• 1
  • 2
2007-05-14, 22:23
Medlem
Jensofswedens avatar
Godkväll.

Jag har slutat äta SSRI helt nu och känner mig lite downad och sådär för tillfället.

Aja, jag har iaf en hang-up på en grej i ansiktet, vilket är typ en nerv som känns som vibrerar och skakar när jag ler, skrattar och pratar. Det är liksom ena sidan av näsan som skakar ltie känner jag.

Iaf så blir jag VÄLDIGT självmedveten av det här och det gör mig deprimerad osv och får mig att undvika allt som jag känner kan göra d värre, som kaffe, socker stimulanter överhuvudtaget. Det har blivit en riktig noja och varit så något år..jag kan inte släppa det eller "acceptera" en skakning i mitt ansikte ,för jag tänker att folk tycker jag är svag eller nervös.

Jag har ständig "bevakning" på mitt ansikte och ser framför mig hela tidne hur jag ser ut och komma ofta på mig själv med att inte koncentrera mig på omgivningen...

Jag är väldigt perfektionistisk och tränar mycket för att jag vill få en jättebra kropp.
Jag har också tvångstankar vad gäller just träning, men också kolla spisen och lite sådana grejer, itne extremt men det finns där.

Grejen är att folk säger att de inte ser eller tänker på min "ryckning". Typ alla säger att de inte vet vad jag menar och aldrig sett den, vilket gör mig lite orolig. Går jag runt och inbillar mig och är helt psykotisk eller?

Varför kan jag inte släppa denna hangup...? Har det något med Body Dysmorphic Disorder att göra månne?

Detta förstör mitt liv till stor grad och varje dag maler tankarna om huruvida jag kan ta en kopp kaffe utan att det kommer börja skaka lite osv. Skakar inget när jag är i vila så att säga, men när jag ler/pratar, vilket gör att jag är rädd för att le och skratta också.
Jävla härva

Ciao
Citera
2007-05-14, 22:30
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Jag är väldigt perfektionistisk
Det kanske är det som är "fel"? Vem fan bryr sig om det rycker i en nerv lixom.
Citera
2007-05-14, 22:38
Medlem
Jensofswedens avatar
Jag vet! Och jag fattar att såklart inte andra bryr sig ett skit om min hang-up, de har sina egna liv och bekymmer, men jag kan ändå inte släppa det.
Citera
2007-05-14, 22:42
Medlem
TripPels avatar
Citat:
Jag vet! Och jag fattar att såklart inte andra bryr sig ett skit om min hang-up, de har sina egna liv och bekymmer, men jag kan ändå inte släppa det.
Samma sak hände mig 3-4 ggr förra veckan. Väldigt irriterande, men det gick tydligen över eftersom jag inte har några problem nu.

Hur länge har du haft rycken?
Citera
2007-05-14, 22:45
Medlem
Tjohildas avatar
Det är en ganska vanlig stressreaktion som går över av sig själv. Har haft en nerv på överläppen som bar sig åt sådär, men det hände bara ett par gånger. Killade lite och kändes obehagligt. Försök att inte tänka på det.
Citera
2007-05-14, 22:49
Medlem
Jensofswedens avatar
Jag har haft det i några år, kom en dag efter en jävla massa kaffe och cigg och sen försvann det aldrig, men visst är det bättre ibland och värre ibland... tex om jag sover lite och dricker kaffe och är bakis blir man ju rätt darrig.

Jo och det påverkas ju av stress, men går itne över liksom. Sen inser jag ju också att jag har överdriven noja över det, just för att jag tänker vad andra ska tycka och om de ser det. Tänkte jag inte på det vore det ju inget problem eftersom det inte skadar mig
Citera
2007-05-14, 23:45
Medlem
loungepuppys avatar
Hmmm. Har inte Du frågat om detta tidigare, eller var det ngn annan?
Citera
2007-05-14, 23:55
Medlem
Jensofswedens avatar
Yes sir, I certainly have, men jag kommer liksom inte "ur" det.

Försöker se det på nya sätt
Citera
2007-05-15, 00:48
Medlem
Psykologen*s avatar
Man, du är nog tvångsmässigt upptagen av detta och kommer inte komma ur det genom att ständigt syssla med detta besvär. Du måste hitta något annat att syssla med och bli upptagen med.

Har du provat med mindfullnessövningar? Finns CD att köpa och öva med. Ett sätt att hitta annat att syssla med.
Citera
2007-05-15, 01:04
Medlem
polvos avatar
SF? Lider man av social fobi hittar man gärna på alla möjliga konstigheter som man tror andra upplever som märkliga med en. Tror det är in your mind, koncentrera dig på att lära dig hantera det istället för att gå till botten med vad "det kan vara".

Nervtics är ju väldigt klassiskt stresssymptom. Du stressar upp dig över att få tics = du får det = ond cirkel startad.
Citera
2007-05-15, 02:12
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Yes sir, I certainly have, men jag kommer liksom inte "ur" det.

Försöker se det på nya sätt
Hade Du gått i KBT för detta?
Citera
2007-05-15, 02:33
Medlem
polyesterpams avatar
Tyckte du att det blev bättre av SSRI?

Om ja, så tror jag det är en form av tvångsmässigt beteende, som kan ha sitt ursprung i låg serotoninhalt. Jag vet att det låter kanske lite väl rättframt, men jag tror det är helt möjligt att en 'tvångsmässighet' tar sig uttryck i en specifik sak för vissa, medan det kan ta sig uttryck i en uppsättning tvångsmässiga beteenden för andra.

Edit: förtydligande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in