• 2
  • 3
2007-05-16, 13:37
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen*
Läste en gång en skrift om psykofarmakologi där, om man följde författarnas instruktioner närmast omöjligt skulle kunna sluta med SSRI.

För så fort man mådde det minsta dåligt skulle man börja igen. Till slut var det omöjligt att skilja rena abstinenseffekter från det lidande som från början ledde till att man började ta medicin.

Bäst att aldrig börja med dessa läkemedel! Vem vet hur lång tid det kan ta innan man blir fri.

Starkt av dig att stå på dig om medicinen Jens! Var får du den strykan ifrån?

Ingenstans tydligen då jag precis hittade några kartor zoloft och tog en liten bit. Intressanta är att utsättningssymptomen försvinner nästan direkt, fastän man inte får någon annan effekt.

Tror jag behöver medicin dock, oavsett vad jag tycker om det eftersom jag tydligen inte kan ta mig upp på egen hand.

Ja det är bäst att aldrig börja. Man ska ta dem i samråd med läkare och gå i terapi samtidigt med en klar behandlingsplan och SAMTIDIGT fixa till sitt liv och inte bara lita på att medicinerna ska ordna allting, så att man när man ska sluta har en stabil grund att stå på.
Citera
2007-05-17, 01:24
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen*
Läste en gång en skrift om psykofarmakologi där, om man följde författarnas instruktioner närmast omöjligt skulle kunna sluta med SSRI.

För så fort man mådde det minsta dåligt skulle man börja igen. Till slut var det omöjligt att skilja rena abstinenseffekter från det lidande som från början ledde till att man började ta medicin.

Bäst att aldrig börja med dessa läkemedel! Vem vet hur lång tid det kan ta innan man blir fri.

Starkt av dig att stå på dig om medicinen Jens! Var får du den strykan ifrån?
Psykologen, Du måste ha en häpnadsväckande förmåga att bedöma människors problem och dess lösning via ett debattforum. För att använda Ditt uttryck, skulle en seriös psykolog uppmana en person att inte ta ett läkemedel i ett dabttforum? Jag tror inte det, till och med de som inte alls har med vården att göra brukar ha förnuftet att föreslå personen att diskutera saken med sin läkare/terapeut eller liknande, dvs ngn som faktisk känner personen och dessutom kan följa upp en rekommendation.

Ja. SSRI har bieffekter. De finns beskrivna på bipacksedeln och skall också ingår i den info läkaren ger.

I övrigt är Din kunskap om SSRI lika bristande som många andra områden. Men precis som Iatros så misstänker jag att även den som inte har förkunskaper om psykiatri och psykisk hälsa efter hand förstår att Dina råd bör tas med ett helt kar med salt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in