2007-05-14, 09:04
Medlem
tjena.

min kompis får inte igång hans internet och jag har
därför erbjudit honom att låna min dator.
Nu är det dock så att vi har Telia Adsl hemma, och det är inte
trådlöst internet på min dator.Jag har med andra ord kablar som går från en liten box till min dator för att internet ska fungera.
Igår när vi provade om internet skulle fungera på hans dator
så gjorde det självklart inte det.
Det finns liksom inte samma nätverksanstutningar som på hans laptop...

Hur gör jag för att byta och göra så att min dator kan få tillgång till hans
trådlösa internet ?
Logiskt nog borde man göra någon sorts nätverks sökning för att hitta hans nätverk...men jag vet dock inte hur ..

Väldigt tacksam för hjälp!
MVH Rambo3
Citera
2007-05-14, 09:11
Medlem
Du måste ha en router (ADSL-modem eller liknande, en "liten box") med stöd för trådlösa nätverk för att kunna använda ett sånt. Det har du nog inte, så den biten är bara att glömma. Testa att sticka in en "sån där sladd" som du har från ADSL-modemet i in din dator i din polares dator istället, kanske måste du därefter också dra ut strömsladden från ADSL-modemet, vänta 10 s o sen sätta i den igen. Då borde det gå att surfa.
Citera
2007-05-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Du måste ha en router (ADSL-modem eller liknande, en "liten box") med stöd för trådlösa nätverk för att kunna använda ett sånt. Det har du nog inte, så den biten är bara att glömma. Testa att sticka in en "sån där sladd" som du har från ADSL-modemet i in din dator i din polares dator istället, kanske måste du därefter också dra ut strömsladden från ADSL-modemet, vänta 10 s o sen sätta i den igen. Då borde det gå att surfa.

Min kompis har en router med stöd från trådlöst internet då min kompis hinter har fungerat innan ...
Citera
2007-05-14, 11:07
Medlem
Über_NeophytEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rambo3
tjena.

min kompis får inte igång hans internet och jag har
därför erbjudit honom att låna min dator.
Nu är det dock så att vi har Telia Adsl hemma, och det är inte
trådlöst internet på min dator.Jag har med andra ord kablar som går från en liten box till min dator för att internet ska fungera.
Igår när vi provade om internet skulle fungera på hans dator
så gjorde det självklart inte det.
Det finns liksom inte samma nätverksanstutningar som på hans laptop...

Hur gör jag för att byta och göra så att min dator kan få tillgång till hans
trådlösa internet ?
Logiskt nog borde man göra någon sorts nätverks sökning för att hitta hans nätverk...men jag vet dock inte hur ..

Väldigt tacksam för hjälp!
MVH Rambo3

Detta var en fruktansvärt kryptisk post, men om jag tolkat det rätt så har din kompis trådlöst internett hemma fast det funkar inte på hans dator som är en laptop??? och då snäll som du e så erbjuder du honom att testa sitt internett på din dator (som jag hoppas är en laptop annars är chansen inte så stor att du har inbyggt trådlöst nätverkskort i den.)

Ni kan ju börja med att konfigurera din kompis trådlösa router (se medföljande manual) så att ni vet att inställningarna på denna stämmer och att internet funkar, om det går så borde ni gör dessa inställningar med en sladd kopplad mellan routern och datorn, stabilare och ger oftast direkt resultat när internet funkar.

Om ni är relativt säkra på att inställningarna på routern stämmer så är det dags att fixa inställningarna på datorn. Börja med att slå igång det trådlösa nätverkskortet, på laptops finns det ofta en knapp där man kan fysiskt slå av och på det trådlösa nätverkskortet. kontrollera detta.

därefter får ni i windows som jag antar att ni kör (ren gissning) gå in i:

startmenyn > anslut till > Visa alla anslutningar (win xp)
(minns inte menyvalen på tidigare winversioner)

Se till så att "ansutning till trådlöst nätverk" är aktiverad om inte högerklicka och aktivera. Klicka därefter på följande:

startmenyn > anslut till > Trådlös nätverksanslutnign

Nu borde ni i det nya fönstert kunna se din kompis trådlösa nätverk dubbelklicka på det och logga in.
Citera
2007-05-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Über_NeophytE
Detta var en fruktansvärt kryptisk post, men om jag tolkat det rätt så har din kompis trådlöst internett hemma fast det funkar inte på hans dator som är en laptop??? och då snäll som du e så erbjuder du honom att testa sitt internett på din dator (som jag hoppas är en laptop annars är chansen inte så stor att du har inbyggt trådlöst nätverkskort i den.)

Ni kan ju börja med att konfigurera din kompis trådlösa router (se medföljande manual) så att ni vet att inställningarna på denna stämmer och att internet funkar, om det går så borde ni gör dessa inställningar med en sladd kopplad mellan routern och datorn, stabilare och ger oftast direkt resultat när internet funkar.

Om ni är relativt säkra på att inställningarna på routern stämmer så är det dags att fixa inställningarna på datorn. Börja med att slå igång det trådlösa nätverkskortet, på laptops finns det ofta en knapp där man kan fysiskt slå av och på det trådlösa nätverkskortet. kontrollera detta.

därefter får ni i windows som jag antar att ni kör (ren gissning) gå in i:

startmenyn > anslut till > Visa alla anslutningar (win xp)
(minns inte menyvalen på tidigare winversioner)

Se till så att "ansutning till trådlöst nätverk" är aktiverad om inte högerklicka och aktivera. Klicka därefter på följande:

startmenyn > anslut till > Trådlös nätverksanslutnign

Nu borde ni i det nya fönstert kunna se din kompis trådlösa nätverk dubbelklicka på det och logga in.

Jag tror det beror på min stora okunskap om detta ämne.
Dessvärre så har jag ingen laptop...
Men vi ska prova det du sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in