2007-05-13, 09:07
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Det har varit en del diskussioner om de här läkarna som skriver ut "knark" till missbrukare. Det verkar vara ett fåtal läkare som skriver ut väldigt mycket. Ofta är dom ganska gamla och därför kan dom riskera sin licens verkar det som. Tidningarna vinklar det till att dessa läkare är halvskumma filurer som skriver ut mot betalning.

Men jag undrar om det verkligen är så?

Är det halvskumma filurer som vill tjäna pengar eller har dom tagit ett ställningstagande där de anser att det är bättre att missbrukarna får sitt knark den lagliga vägen? Och att dom faktiskt gör det för att dom anser att dom hjälper missbrukarna till ett drägligare liv?
Citera
2007-05-13, 09:12
Medlem
Jag tror att det är trötta gamlingar som inte längre orkar höra alla pundares tjat om piller. Tror inte de tycket det är så farligt, läkare lär ju ha en rätt nyanserad bild av droger, till skillnad från övriga befolkningen och kvällstidningarnas rubriksättare.
Citera
2007-05-13, 11:26
Medlem
SinCitys avatar
Är inte missbruk av läkemedel väldigt vanligt inom vårdsektorn? Jag har för mig att jag läst det iaf, eller så är det som vanligt och jag har sett det på ER eller nån annan sjukhus-serie.
Citera
2007-05-13, 12:33
Medlem
likeithards avatar
läste i aftonhoran (tror jag) att extremt många personer inom ett visst mc-gäng fick starka narkotikaklassade mediciner.

väldans många skinnvästisar fick ut sina mediciner av en specifik läkare, som till tidningen försvarade sej med att knuttarnas leverne var hårt och tärde på psyket vilket ledde till sömnproblem osv...

man kan ju tänka sej att det rör sej om utpressning och/eller hot.
Citera
2007-05-13, 13:54
Medlem
Tjohildas avatar
Var det inte samma läkare som skrivit intyg åt samma motorcykelgossar att de måste får åka utan hjälm "eftersom de lider av svårartad mjäll"???

Jag bodde granne med en känd pillerläkare (tyvärr innan jag själv började gilla piller). Han skrev ut piller mot pengar. Grannarna sa att han spelade, att det var detta pengarna skulle gå till. Han åkte dit efter att ha hållit på länge, tror han torskade på bokföringen av allt.
Citera
2007-05-13, 14:15
Medlem
Känner personligen två av dem.(en av dem mycket bra)

Jag känner "piller" läkare som det stått om i tidningarna.
(den ena av dem har varit som min styvfar)

De har bägge jobbat mycket länge och varit framstående inom sina yrken, en hade trippla specialiter tidigare Ch-öl! Samt den andra var internationellt känd för sin medicinska kompetens(forskning etc)!

Anledningen till att de skrivit ut är olika, men den främsta anledningen är ATT de vet (trots medias hysteriska bilder) hur ofarliga benz prepparaten iregel är. Alkohol är tex betydligt mer toxiskt. Majoriteten 90% som fått preparaten har inte varit missbrukare! De har velat ge effektiv behandling där benz preparat ofta har en viktig roll tillsammans med andra mediciner.

De som missbrukat dem har fått tag på benz änndå oavsett om de skriver ut eller inte. Läkarna har dessutom haft koll på deras psykstatus, somatik, osv vilket annars inte skulle vara fallet.

Polisen samt soc som ofta har ingen som helst skolning i medicin, trots detta tycker de att de kan utala sig vitt och brett och begära krafttag och indragna legitimationer. Allt som luktar narkotika är hemskt och måste bekämpas..(Borde man inte kunna lite medicin innan man utalar sig vitt och brett i ett så komplicerat ämne??)

De har blivit gamla och tar det förvad detär. Dessutom har det varit ensama och genom att skriva ut har de kunnat fortsätt arbeta med någort de tyckt om. (Landstinget antäller inte folk över 70, oavsett kompetens)!

Vissa gånger har påtryckningarna varit stora (fått telsamtal hem, besökhem, osv). Narkomanerna som har kommit har inte precis sagt att de knarkat utan dragit allsköns rövarhistorier för dem hur illa de mått etc etc. Hur lätt är det för någon 70+ att stå imot en småtthotfull narkoman?? Jag fick en gång nästa smälla till en pundaraktigtyp som antastade oss på stan.

En annan filur som jag stötte på såg ut som en pundare, och jag påpekade det för min "styvfar" han sa att han märkt det men att han var för rädd för att neka honom.(dessutom var han somatiskt sjuk vilket gjorde att han behövde vård)

Jag vet att många gånger har de skrivit ut gratis och inte som tidningarna säger tagit pengar under bordet.

De har velat hjälpa, och vet att benz i terapeutiska doser är ofarligt samt effektiv medicinering mot ångest och sömnproblem, oavsett vad tidningarna och rnfs tycker.. Igentligen borde de ha en stor eloge för sitt arbete istället för att bli spottade på av medierna samt kärringarna på socstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in