2007-05-14, 16:11
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror_Didrik
Spontan tanke: det är inte så att du snarare syftar på hinduismen eller en viss sorts buddhism?
/Kanske inte så påläst som han tror
/Kanske inte så påläst som han tror

Kör på en wikipediakälla om ingen misstycker.
Citat:
Rebirth in Buddhism is the doctrine that the consciousness of a person (as conventionally regarded), upon the death or dissolution of the aggregates (skandhas) which make up that person, becomes one of the contributing causes for the arising of a new group of skandhas which may again be conventionally considered a person or individual. The consciousness arising in the new person is neither identical to, nor different from, the old consciousness, but forms part of a causal continuum or stream with it. The basic cause for this persistent re-arising of personality is the abiding of consciousness in avidya (ignorance); when ignorance is uprooted, rebirth ceases.
/ http://en.wikipedia.org/wiki/Rebirth_%28Buddhism%29
Nu är jag själv mycket dåligt påläst inom detta ämnet så jag kan inte tala för alla buddhister såklart. Vi pratar inte om en renodlad återfödning som du kanske ser, men det strider fortfarande mot evolutionen i min mening.
Det går säkert att sätta in i ett evolutionärt sammanhang om man klurar lite, men jag finner det iaf väldigt svårköpt. Särskillt delarna om att denna "återfödelse" kan ta slut på grund av olika anledningar.
Passar även på att nämna den andra av de fyra ädla sanningarna när jag ändå är i farten:
Citat:
The Origin of Dukkha (Samudaya): This is the noble truth of the origin of dukkha: It is this craving which leads to renewed existence, accompanied by delight and lust, seeking delight here and there; that is, craving for sensual pleasures, craving for existence, craving for extermination.
Kan såklart också vara jag som övertolkar, men jag vill höra en vettig förklaring före jag accepterar denna "ideologi".
edit: I mitt tidigare inlägg så tänkte jag på att karma tydligen ska påverka återfödelsen, men det är tydligen inte något som alla buddhister tror på. Får faktiskt hålla med om att det är en rätt kompatibel ideologi, men den har sina brister ändå i vissa punkter.
Det räcker med grundläggande logik, såsom identitetslagen. Vilket jag skrivit om på min blogg massa gånger. Om ni inte har läst - bättring!