• 1
  • 2
2007-05-13, 10:16
Medlem
relativs avatar
Vad är hemligheten bakom snygga/häftiga porträtt? Finns det något speciellt man ska tänka på när man fotar porträtt?

Man vill ju inte ha det klassiska skolfotot direkt, liksom.

Jag har en helt nyinköpt Canon EOS 400D, om det spelar nån roll. Nåväl, ös gärna på med tips eller länkar till guider eller länkar till just snygga porträtt.
Citera
2007-05-13, 10:50
Medlem
dIRe_s avatar
Hemligheten till snygga porträtt är att fota snygga personer. *Poserar*

Annars så tror jag det bästa (om man nu inte ska fota modeller som är vana att bli fotograferade) är att ta bilderna när de inte är beredda. Personer som är ovana att bli fotade brukar se så konstlade ut på bilder när de försöker posera och kolla rakt in i kameran.
Citera
2007-05-13, 11:19
Medlem
Några tips -

Använd gärna kort skärpedjup(stor bländaröppning) för att få personen att framträda ordentligt från bakgrunden, alternativt fota mot en så ren bakgrund som möjligt.

Se till att fokusera på ögonen så att dessa blir skarpa, speciellt om ovanstående tips används eftersom kort skärpedjup med skärpan på fel ställe är förödande för bilden.

Använd gärna svag blixt eller annan belysning för att få till rätta gnistan i ögonen.

Ta många bilder och ofta, till slut orkar stackarna inte posera och bli stela varje gång du drar fram kameran...
Citera
2007-05-13, 11:43
Moderator
Nospheratus avatar
Teleobjektiv brukar är tacksamt att använda när man gör porträtt. Dels för att man slipper trycka upp kameran i näsan på den man fotar men, framför allt, för skärpedjupet. Enkelt förklarat blir resultatet med teleobjektiv att det du fotar blir knivskarpt men allt bakom blir blurrigt. Det ger ett bra fokus i bilden på den du fotograferar.

Har man ingen systemkamera eller teleobjektiv bör man då istället försöka ordna upp skärpedjupet genom att ha mycket utrymme mellan modellen och bakgrunden. Bakgrunden blir då naturligt oskarp. Som exempel, om man ska fota någon ut så bör man inte ställa modellen precis bredvid ett träd. Låt modellen ställa sig tio meter framför trädet så blurras trädet ut och ser inte lika fokuserat ut.

Ljus är viktigt. Kanske allra viktigast egentligen när man tar porträttfoto. Naturligt dagsljus är oslagbart. Riktigt intensivt solljus klockan tolv en midsommardag är däremot inte lika lattjo. Det blir väldigt skarpa skuggor i motivet. Desutom tenderar folk att kisa när det är så ljust. Allra bäst är alltså typisk svensk halvmonligt dagsljus.

Undvik blixt! Blixten ger ett onaturligt intensivt ljus som faktiskt plattar ut bilden och gör den tråkig i många fall. Har man systemkamera kan man köpa blixt med "studs", dvs man kan vrida blixten så att den blixtrar i taket och ljuset studsar då mot motivet. Men har man bara den inbyggda blixten bör man hellre stänga av den.

Men om det är för mörkt då? Du ska fota i ett fönsterlöst rum eller liknande och bilderna blir för mörka utan blixt. Skaffa en sån där bygglampa på Biltema eller Clas Ohlson. De lyser av bara fasiken. Fortfarande gäller regeln med direkt ljus, man kan inte lysa 500 W rakt på modellen. Häfta/spika fast ett lakan i taket och låt lampan reflektera mot det. Använd fantasin men lys som sagt aldrig direkt mot modellen.

De var de tekniska apekterna, jag kanske kommer på något mer senare. Sedan finns det mer estetiska aspekter också. Kontrast i bilden är bra, eller, det är en smaksak men jag tycker det ger intensitet i bilden. Snöig park i bakgrunden, klä modellen i svart. Betongdjungel, använd vita kläder.

Posering då. Posering är något som erfarna modeller kan, om man inte kan det ser det ut som fan. Är "modellen" rörmokare så prova inte ens. Låt fotosessionen ta en timme istället, prata med modellen om ditt och datt och få han/hon att slappna av och se naturlig ut. Att posera som en grekisk staty eller playboybunny är för de få utvalda.

