2007-05-12, 18:25
Medlem
Varför säger man nästan alltid till nåt ovanligt man äter att det smakar kyckling?
t.ex när man äter, groda, myror, aphjärna osv.. "wow, det smakar ju som kyckling!"

Dem säger ju så för att de ätit kycklingen tidigare, tänk om det är kycklingen som smakar groda? eller myra?
Citera
2007-05-12, 18:28
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proffsen
Varför säger man nästan alltid till nåt ovanligt man äter att det smakar kyckling?
t.ex när man äter, groda, myror, aphjärna osv.. "wow, det smakar ju som kyckling!"

Dem säger ju så för att de ätit kycklingen tidigare, tänk om det är kycklingen som smakar groda? eller myra?
Därför att kycklingsmaken är normen i just den kulturen, en indian som levt på att äta tusenfotingar och får smaka kyckling för första gången skulle nog utbrista: "Jävlar! Den här äckliga jävla fågeln smakar ju tusenfoting grabbar!". Jag drar slutsatsen att det är till hundra procent kulturellt betingat.

edit: detta förutsatt att kycklingen och tusenfotingen råkar ha liknande flavör givetvis.
Citera
2007-05-12, 18:32
Medlem
Rosenboms avatar
Är det inte lite så att kyckling är rätt smaklöst, utan de är konsistensen som får en å tänka på kyckling
Citera
2007-05-12, 19:35
Medlem
Nervoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenbom
Är det inte lite så att kyckling är rätt smaklöst, utan de är konsistensen som får en å tänka på kyckling

Är inne på samma linje som dig.

Har ätit krokodil ett par gånger och varje gång så har jag tyckt mig känna smak av kyckling. Men såhär efteråt så tror jag att smaken egentligen inte alls var kyckling utan att det var konsistensen och färgen som gjorde att jag tyckte mig känna kycklingsmak.

Citat:

Ja. Så är det nog. Svårt att säga nåt mer om det än att våra associationer med nyupplevda saker är kopplade till vad vi har upplevt för liknande saker tidigare.
Citera
2007-05-12, 19:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Knappast filosofi, flyttas till Mat och dryck.

/Moderator
Citera
2007-05-12, 20:36
Medlem
locmans avatar
Citat:

du svarar ju själv på frågan.. vore dumt o säga det smakar groda om man nu inte har en aning om hur groda smakar... kyckling e ju något som dom flesta kan associera till (iaf på våra breddgrader)
Citera
2007-05-12, 21:00
Medlem
daxxas avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Tastes_like_chicken

Trodde själv att det kom från "När lammen tystnar"), men uttrycket kanske är äldre än så?
Citera
2007-05-12, 23:10
Medlem
Sereenas avatar
Har nog mycke att göra med att kyckling är ganska smaklöst och har en lite speciell konsistens..

Groda tycker jag smakar lite som fisk, men känns som kyckling i konsistensen.
Citera
2007-05-13, 00:04
Medlem
Har grillat kyckling utan kryddor. Minst sagt smaklöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in