2007-05-15, 10:49
Medlem
Finlirarens avatar
Har legat sömnlös hela natten och tror mej se ett samband med att jag innan jag lagt mej, åt risgrynsgröt med lite socker och mjölk till.
Har ochså varit med om det vid tidigare tillfällen då jag endast druckit mjölk.
Är det så att man ska undvika det så att man somnar lättare?

ha en bra dag alla
Citera
2007-05-15, 11:27
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finliraren
Har legat sömnlös hela natten och tror mej se ett samband med att jag innan jag lagt mej, åt risgrynsgröt med lite socker och mjölk till.
Har ochså varit med om det vid tidigare tillfällen då jag endast druckit mjölk.
Är det så att man ska undvika det så att man somnar lättare?

ha en bra dag alla

Låter underlig, att dricka varm mjölk/välling är ju en välkänd kur för att lugna ner magen och kroppen på kvällen. Visst borde laktosen höja blodsocker nivån något men inte så man blir pigg... men jag spekulerar bara.
Citera
2007-05-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Låter underlig, att dricka varm mjölk/välling är ju en välkänd kur för att lugna ner magen och kroppen på kvällen.

Joo precis.

När jag är lite hungrig innan jag ska gå och lägga mig brukar jag ofta dricka ett stort glas mjölk, och sen sover jag bra.

Så jag tror att det är något annat som påverkar din sömn.
Citera
2007-05-15, 12:26
Medlem
Tjohildas avatar
Ja mjölk ska ju vara lugnande. Jag tror att det är sockret du hade på gröten som gjorde dig pigg.
Citera
2007-05-15, 15:33
Medlem
Finlirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Ja mjölk ska ju vara lugnande. Jag tror att det är sockret du hade på gröten som gjorde dig pigg.
Ja så kan de ju vara.
Tack för svar hittills, får undvika socker på kvällen om man vill sova gott.
Citera
2007-05-15, 15:45
Medlem
SpaceCats avatar
Fan vad konstigt!!!!

Läser precis i denna tråd och samtidigt så pågår ett seminarium i TV2 om stress och sömn.
En professor från Karolinska talar om sömn och EXAKT samtidigt som jag tittar in i tråden, så säger han att "det gamla knepet med varm mjölk har det forskats på, men det har inte visat något resultat. Utan jag förordar kallt vatten eller glass - för att hjälpa till att få ner ämnesomsättningen".

Skumt va?
Vilket sammanträffande

Jag tror snarare att det är sockret som är boven, som skapar svängande blodsocker och insulin nivåer.
Om det nu inte bara är en slump, dvs beror på något helt annat i miljön.
Citera
2007-05-15, 18:03
Medlem
Tjohildas avatar
Haha, kul sammanträffande! Jag hoppas verkligen det forskaren sa går fram till nötterna på sömnlabbet i Uppsala som var helt i klass med Hemmets Veckotidning när det gällde att lösa mina sömnproblem. Varm mjölk, promenader osv osv. Tack. Har försökt.

Har också hört om en läkare som ville avgifta knarkare med hjälp av "varm mjölk och onani". Det var rätt nyligen, har ingen länk till det men nog är det komiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in