• 1
  • 2
2007-05-12, 13:14
Medlem
Analkalass avatar
vet någon vad som krävs för att filma i slowmotion? ungefär 40 ggr saktare än vanligt? krävs det nån sorts "slowmotionkamera" eller kan man använda en vanligt digitalkamera att filma med? tacksam för svar
Citera
2007-05-12, 13:16
Medlem
danellishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analkalas
vet någon vad som krävs för att filma i slowmotion? ungefär 40 ggr saktare än vanligt? krävs det nån sorts "slowmotionkamera" eller kan man använda en vanligt digitalkamera att filma med? tacksam för svar

Du kan ju använda dig av en helt vanlig kamera, och sedan föra över filmen till datorn.
Så kan du redigera filmen med vissa program, t.ex Video vegas.. Där kan du lägga in slowmotion och andra effekter =)
Citera
2007-05-12, 13:17
Medlem
Analkalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danellish
Du kan ju använda dig av en helt vanlig kamera, och sedan föra över filmen till datorn.
Så kan du redigera filmen med vissa program, t.ex Video vegas.. Där kan du lägga in slowmotion och andra effekter =)

okej! kanske skulle testa det. blir det bra kvalité på det sättet?
Citera
2007-05-12, 13:23
Medlem
oth^^s avatar
Hur hade du tänkt dig filma en händelse i slowmotion? Kameran kan ju inte bestämma hur fort "rörelsen" ska ske. Det är i redigeringen du lägger till effekter såsom slowmotion tex.
Citera
2007-05-12, 13:29
Medlem
Analkalass avatar
jaha okej. men jag har för mig att det finns sorts kameror som kan filma i slowmotion på nåt vis. men jag kanske fattat fel.
Citera
2007-05-12, 13:31
Medlem
danellishs avatar
Citat:
okej! kanske skulle testa det. blir det bra kvalité på det sättet?

Det beror ju på vilket Codec du använder för att rendera slutresultatet..
det är bara att prova sig fram och se vilket codec som blir bäst helt enkelt
Citera
2007-05-12, 13:39
Medlem
wääuus avatar
För att få en film i slowmotion med bra resultat i 40ggr långsammare än vanligt, då räcker det fan inte med en vanlig kamera! Det lär inte precis flyta på bra då.
Då behöver man en riktigt dyr jävel till kamera som kan filma i ultrarapid, för samma antal bilder/sekund vid 40ggr långsammare uppspelning behöver du spela in 40ggr snabbare.
En riktig filmkamera, eller nån riktig jävelbergare till digitalare typ panvision.
Fast om du lånar/hyr/köper en dyr panasonic HD-DV kamera så kan du spela in 60bilder/sekund vilket är ca. dubbelt så snabbt som vanligt.

Edit: 40ggr långsammare med inspelning på 25bilder/sekund = 1 bild på 1,6 sekunder. Dvs Inte precis film, snarare ett snabbt bildspel.
Citera
2007-05-12, 13:39
Medlem
Skumbanan911s avatar
Citat:
jaha okej. men jag har för mig att det finns sorts kameror som kan filma i slowmotion på nåt vis. men jag kanske fattat fel.
om jag inte har helt fel så har väl en vanlig filmkamera ett fps tal på 25 i sekunden.
sen finns det väl kameror som man kan öka Fps talet på så att man på så sätt får fler fps.
och att man sen senare då saktar ner filmen i datorn men att det inte blir lika hakigt som en video med 25 fps

*fps= FramesPerSecond
Citera
2007-05-12, 13:40
Medlem
tzjs avatar
Skall du ha en bra slowmotioneffekt, skall du filma med en högre hastighet än vanligt. Ist för kanske 20 rutor/sekund bör man ha tex 40-60 rutor/sekund.
När man sedan drar ner hastigheten så blir kvaliteten bättre.
Citera
2007-05-12, 13:45
Medlem
requiem1s avatar
nej precis, ska det flyta på bra när du har 40ggr/slowmo. på så får du nog ha en ganska bra kamera med longplay som kan filma upp till 60fps.
Dock skullej ag inte använda mig av Video vegas för att få snygg slowmotion. Hellre Adobe premier isånnafall.
Citera
2007-05-12, 14:24
Medlem
LoTiXs avatar
Tänk på att 40ggrs slowmotion är extremt mycket. En scen som tar 1 sekund blir 40 sekunder lång.
Citera
2007-05-13, 21:32
Medlem
Deuteriums avatar
Du kan glömma att lägga till slowmotion effekt på ett klipp taget med en enkel DV-kamera. Som någon tidigare nämnde så behöver du minst en Panvision om du tvunget villl ta det digitalt, vilket jag förutsätter, inte många som kan digitalisera 35 mm film hemma i källaren.

Men försök gärna i Premiere Pro, men jag kan redan nu säga dig att bilden kommer bli suddig och grynig, en DV-kamera som man har liggande hemma eller på skolan har aldeles för dålig bildupptagning för det ändamålet.

Ett tips är att leka lite med både snabb och långsam effekt i samma klipp/scen, gjorde en övning i skolan med den tekniken som blev jäkligt bra under omständigheterna, lite Guy Ritchie över det hela..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in