• 1
  • 2
2007-05-11, 14:59
Medlem
Bluewavess avatar
Ni som röker, varför gör ni det? Enligt mig så är man om man röker, antingen krokad lr svag,
Jag menar om man röker för att det är gott och inte vill sluta så är man korkad.
Men om man vill sluta men inte kan så är man svag.
Således är mitt resonemang att endast korkade och svaga människor röker..invändningar?
Citera
2007-05-11, 15:01
Medlem
Nirps avatar
Alla kanske inte ser att de negativa effekterna överväger de goda, åtminstone inte till en början.

Om man hittar någonting som man njuter av, men som är lite farligt, då är det upp till var och en att bestämma huruvida det är värt det. Sedan kan man väl fundera över om det var rätt att bli beroende av nikotinet eller inte, men det är svårt att sätta sig in i ett nikotinberoende innan man själv är där.
Citera
2007-05-11, 15:03
Medlem
atms avatar
Det är mest intressant hur man kan börja.
Tanken att "fan vad jag är grym" lär ju ha gått igenom skallen då de hostade och mådde illa av de första ciggen.

Förmodligen börjar de flesta i puberteten då behovet av uppmärksamhet och bekräftelse är stort. Det är väl ett lätt sätt att automatiskt komma ur "tönt-facket".

Intressant är det iallafall.
Citera
2007-05-11, 15:14
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Jag är inte rökare, men svag för cirkelargument. Det går att hävda samma sak om de som äter godis.

Citat:
Ni som äter godis, varför gör ni det? Enligt mig så är man om man äter godis, antingen krokad lr svag,
Jag menar om man äter godis för att det är gott och inte vill sluta så är man korkad.
Men om man vill sluta men inte kan så är man svag.
Således är mitt resonemang att endast korkade och svaga människor äter godis..invändningar?

Så invändningen är således att man kan bevisa vad som helst med det påståendet. Ungefär som att fråga nån om de är en bög i en bur.
Citera
2007-05-11, 15:33
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaargh! condor!
Jag är inte rökare, men svag för cirkelargument. Det går att hävda samma sak om de som äter godis.

Så invändningen är således att man kan bevisa vad som helst med det påståendet. Ungefär som att fråga nån om de är en bög i en bur.

Kan jag hålla med om till en viss del. Dock är riskerna med rökning avsevärt större än med godis, därav får resonemanget mkt större betydelse. Att äta lite godis då och då, men samtidigt ha en bra kropp och annars äta så kroppen får allt den behöver, tycker jag inte man kan klandra folk för. Men rökning påverkar så många olika faktorer att de inte går att skriva hälften här på fb. Men med matvrak kan och godisbesatta kan du väl använda samma resonemang, ja. Men som sagt så är det de stora riskerna med rökning som gör att jag tycker svaghetes-och stupiditetsbetäckningen passar bäst in.
Citera
2007-05-11, 15:41
Medlem
godis är väl tamejfan bra mycket godare än cigg?

Människor gillar socker och fett av vissa uråldriga anledningar. Rök? Nä det har våran kropp nog aldrig behövt tillgodose sig med.
Citera
2007-05-11, 15:44
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag vill absolut inte säga att alla rökare är dumma eller svaga, snarare är alla rökare bra människor.

När jag började högstadiet så hittade man alla sköna fester, alla sköna tjejer och allt skönt folk där man va ute och rökte. När jag började gymnasiet så tog det under en dag att kolla upp vilka som va sköna i min klass, och det gjorde vi utomhus när vi rökte.

På precis varenda jobb jag har haft så har det varit likadant. Rökarna är i princip alltid sköna, trevliga och mer avslappnade än icke-rökarna.
Det går ganska fort se om nån är rökare eller icke-rökare. Hittar du nån jäkel som vill ha hjälmtvång för alla, sänkt hastighet på motorvägarna eller höjd åldersgräns på folköl så sätter jag en pungkula på att de är en stel och jobbig icke-rökare.

Slutsatsen är alltså: Uttalande som "alla rökare är dumma och svaga" kommer från en stel och duktig icke-rökare alternativt handlar om avundsjuka.
Citera
2007-05-11, 15:45
Medlem
seloots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling

Människor gillar socker och fett av vissa uråldriga anledningar. Rök? Nä det har våran kropp nog aldrig behövt tillgodose sig med.

Haha, inte för somliga.

Jag har också varit inne på de där tankebanorna lite grann, det är ju svagt på ett sätt och på ett sätt annat, jag tycker att man inte får ut så mycket utav det om man håller på och röker regelbundet hela tiden samtidigt som att det har blivit väldigt dyrt nu.

Men det är ju som ovanstående säger att vill man så vill man.

Jag feströker själv ibland.
Citera
2007-05-11, 15:45
Medlem
atms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling

Exakt, godis är inget man måste lära sig att tycka om. Socker smakar gott för att det är naturens sätt att visa att det innehåller snabb energi vilket var viktigt i historien.
Jag kan hålla med om resonemanget att man är svag om man nyttjar något frekvent i stor utsträckning, vare sig det är kaffe, godis, cigg eller alkohol.
Den stora skillnaden dock är som sagt tiden innan beroendet.
Sen tror jag en storrökare tycker cigg är godare än godis när de varit utan ett tag.
Citera
2007-05-11, 15:55
Medlem
arbetarklasss avatar
jag har haft samma ciggpaket i ett par månader, röker när jag känner för de, jag tycker de är gött.

jag fattar vad du menar, jag tillämpar denna slags metodik på alla som har nåt slags "beroende", då jag konsumerat enorma mängder alkohol under långt tid, sen tvärt stoppat, likadant med hasch o cola, och sen slutat tvärt med extrema abstinensbesvär(kroppen blir beroende av det men inte psyket) men med en vilja av stål. det är skitsnack att man blir beroende av saker, det är helt och hållet viljan, vill du inte sluta så kommer du aldrig sluta, vill du sluta så finns det inget som stoppar dig.

MEN, då kommer vi till skiljevägen mellan dig och mig, hittills håller jag med, det finns folk som medvetet röker knarkar super o annan dum skit, som jag , och gör det som ett val, jag väljer o göra vissa saker, vet du varför?

jo, 2 skäl

1; "varför leva 100 tråkiga år när man kan leva 50 roliga" (den är min egen )

2; "Vill man leva länge ska man vara slank, nykterist och rökfri - men då finns det liksom ingen anledning" -okänd person.

så skippa moralpredikan, alla som rökar krökar o gökar är inte idioter, alternativt svaga människor, däremot människor som skriker om beroende och säger att dom inte kan sluta, dom är svaga och korkade, detta inlägget kan du använda som en rättelse för ditt föregående inlägg

edit; fixade fetstil på det viktigaste
Citera
2007-05-11, 16:13
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetarklass
1; "varför leva 100 tråkiga år när man kan leva 50 roliga" (den är min egen )

Om du tror att rökare dör knall och fall så är du ute och cyklar ganska rejält... Troligare är att om du fortsätter att röka så får du tillbringa dina 10 sista år i livet med känslan av att du andas in och ut genom ett sugrör...
Citera
2007-05-11, 16:16
Medlem
atms avatar
Är det så förbannat skoj o röka då?
Tycker att rökare bara får en massa humörsvängningar när de inte får behovet tillfredställt.
Det låter inte så kul att stå ute i regn o rusk heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in