utbyggda osv, inte mycket man kan göra åt det, annat än att flytta eller köra hos någon som har bredband.

Ett tredje alternativ är att skaffa egen trådlös utrustning och köra på någon annans Internet som bor i din närhet, det går ju alltid men då måste man ju sätta upp en trådlös länk mellan stället där du bor och där Internet finns, kostar en slant men ändå billigare än dialup i det långa loppet.

Sedan kanske du bor där Internet inte finns alls då är det ju kört, då går bara alternativet att köra hos en polare som jag gjorde. Sedan tillslut fick vi ADSL
Citera
2007-05-15, 15:48
Medlem
Durkslags avatar
Nu handlade ju den här tråden om hur man kan använda BitTorrent i skolan, inte hur trådskaparen ska få bredband.
Men ge datorteknikern en tusenlapp så öppnar han nog en port för dig
Citera
2007-05-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Nu handlade ju den här tråden om hur man kan använda BitTorrent i skolan, inte hur trådskaparen ska få bredband.
Men ge datorteknikern en tusenlapp så öppnar han nog en port för dig
Jo precis om vi skulle gå tillbaka till vad tråden handlade om. Att ge datateknikern en tusenlapp är inget alternativ och dessutom är ja inte säker på att det räcker.

Andra alternativet är alltså då att försöka skapa en tunnel. Jag tycker att det skulle vara roligt att testa om någon har lust o berätta för mig hur det går till. Att bli avstängd från datorerna är jag inte så rädd för, vi har redan brutit mot nästan alla regler utan att bli avstängda.

Det måste väl bara gå att ladda hem från tex BitTorrent på skolan, lr? Jag vill bara lägga till att jag inte är desperat att bara få hem några filer utan vill bara göra det som en kul grej.
Citera
2007-05-15, 19:27
Medlem
Citat:
Hej!

Kör med kryptering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in