Jag har en sån här dator hemma, men när jag formaterar den och sen ska installera windows xp på den så hittar den inte hårddisken? jag kan formatera men hittar inte hårddisken och det är lösenord på bios som jag inte har, kan man återställa datorn på något sätt så alla säkerhetsgrejjer försvinner på den? eller måste man gå steg för steg? någon som har lust och hjälpa mig? pma eller skriv här
tja i värsta fall får du ta ur batteriet som sitter på moderkortet i ca 10 min och nollställa bios och på så vis få bort lösen på bios den vägen och sen gå in i bios och låta bios autodetecta enheterna
Compaq har ibland en strömbrytare som heter COMS på modetkortet som resettar passwords (och allt annat) etc. i biosen. Annars finns det en jumper vid batteriet som du flyttar till det andra stiftet (finns 3 stift varav jumpern sitter på två av dem ex. 1 och 2. Flytta jumpern till 2 och 3) och vänta i några sekunder, flytta tillbaka jumpern så är datorn nollställd.
Ang disken, tog du bort din gamla partition? (med D, enter och L) och sen skapade en ny med C? Därefter formaterade den?
Om inte detta går så kan det vara nått knas med Bootpartitionen (MBR), då får man skriva över det med en ny. Men kolla formateringen och partitionen först.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!