• 1
  • 2
2007-05-12, 13:52
Medlem
I Sverige har vi ju gränsen på 15 år. Byxmyndighets åldern varierar lite i andra länder tex..

Motsvarande mosvarande i Spanien 13 år.

Min fråga är nu.. Om en Svensk vuxen medborgare åker till Spanien och har sex med en Spansk person på 13 år. Kan Svensken bli dömd för det hemma i Sverige? Eller är det lagligt?

Om två Svenska medborgare träffas i Spanien på tex ett hotell en vuxen man och en 13 årig tjej och de har frivilligt sex där. Är det lagligt isåfall?

Hur fungerar det rent juridiskt?
Citera
2007-05-12, 13:54
Medlem
BaldiNs avatar
Hade det varit en svensk 13 åring så hade han nog kunnat dömmas i Sverige.
Citera
2007-05-12, 14:44
Medlem
Sereenas avatar
Jag har för mig att dom flesta ländet tillämpar ett system som innebär att även om sexet var lagligti det land du befann dig i så kan du fortfarande dömmas för det i hemlandet.

(Var en massa skriverier om det i samband med nån av alla sexturism vändor.)
Citera
2007-05-12, 14:47
Medlem
Kan det verkligen stämma att en vuxen man kan ha laglig sex med en 13åring i Spanien? Gäller inte 13-årsgränsen t ex bara sådana som själva är under 18? Spanien är ju ett katolskt och västerländskt land. Känns mycket märkligt med en så låg gräns. Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver vara fel, men hur motiverar man i så fall just 13-årsgränsen? Hälften av de 13åriga tjejerna har väl förmodligen inte ens kommit in i puberteten!?
Citera
2007-05-12, 16:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Kan det verkligen stämma att en vuxen man kan ha laglig sex med en 13åring i Spanien? Gäller inte 13-årsgränsen t ex bara sådana som själva är under 18? Spanien är ju ett katolskt och västerländskt land. Känns mycket märkligt med en så låg gräns. Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver vara fel, men hur motiverar man i så fall just 13-årsgränsen? Hälften av de 13åriga tjejerna har väl förmodligen inte ens kommit in i puberteten!?

Har som för mig att det är 13 med förälders medgivande.
(Har också som för mig att föräldrarna inte kan anmäla personen om "barnet"/ungdomen inte vill anmäla)
Och att det gäller oavsett partners ålder.

Dom flesta tjejer har vid 13 kommit in i puberteten.
Skulle väl tro att motiveringen är just att vid 13 har dom flesta kommit in i puberteten.
Citera
2007-05-13, 18:01
Medlem
[quote=Sereena]Har som för mig att det är 13 med förälders medgivande.
(Har också som för mig att föräldrarna inte kan anmäla personen om "barnet"/ungdomen inte vill anmäla)
Och att det gäller oavsett partners ålder.[QUOTE=

Vad ska de ha förälders medgivande om det ändå är ungdomen som bestämmer då?

Så en Svensk myndig medborgare oavsett ålder kan altså ha sex med en Spansk 13 åring utan att bli dömd för det i Sverige, förutsatt att 13 åringen är med på det.
Men Svensken kan bli dömd i Sverige om det gäller en Svensk 13 åring i Spanien om jag har förstått det hela rätt?
Citera
2007-05-13, 18:15
Medlem
retardos avatar
Albanien 14
Australien 16 (olika i olika "stater")
Burkina Faso 13
Kroatien 14
Egypten 18
Grekland 15
Madagascar 21
USA Colorado, 15
USA, Wisconsin 18
Panama 12
Filipinerna 12
Spainen 13
Botswana 16för tjejer 14 för killar.
Argentina 13

osv osv.

Källa:
http://www.avert.org/aofconsent.htm
Citera
2007-05-13, 18:15
Medlem
Fittsparks avatar
Berätta hur det gick på din resa till Spanien!
Citera
2007-05-13, 20:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeannaFine
Vad ska de ha förälders medgivande om det ändå är ungdomen som bestämmer då?

Så en Svensk myndig medborgare oavsett ålder kan altså ha sex med en Spansk 13 åring utan att bli dömd för det i Sverige, förutsatt att 13 åringen är med på det.
Men Svensken kan bli dömd i Sverige om det gäller en Svensk 13 åring i Spanien om jag har förstått det hela rätt?

Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut med reglerna, men jag har som för mig att det är en annan åldersgråns om föräldrarna ger sitt medgivande.

Svensken kan inte dömmas i spanien, men han kan dömmas i sverige oavsett om 13:åringen var svensk, spansk eller från venus.

Med andra ord, vissa svenska lagar gäller även om vistelselandets lagar säger nåt annat.
Citera
2007-05-13, 20:39
Medlem
Under förutsättning att det är dubbel straffbarhet, det var en man som frikänndes för våldäkt på sin sambo för ett tag sen eftersom att det hela hände i tunisien. De levde under äktenskapsliknande förhållanden och enligt tunisisk lag finns inget som heter våldtäkt under äktenskapet utan ingår man äktenskap förutsätts det att båda parter tackat ja till att ha sex med varan.
Citera
2007-05-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardo
Albanien 14
Australien 16 (olika i olika "stater")
Burkina Faso 13
Kroatien 14
Egypten 18
Grekland 15
Madagascar 21
USA Colorado, 15
USA, Wisconsin 18
Panama 12
Filipinerna 12
Spainen 13
Botswana 16för tjejer 14 för killar.
Argentina 13

osv osv.

Källa:
http://www.avert.org/aofconsent.htm

haha fan va härligt.

Jag hörde lite löst om att de skulle/har ändrat byxmyndighets åldern i Sverie. Ngn som vet ngt om detta?
Citera
2007-05-13, 21:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Under förutsättning att det är dubbel straffbarhet, det var en man som frikänndes för våldäkt på sin sambo för ett tag sen eftersom att det hela hände i tunisien. De levde under äktenskapsliknande förhållanden och enligt tunisisk lag finns inget som heter våldtäkt under äktenskapet utan ingår man äktenskap förutsätts det att båda parter tackat ja till att ha sex med varan.

Dom har ju (eller är det fortfarande bara planerat) infört speciella regler just när det gäller sexuella kontakter med mindreåriga utomlands (sk barnsexturism) och att i dom fallen så ska det vara hemlandets "age of consent" (eller den ålder som är högst). Så i Madagascar gäller 21 medans i Spanien gäller 15 för en svensk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in