2007-05-14, 13:16
Medlem
slrslrs avatar
Ska göra en sista laboration och den verkar vara valfri. Så jag undrar om ni har några exempel på vad man ska använda sig för saker för att göra det så enkelt som möjligt för sig själv. Alltså hur man ska utföra laborationen osv.

-------------------------------------------------------------------------------------

Laborationens syfte:
Att du ska utveckla din förmåga att planera och genomföra experiment. Du ska även kunna använda dig av de kunskaper du inhämtat under kursens gång.

Materiel:

____________________________(Bestämmer du)

Utförande:

_____________________________(Bestämmer du)

Uppgift:
Att experimentellt ta fram ett värde på tyngdaccelerationen. Redovisa hur du gått till väga, vad du använt för materiel, hur du fått fram ditt resultat, felkällor, …
Citera
2007-05-14, 14:30
Medlem
wellermans avatar
Enklast är väll bara att göra en serie tester med en mycket aerodynamisk och tung vikt (för att minimera luftmotståndet). Släpp, ta tid och räkna sen ut accelerationen.

Inte den bästa metoden kanske, men ni får en ganska bra approximation. Gör exprimentet i vacuum för bättre värden om ni har möjlighet.
Citera
2007-05-14, 18:06
Medlem
wääuus avatar
Låna en tidtagare med ett antal dubbla fotoceller som mäter hastighet, alt använd en linjal som är genomskinlig med ett antal mörka områden med bestämda avstånd, ev olika avstånd men väl noterade och en fotocell med räknare som klarar av att logga många tider tider.
Släpp linjalen så den faller och bryter fotocellen med de mörka områdena. Ha typ 5cm avstånd mörkt till mörkt sen tar du reda på tiden för första passagen andra osv.
Citera
2007-05-14, 19:16
Medlem
Googla på "bessel-pendel" eller "bessel pendulum". Det finns även modifieringar som är ännu bättre och där du inte behöver bry dig om luftmotstånd.
Citera
2007-05-15, 11:16
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Enklast är väll bara att göra en serie tester med en mycket aerodynamisk och tung vikt (för att minimera luftmotståndet). Släpp, ta tid och räkna sen ut accelerationen.

Inte den bästa metoden kanske, men ni får en ganska bra approximation. Gör exprimentet i vacuum för bättre värden om ni har möjlighet.

Det lät ganska så enkelt och samtidigt smart. Jag ligger på godkänt i kursen och jag vill inte komma med världens överdrivna fysiklaboration nu så jag vill göra en enkel bara och din verkar vara den rätta.

Så det du menar e att jag tar en valfri vikt, släpper den från ett visst avstånd, mäter tiden för fallet och sedan räknar ut accelerationen eller vad?
Citera
2007-05-15, 14:05
Medlem
wääuus avatar
NJa då måste du mäta passagetiden på flera ställen, annars får du ju bara veta hastigheten eller hur?

Fyra fotoceller är det minsta (2st fotoceller för hastighet om ni har såna)

Mät tiden för första passagen, du måste även veta avståndet mellan fotocellerna (noggrant då det är förhållandevis kort mot resten av sträckan) räkna ut hastigheten vid första passagen.
Gör samma sak för andra passagen, men det är viktigt att du vet tiden det tar för din grej att röra sig från den första till den andra passagen.

(Andra hastigheten (den större) - första hastigheten (den mindre)) / tiden mellan mätpunkterna = tyngdaccelerationen. Borde vare i närheten av 9.82 eller vad det nu är här i Sverige.
Citera
2007-05-17, 15:35
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
NJa då måste du mäta passagetiden på flera ställen, annars får du ju bara veta hastigheten eller hur?

Fyra fotoceller är det minsta (2st fotoceller för hastighet om ni har såna)

Mät tiden för första passagen, du måste även veta avståndet mellan fotocellerna (noggrant då det är förhållandevis kort mot resten av sträckan) räkna ut hastigheten vid första passagen.
Gör samma sak för andra passagen, men det är viktigt att du vet tiden det tar för din grej att röra sig från den första till den andra passagen.

(Andra hastigheten (den större) - första hastigheten (den mindre)) / tiden mellan mätpunkterna = tyngdaccelerationen. Borde vare i närheten av 9.82 eller vad det nu är här i Sverige.

Menar du det på den posten som wellerman skrev in?
Citera
2007-05-18, 16:02
Medlem
wääuus avatar
Nej på din post, du mäter hastigheten om du gör som du skrev, du vill mäta accelerationen.
Citera
2007-05-18, 16:46
Medlem
slrslrs avatar
Fattar ingenting =( E det någon som kan förklara utförligt vad fan det e jag ska göra för att klara av den här laborationen? Jag e absolut inte otacksam när det gäller hjälpen jag har fått..
Citera
2007-05-19, 14:09
Medlem
Monkeytronics avatar
Har du möjlighet att låna labbutrustning (det var väl på distans?) eller är det meningen att du skall kunna göra det med grejer som finns hemma?

Fotocellerna som han beskriver är för att mäta momentanhastigheten vi två punkter under fritt fall. Acceleation får de sedan genom g = (v2-v1)/(t2-t1). Lite bökigt och du behöver riktig utrustning.

Enklare enligt mig är att använda en pendel. För detta behöver du bara tidtagarur, snöre, måttband och en vikt (kan vara va som helst).
  • Mät pendelns längd.
  • Sätt igång pendeln och mät perioden (tiden för en svängning fram och tillbaka).
  • Lös ut tyngdacclerationen ur formeln T = roten ur(L / g). Länk.
  • Stoppa in längden L och perioden P.

Tips:
För att göra detta noggrannt så är det lämpligt att mäta tiden för typ 5 hela svängningar och dela med 5. Tänk dock på att pendeln stannar av lite för varje svängning.

Ganska lång pendel är att rekommendera. Det blir långsammare svångningar då.

Ha inte för stor amplitud på svängningarna. Pendeln skall alltså inte gunga för högt.
Citera
2007-05-19, 17:19
Medlem
wääuus avatar
Ah smart! Jag trodde han hade tillgång till en fysiksal på en skola...
Citera
2007-05-19, 17:45
Medlem
SNIFF2s avatar
Även jag tycker att du borde göra en laboration där du använder dig av en pendel för att bestämma accelerationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in