• 2
  • 3
2007-05-21, 15:37
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
ser ut som du räknat tokigt? siffrorna är rätt men decimalerna lite fel. Du borde få 9,82...
inom parantesen har du ju ungefär 2/6 dvs 1/3. 1/3^2 är ju 1/9 och 1/(1/9) är ju detsamma som 1*9, dvs. 9. Så du borde ju få nånstans i trakten av 9, eller, ännu bättre, 9,82.

Jag förstår inte, kan du förklara det lite mer nybörjar vänligt =( Jag har bara matat in värdena exakt som det står i min ti-83 plus räknare.
Citera
2007-05-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Jag förstår inte, kan du förklara det lite mer nybörjar vänligt =( Jag har bara matat in värdena exakt som det står i min ti-83 plus räknare.

Jag tror bestämt att du skrivit in värdena utan att använda paranteser på rätt ställen.

edit: du har skrivit 1,0/(2,032/2*3,14)^2
istället för 1,0/(2,032/(2*3,14))^2

lägg märke till de extra paranteserna
Citera
2007-05-21, 15:58
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrillos
Jag tror bestämt att du skrivit in värdena utan att använda paranteser på rätt ställen.

edit: du har skrivit 1,0/(2,032/2*3,14)^2
istället för 1,0/(2,032/(2*3,14))^2

lägg märke till de extra paranteserna

Så det där med dem extra paranteserna e rätt då? jag får fram värdet 9,55 nu, känns faktiskt en aningen närmare 9,82 =)
Citera
2007-05-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Så det där med dem extra paranteserna e rätt då? jag får fram värdet 9,55 nu, känns faktiskt en aningen närmare 9,82 =)

ja det är rätt

gör gärna fler försök än 5 och se om du får bättre eller sämre värde på g.
Citera
2007-05-21, 16:01
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
ja det är rätt

Fan va nice! då har jag avklarat laborationen? Visst att det går att göra det noggrannare med mer mätningar oså men det kan jag lika gärna förklara i min labbrapport...

då e de bara dags att skriva labbrapporten.. kom o tänka på att det här inte finns i kap 5 och 6 i min fysikbok heureka. Och jag vill inte använda flashback som källa då han kan plötsligt få nys om detta ställe och se mina andra trådar jag har skrivit.

Några tips på hur jag kan hänvisa till en bra källa i min laboration? :P
Citera
2007-05-21, 16:05
Medlem
använd länken som angavs ibörjan av tråden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pendulum#Basic_principles
Citera
2007-05-21, 16:07
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
använd länken som angavs ibörjan av tråden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pendulum#Basic_principles

Tänkte också på det men vad söker man egentligen på google för att få fram den källan. Hoppas det inte är pendelum för det känns lite mysko att bara en elev får för sig att söka på det :P

Jag glömde tacka dig för hjälpen förresten! Tack tack =)
Citera
2007-05-21, 20:26
Medlem
För att briljera på laborationen tänker du givetvis även komplettera med någon form av feluppskattning. Kom ihåg att dina mätvärden och därur härledda uppskattningar av konstanter och dylikt inte är ett dyft värda om du inte vet vilken osäkerhet du har!

Här är ett kort exempel på hur du kan göra.

För att beräkna g använder du dig av två variabler som du mäter, L och T.

Båda dessa variabler kommer att innehålla mätfel, framförallt periodtiden T.

För att undersöka hur ett mätfel i variablerna fortplantar sig till det slutgiltiga resultatet kan du göra som följer.

Antag att osäkerheten i dina mätningar är deltaL respektive deltaT.

deltag (osäkerheten i svaret) blir då

deltag^2 = (dg/dT)^2 * deltaT^2 + (dg/dL)^2 * deltaL^2

(tag roten ur för att få fram deltag).

Du vet formeln för g, d.v.s. g = 4*pi^2 * L/T^2. Alltså får du att

dg/dT = -2*pi^2*L/T^3

och

dg/dL = 4*pi^2*(1/T^2)

i uttrycken för dg/dT och dg/dL sätter du in de medelvärden du mätt upp (L och T) och för deltaL och deltaT försöker du uppskatta din osäkerhet (typ hur noggrannt du tror du kan mäta längden på pendeln, samt periodtiden). Periodtiden kan vara knepig att feluppskatta, men om du utgår ifrån att du inte har några systematiska fel i dina mätningar (ex att svaret alltid blir 2 sekunder för långt) kan du bara försöka beräkna standardavvikelsen hos dina periodmätningar och använda denna som osäkerhet.

Ditt värde du fått fram, 9.55, är inte speciellt nära det "riktiga värdet", men om du gör som jag sagt ovan och kommer fram till att det riktiga värdet (~9.82) hamnar inom ditt felintervall (9.55 +/- deltag) så kan du vara nöjd!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in