• 2
  • 3
2007-05-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Jag har haft noll problem med digitala signaturer, men installerar enbart signerade och godkända drivrutiner vilket ATi nästan alltid har, och mitt moderkort ett Asrock 939 Dual S-ATA II samt ljudkort vilket är ett Audigy, de flesta drivrutinerna förutom grafiken laddades automatiskt ned genom automatiska updateringar, och nätverksdrivrutiner fanns tillgängliga vid första uppstart av Vista.

Självklart släpper ATI bara signerade drivrutiner till 64-bitars Vista. Annars skulle de ju inte gå att installera. Dock får du vänta längre på dem än för 32-bitars varianten, de kommer antagligen mer sällan än de hade gjort annars då varje release kostar mer pengar + att det driver upp priset på grafikkortet att ATI måste få sina drivisar signerade.

Citat:
Fördelar med att istället ha 64-bitars är mest att man utnyttjar hela processorn i de program som tar fördel vid det, vilket är operativsystemet, absolut inga *32 i självaste Vista som förekom i x64 versionen av XP, en annan fördel är snyggare grafik och prestanda i Far Cry med 64-bitars patchen, och det FINNS många 64-bitars program som är bra, nästan alla mina program förutom spelen är 64-bitars, men 32-bitars program fungerar INTE sämre i 64-bitars än 32-bitars operativsystem.

Exakt vad menar du med "utnyttjar hela processorn"? Vet du ens vad 64 bitar innebär? Jag ber dig specificera eftersom du då kommer upptäcka att det där bara är skitsnack.

Citat:
Hur många här "snickrar" egna drivrutiner istället för att använda tillverkarens och Microsoft's signerade? Inte många om man räknar från den stora massan. Prestandaskillnaden är minimal, stabiliteten kan dock ibland vara sämre i "hemmasnickrade".

Det kan t.ex. handla om mer udda tillbehör från mindre tillverkare som inte har en chans, gratisdrivrutiner för olika saker som t.ex. VMWare-player som då kan tvingas börja ta betalt för det som tidigare varit gratis osv.

Hela konceptet att du inte har kontroll över din dator utan bara får installera saker godkända av MS känns lite... olustigt.
Citera
2007-05-19, 20:15
Moderator
Falukropps avatar
Kommer köra XP så länge denna dator håller. Det börjar väl dock bli dags att byta upp sig. Men blir inget Vista förrän de fixat till de värsta felen. Väntade nåt år innan jag bytte från win2k till xp också.

Som folk påpekat, gammal hårdvara ska man inte ge sig fan på att den automatiskt kommer funka i vista. Så som jag fattat det så är det en helt ny drivermodell i vista, och det är ju upp till tillverkarna att göra drivrutiner till hårdvaran. Har svårt att tro att de lägger ner nån större energi på produkter som gått ut sortimentet.

Dock är väl inte det en helt dålig pryl. Det har lagts ner alldeles för mkt energi på bakåtkompabilitet i tidigare windowsversioner. Hur mycket undantag som helst för att gamla saker ska funka, och såntdär brukar man väl kunna stava problem.

Har man köpt en sprillans ny dator nu kanske det kan vara en ide att köra Vista, men har man en som är ett par år gammal så har man nog absolut inget att vinna på det, om man tycker xp funkar bra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in