• 1
  • 2
2007-05-14, 15:18
Bannlyst
hoy..
ska kpa ny dator... funderar p vilket operativsystem jag ska ha.. str mellan windows xp och windows vista... r det ngon stor skillnad mellan dessa tv??
urskta om ngon dylik trd redan finns..
ge mig lite tips och rd tack
Citera
2007-05-14, 15:24
Medlem
Ja, det r stor skillnad (alltfr mycket fr att kunna beskrivas hr) men sett p lng sikt (>1 r) r Vista helt klart att fredra. Det r pinfrskt medan XP har 6 r p nacken, ngot som mrks. XP har fortfarande bttre prestanda i spel och liknande ven om det kommer ndras inom nmnda tidsperiod. Ska du kpa en ny dator r det inget snack om saken (det r Vista som gller), om du dremot har en ldre dator r det ingen brdska att uppgradera n.

Vill du ha mer detaljer kan jag skyffla sdana ver dig, men detta var en kortfattad sammanfattning, jag r lite fr lat fr att leta upp snt i ondan

Edit: Det viktigaste tipset jag kan ge r att se till att din nya dator absolut har minst 1024 MB (=1GB) RAM! Helst 2GB faktiskt, om du ska kra Vista.
Citera
2007-05-14, 16:19
Medlem
Vnta till sp1 r slppt till vista s fr alla andra som vill flasha hlla p med den utvidgade betatestningen.
Citera
2007-05-14, 16:22
Bannlyst
sp1??
Citera
2007-05-14, 16:31
Medlem
sp1 ServicePack 1

Efter den frsta servicepacken r vista frmodligen tillrckligt stabilt och patchat fr att det ska bli intressant att installera.

Som Xp, fast dr behvde man egentligen vnta p sp2.
Citera
2007-05-14, 16:49
Medlem
project_xs avatar
Man slipper ven en del buggar i vista som xp hade, exempelvis ntverken(spec. LAN) funkar inte srskilt bra med xp. Men sen fr du ju ven tnka p om du ska kra en massa "gamla" program, vista har inte full kompabilitet med alla ldre program.

Men som sagt, inget snack om saken, ny dator=vista. Sen funkar 1gb minne alldeles utmrkt, men 2gb r ju aldrig fel att ha!
Citera
2007-05-14, 18:43
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av math(random)
Som Xp, fast dr behvde man egentligen vnta p sp2.

Mnja, det hller jag inte riktigt med om eftersom (i mitt tycke) XP var bde snabbare och stabilare n 2000 redan frn start.

Det mrkliga r att man har haft ver 5 r p sig och Vista nd r s pass ofrdigt vid release.

Vi fr vl hoppas att Vista inte gr samma de till mtes som ME...
Citera
2007-05-14, 23:47
Medlem
glaadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Mnja, det hller jag inte riktigt med om eftersom (i mitt tycke) XP var bde snabbare och stabilare n 2000 redan frn start.

Det mrkliga r att man har haft ver 5 r p sig och Vista nd r s pass ofrdigt vid release.

Vi fr vl hoppas att Vista inte gr samma de till mtes som ME...

Microsofts produkter r vell relativt stabila tills haxxnrdarna hittar massa sm hl som de utnytjar...
Citera
2007-05-15, 00:00
Medlem
Xstars avatar
Vlj Vista, jag har krt Vista sen januari utan ngra helst problem. Bara positiva erfarenheter. Frga om du undrar nt.
Citera
2007-05-15, 00:06
Bannlyst
tack fr svaren
Citera
2007-05-16, 04:44
Medlem
askers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Vlj Vista, jag har krt Vista sen januari utan ngra helst problem. Bara positiva erfarenheter. Frga om du undrar nt.
Men knns det inte lite smutsigt att anvnda ett operativ som klmts ut utan ngra direkta frbttringar eller frndringar? Eftersom inga frdelar finns som kan hjlpa till att marknadsfra Vista frsker Microsoft tvinga anvndare att uppgradera med t.ex. DX10, som de inte tnkt slppa till XP. Ngra direkta frndringar? Nja. Ngon anledning att inte slppa det p XP? Nej, bortsett frn att frska f Vista att lta som ett bra val.

Jag r egentligen inte anti-MS p ngot stt men nr vi konsumenter visar mjukvaruutvecklare att det r okej att behandla oss hur som helst, att vi nd bara tnkt gapa och svlja, d frstter vi oss sjlva i en farlig sits.
Citera
2007-05-16, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Men knns det inte lite smutsigt att anvnda ett operativ som klmts ut utan ngra direkta frbttringar eller frndringar? Eftersom inga frdelar finns som kan hjlpa till att marknadsfra Vista frsker Microsoft tvinga anvndare att uppgradera med t.ex. DX10, som de inte tnkt slppa till XP. Ngra direkta frndringar? Nja. Ngon anledning att inte slppa det p XP? Nej, bortsett frn att frska f Vista att lta som ett bra val.
Jag hller med dig. Microsoft hjer priserna p Vista och tvingar folk att kpa Vista genom att inte slppa DX10 till XP. Vldigt vidrigt. Och nu s hller de p och stmma OpenSource versioner fr intrng i deras Closedsource programvara. Bl.a OpenOffice har blivit stmt. Jvligt vidrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in