2007-05-13, 11:30
Bannlyst
Ni alla har nog märkt det nån gång. När man sätter igång den gamla TV'n så sätts det eviga pipandet igång.

Nu undrar jag, går det på något sätt attt få bort detta pipande? vad beror det på etc? Blir så sjukt jobbigt om man ska kolla på tv, och känns inte riktigt som om man pallar köpa en ny tv bara för det. (Det är tv'n på mitt rum, tittar inte där så ofta, men när jag väl gör det).

Tips mottages!
Citera
2007-05-13, 11:49
Medlem
HonkenLarssons avatar
pipet beror på att när en spole blir varm så ändras metallen och utvidgas. När den utvidgas så blir en del trådar i metallen lösa. Dessa lösa trådar sätts i vibration och pipet uppstår. På fabriken har spolarna försetts med lack för att fixera koppartråden i spolen, men som sagt, kopparen sväller vid värme och en del koppartrådar blir lösa och då piper dom

Det man kan göra är att sätta på extra lack på spolen.

Öppna TVn ta fram ett sugrör. Sätt sugröret i örat och du skall lyssna in dig vartifrån pipet kommer. När du lokaliserat pipet så tar du lite nagelack och strycker över det pipande området.
Citera
2007-05-13, 12:31
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
pipet beror på att när en spole blir varm så ändras metallen och utvidgas. När den utvidgas så blir en del trådar i metallen lösa. Dessa lösa trådar sätts i vibration och pipet uppstår. På fabriken har spolarna försetts med lack för att fixera koppar tråden i spolen, men som sagt, kopparen sväller vid värme och en del koppartrådar blir lösa och då piper dom

Det man kan göra är att sätta på extra lack på spolen.

Öppna TVn ta fram ett sugrör. Sätt sugröret i örat och du skall lyssna in dig vartifrån pipet kommer. När du lokaliserat pipet så tar du lite nagelack och strycker över det pipande området.

Funkar det även på en flat screen? Har samma problem med en nyinköpt sådan.
Citera
2007-05-13, 12:39
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Funkar det även på en flat screen? Har samma problem med en nyinköpt sådan.

Det har jag aldrig testat. Men troligtvis ja. Jag har enbart gjort lack-tricket på bildskärmar och tv apparater med bildrör.

Man skall passa sig lite när man pillar inne i apparaterna. Även när dom inte är nätanslutna så har accumulatorerna i apparaterna lite energi kvar som kan vara nog för att ge en stöt.

Eftersom jag aldrig har upplevt en tjutande LCD/plasma. Däremot har jag öppnat upp en del laptopskärmar och dom har inga spolar.

Det jag tror kan strula med din platt tv är nätaggregatet. Kolla det först. Placeringen borde vara så nära nätanslutningskabeln/elkabeln som möjligt. Nätaggregatet/transformatorn är den enda spolen jag kan komma på som finns i en platt-tv

Tänk också på att dom flesta elektronikvaror är plomberade så om du senare lämnar in den på garanti så kan det bli protester.
Citera
2007-05-13, 15:58
Medlem
DennisOlofs avatar
Hmm jag hade för mig att det var siliconet inne i TV apparaten eller skärmen som blivit dåligt och släppt, varpå svängningar uppstår, dvs det pipande ljudet.

Men det kanske är lacken eller något liknande, okunnig på detta område, intressant att veta dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in