Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Har du möjlighet att låna labbutrustning (det var väl på distans?) eller är det meningen att du skall kunna göra det med grejer som finns hemma?
Fotocellerna som han beskriver är för att mäta momentanhastigheten vi två punkter under fritt fall. Acceleation får de sedan genom g = (v2-v1)/(t2-t1). Lite bökigt och du behöver riktig utrustning.
Enklare enligt mig är att använda en pendel. För detta behöver du bara tidtagarur, snöre, måttband och en vikt (kan vara va som helst).
Tips:
För att göra detta noggrannt så är det lämpligt att mäta tiden för typ 5 hela svängningar och dela med 5. Tänk dock på att pendeln stannar av lite för varje svängning.
Ganska lång pendel är att rekommendera. Det blir långsammare svångningar då.
Ha inte för stor amplitud på svängningarna. Pendeln skall alltså inte gunga för högt.
Fotocellerna som han beskriver är för att mäta momentanhastigheten vi två punkter under fritt fall. Acceleation får de sedan genom g = (v2-v1)/(t2-t1). Lite bökigt och du behöver riktig utrustning.
Enklare enligt mig är att använda en pendel. För detta behöver du bara tidtagarur, snöre, måttband och en vikt (kan vara va som helst).
- Mät pendelns längd.
- Sätt igång pendeln och mät perioden (tiden för en svängning fram och tillbaka).
- Lös ut tyngdacclerationen ur formeln T = roten ur(L / g). Länk.
- Stoppa in längden L och perioden P.
Tips:
För att göra detta noggrannt så är det lämpligt att mäta tiden för typ 5 hela svängningar och dela med 5. Tänk dock på att pendeln stannar av lite för varje svängning.
Ganska lång pendel är att rekommendera. Det blir långsammare svångningar då.
Ha inte för stor amplitud på svängningarna. Pendeln skall alltså inte gunga för högt.
Den här gången är det meningen att man inte skall använda sig av labbutrustningen.
Har jag förstått rätt att man bygger en pendell genom att sätta fast en vikt på ett snöre/tråd/rep ?
Jag tycker om ditt exempel på laboration och jag kommer nog köra på det. Ska man t.ex. anteckna vilken höjd från marken man håller pindel och hur stor vinkeln är när man släpper den. Eller är det bara viktigt att jag tar tid för att se hur lång tid det tar för den att gå fram och sen tillbaka till samma plats?
ska bara äta snabbt.