• 1
  • 2
2007-05-13, 21:57
Medlem
kornizs avatar
Jag hoppade p en av Do trdar men gav upp efter ett par inlgg. Eftersom alla r s extremt negativt instllda till honom (kanske mer rtta), frsvrarar det diskussionen avsevrt.

Jag startar d en ny trd dr jag hoppas tonen kan hllas lung och sansad.

Min frga r enkel: Motsger evolutionsteorin existensen av en hgre, skapande makt?
Citera
2007-05-13, 22:14
Medlem
BlackMetals avatar
Evolutionsteorin utesluter inte existensen av en hgre makt men den utesluter existensen av bibelns och andra religioners skapelseberttelser, drfr r den ocks s fruktad inom religioner.
Citera
2007-05-13, 22:14
Medlem
skurk2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korniz
Jag hoppade p en av Do trdar men gav upp efter ett par inlgg. Eftersom alla r s extremt negativt instllda till honom (kanske mer rtta), frsvrarar det diskussionen avsevrt.

Jag startar d en ny trd dr jag hoppas tonen kan hllas lung och sansad.

Min frga r enkel: Motsger evolutionsteorin existensen av en hgre, skapande makt?

Nej. Den visar bara att en sdan makt r obsolet.
Citera
2007-05-13, 22:19
Medlem
kornizs avatar
Jag menar som icke bokstavstroende kristen att evolutionsteorin och vetenskapens upptckter gr nrvaron av en gud s mycket logiskare.
Citera
2007-05-13, 22:49
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Jag menar som icke bokstavstroende kristen att evolutionsteorin och vetenskapens upptckter gr nrvaron av en gud s mycket logiskare.

Tycker jag inte. Mha Evolutionsteorin , bb och andra forskningsframsteg kan man se ett universum som inte behver en gud.
Citera
2007-05-14, 00:27
Medlem
Narstrands avatar
Det stora problemet r vl att gud och vetenskap inte lirar p samma spelplan, eller ens samma sport.

Religion handlar om en tro, medan vetenskap handlar om fakta, saker som vi kan observera och bevisa.

Om du sedan anser att vetenskapen gr guds existens mer logisk s r det ett stllningstagande du fr st fr. Men fr mig gr det i alla fall en extremt tydlig skiljelinje mellan religion och vetenskap.
Citera
2007-05-14, 01:05
Medlem
TellusGs avatar
Nejnej. Evolutionsteorin utesluter inte en gud. Dremt utesluter det en del annat i bibeln. Jag tror att det kan vara drfr som en dil kristna vnder sig emot den. Som att jorden var platt frut liksom.

Lite OT... sorry
Citera
2007-05-14, 02:41
Medlem
Nervoss avatar
Citat:
Men som kristen s tror du nd p den kristna lran, (i stora drag iaf), eller hur?

Det rimmar lite dligt med vetenskapen och evolutionsteorin tycker jag.. Vad jag menar r att den kristna tron uppkom ju inte vid tidernas begynnelse, utan i ett senare skede. Visst, det str ju i bibeln om hur gud skapade jorden p en vecka. Men om han skapade allt p det stt som det beskrivs i bibeln s kan det ju inte kombineras med evolutionsteorin.
Jag r inte helt haj p hur han gjorde men om jag inte minns fel s skapade gud mniskan som en avbild av sig sjlv. Och isfall s stmmer ju inte evolutionsteorin. Gud skulle ju isfall ha varit en vldigt simpel organism...

Blev lite off topic dr, ber om urskt...ter till din egentliga frga.

Citat:
Motsger evolutionsteorin existensen av en hgre, skapande makt?
Som andra sagt innan mig s gr det inte det. Men, det gr helt enkelt inte att bevisa varken frekomsten eller avsaknaden av en hgre makt med de kunskaper vi har idag. Frgan r om det nnsin kommer att g.. S tills vidare r det vl upp till var och en vad man vljer att tro p.
Citera
2007-05-14, 08:19
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Motsger evolutionsteorin existensen av en hgre, skapande makt?

Den motsger skapelseberttelsen och utan skapelseberttelsen intakt fungerar inte berttelsen om Jesus. Arkeologi motsger skapelseberttelsen ocks, likas biologi, geologi, astronomi m.m.

Och det r det som r problemet. Att tro p en hgre makt pverkar inte allmnbildningen p samma stt som religionerna gr men religion har en korrosiv effekt p folkets kunskap och medvetenhet.
Citera
2007-05-14, 12:45
Medlem
haywards avatar
Att enbart vga in kristendomen som potentiell tro knns ju aningen trngsynt, d exempelvis mycket av Buddhismens lror ltt skulle kunna leva i symbios med evolutionsteorin.
Citera
2007-05-14, 14:12
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayward
Att enbart vga in kristendomen som potentiell tro knns ju aningen trngsynt, d exempelvis mycket av Buddhismens lror ltt skulle kunna leva i symbios med evolutionsteorin.

Buddhismen fr ocks ett par kritiska kftsmllar tyvrr, ven om det ofta kan knnas som den mest logiska lran. Problemet med buddhismen r att det frutstter ngon form av arv av kunskap som man ftt under sin livstid. Detta gr helt stick i stv mot evolutionen.
Det hela blir inte bttre av att kunskapen inte (ndvndigtvis) rvs frn fader/moder till deras avkomma direkt, utan sker via pnyttfdelse. Pnyttfdelse gr iofs att tolka lite hur som helst men det r svrt att tolka p ngot stt som r evolutionrt frsvarbart.
Citera
2007-05-14, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Buddhismen fr ocks ett par kritiska kftsmllar tyvrr, ven om det ofta kan knnas som den mest logiska lran. Problemet med buddhismen r att det frutstter ngon form av arv av kunskap som man ftt under sin livstid. Detta gr helt stick i stv mot evolutionen.
Det hela blir inte bttre av att kunskapen inte (ndvndigtvis) rvs frn fader/moder till deras avkomma direkt, utan sker via pnyttfdelse. Pnyttfdelse gr iofs att tolka lite hur som helst men det r svrt att tolka p ngot stt som r evolutionrt frsvarbart.

Spontan tanke: det r inte s att du snarare syftar p hinduismen eller en viss sorts buddhism?

/Kanske inte s plst som han tror
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in