Ett sista tips som kanske låter självklart men är värt att poängtera: Ta många bilder. Har man digitalkamera finns ingen anledning att snåla, fyll hela minneskortet för varje fotosession. Eller, det var väl att ta i, men min erfarhent är att ungefär fem procent av typiska modellfotografier brukar nudda gränsen för perfektionism. Har man tagit hundra bilder har man säkert fått fem episkt underbara bilder. Har man däremot tagit tre bilder har man inte episka resultat.
Citera
2007-05-13, 11:58
Medlem
relativs avatar
Wow, tack allihopa! Skitintressant läsning, blev helt inspirerad. Fyll gärna på med mer.

Och Nospheratu, vilken jäkla guide! Du får fan ett <3 för den.
Citera
2007-05-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Teleobjektiv brukar är tacksamt att använda när man gör porträtt. Dels för att man slipper trycka upp kameran i näsan på den man fotar men, framför allt, för skärpedjupet. Enkelt förklarat blir resultatet med teleobjektiv att det du fotar blir knivskarpt men allt bakom blir blurrigt. Det ger ett bra fokus i bilden på den du fotograferar.

Det har varit uppe i en annan tråd men:

Teleobjektiv ger inte kortare skärpedjup.

Däremot är aspekten att inte behöva vara 20cm från modellen för att fota nog så viktig.
Citera
2007-05-13, 13:41
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Det har varit uppe i en annan tråd men:

Teleobjektiv ger inte kortare skärpedjup.

Däremot är aspekten att inte behöva vara 20cm från modellen för att fota nog så viktig.

Vad ger kortare skärpedjup då?
Citera
2007-05-13, 14:33
Moderator
Nospheratus avatar
Hmm, varför skulle inte teleobjektiv ge kortare skärpedjup för? Är det enligt någon artikel i Illustrerad Vetenskap som någon har fått för sig det eller? Trams! Det blir kortare skärpedjup med tele.

Hur som haver så får man kortare skärpedjup med höga bländarvärden. Även då med vanligt vidvinkelsobjektiv. Om man då alltså använder kort slutartid och höga bländarvärden så får man ett kort skärpedjup.
Citera
2007-05-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Hmm, varför skulle inte teleobjektiv ge kortare skärpedjup för? Är det enligt någon artikel i Illustrerad Vetenskap som någon har fått för sig det eller? Trams! Det blir kortare skärpedjup med tele.

Det ger inte kortare skärpedjup just för att objektivets brännvidd inte spelar någon roll. Det som påverkar är avbildningsskala och bländaröppning. Jag tror inte jag lyckades göra mig förstådd i den andra tråden så försöker inte en gång till, men punk kom med en bra länk:

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml

Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Följande är saxat från fotosidan:

Sammanfattning:
Litet skärpedjup får vi med:
* stor bländaröppning
* stor avbildningsskala

Stort skärpedjup får vi med:
* liten bländaröppning
* liten avbildningsskala
Citera
2007-05-13, 16:37
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Följande är saxat från fotosidan:

Sammanfattning:
Litet skärpedjup får vi med:
* stor bländaröppning
* stor avbildningsskala

Stort skärpedjup får vi med:
* liten bländaröppning
* liten avbildningsskala

Vad menar man med "avbildningsskala" då? Ger inte stor brännvidd stor avbildningsskala?

Edit: Sen tycker jag, ur en lekmans perspektiv, att diskussionen lätt blir lite missvisande. För även om skärpedjupet är det samma oavsett brännvidd så är ju det upplevda skärpedjupet mindre med större brännvidd, det är åtminstone min erfarenhet. Använder man full zoom när man fotar ett ansikte t.ex. så blir bakgrunden mer oskarp vid samma bländaröppning, åtminstone upplever betraktaren det så och det är ju det man är ute efter.
Citera
2007-05-13, 16:37
Medlem
Ernst&Ettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ

Som sagt så ger stor bländare kort skärpedjup. Och om du köpte kameran med standardobjektivet EF-S 18-55 så kan det vara svårt att få ett bra skärpdjup. Jag har iaf inte lyckats något vidare Och ska man ha största bländaren med det objektivet så får man nästan trycka kameran i ansiktet på den person man vill avbilda.
Citera
2007-05-13, 16:43
Medlem
relativs avatar
Jag måste plugga på termerna lite mer tror jag. Och Ernst&Ettan, skräm inte upp mig nu! Det är det objektivet jag köpt nämligen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in