• 1
  • 2
2007-05-11, 09:07
Medlem
J-ssons avatar
Jag funderar på vad som är rätt lufttryck i lastbilsdäck (tung). Den lastbilen jag kör på körskolan väger 23 ton. Skall lufttrycket bero på vikten och däckets märke?
Citera
2007-05-11, 13:41
Medlem
plles avatar
Ja, lufttrycket beror på vikten och däckets märke.

Ang. vilket tryck det brukar vara har jag ingen aning om.
Citera
2007-05-11, 14:12
Medlem
ojoj

Citat:
Ursprungligen postat av J-sson
Ja, du är förmodligen utvecklingsstörd! Helt rätt! Och jag sitter på jobbet långt ifrån körskolans handbok, hur lätt är det att springa någon mil dit och kolla?? Hallå!!

Skippa skitsnacket, som någon skrev! Har du inget vettigt att skriva, så skriv inte din idiot!!

Men du har ju uppenbarligen internet-å där finns ju alla listor på lufttryck osv till alla tänkbara fordon.Så du slapp ju springa benen av dig tillbaka till körskolan.Kunde du läsa??många muppar finns det uppenbarligen.
Citera
2007-05-11, 14:18
Medlem
J-ssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagköropel
Men du har ju uppenbarligen internet-å där finns ju alla listor på lufttryck osv till alla tänkbara fordon.Så du slapp ju springa benen av dig tillbaka till körskolan.Kunde du läsa??många muppar finns det uppenbarligen.

Kunde du inte ens läsa vad jag skrev!? Du menar alltså att det står på Internet vilken däcktyp den där lastbilen har.. Hallå!! Har du stoppat huvudet i en påse eller..
Citera
2007-05-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-sson
Kunde du inte ens läsa vad jag skrev!? Du menar alltså att det står på Internet vilken däcktyp den där lastbilen har.. Hallå!! Har du stoppat huvudet i en påse eller..

Ja de står helt klart på i-net vilken typ av däck de ska vara/är på den lastbilen(om du letar lite-för du kunde väl läsa) sen vad de e för fabrikat på däcken på lastbilen vet ju ingen av oss här på nätet.Så börja med att berätta vad de e för lastbil de gäller-fabrikat,modell och typ och sen helst vad de e för däckfabrikat på bilen så ska de nog gå å få fram. sitter ju å fikar med en kille som har däckfirma-eftersom jag själv e i transportbranschen så träffar man ju ganska mycket folk som har kunnande om div
Citera
2007-05-11, 14:49
Medlem
rückblendes avatar
Han frågar på flashbaks forum, hur mycket mer internet kan det bli?
Varför länkar du inte åtminstone till en utav alla dessa listor?

Citat:
Citera
2007-05-11, 15:18
Medlem
J-ssons avatar
Citat:
Ja de står helt klart på i-net vilken typ av däck de ska vara/är på den lastbilen(om du letar lite-för du kunde väl läsa) sen vad de e för fabrikat på däcken på lastbilen vet ju ingen av oss här på nätet.Så börja med att berätta vad de e för lastbil de gäller-fabrikat,modell och typ och sen helst vad de e för däckfabrikat på bilen så ska de nog gå å få fram. sitter ju å fikar med en kille som har däckfirma-eftersom jag själv e i transportbranschen så träffar man ju ganska mycket folk som har kunnande om div

Även om du säger dig sitta med killar från däckfirmor m.m. så inger du inget större förtroende..

Min fråga från början var vilket däcktryck man skall ha. Nu tror jag mig veta av svaren att det beror sig på både lastbilstypen och däcken. Det var det svaret jag behövde.. Men om du är så smart som du säger, varför gav du då inte det svaret med en gång. Jo, det är för att du är ett pucko! Förmodligen är det två hjärnceller som krigar mot varandra i ditt huvud..

Och jag tänker inte berätta för dig vad det är för lastbil m.m. Det är ingen mening med det, för du har inget vettigt att tillägga ändå. Bilskolan är mycket mer förtroendeingivande än dig, så därför börjar jag där.
Citera
2007-05-11, 15:37
Medlem
du ska ha 8kg i framhjulen o 9 på drivhjulen. det är iaf vad vi trycker i när vi lägger på nya däck..
Citera
2007-05-11, 17:07
Medlem
J-ssons avatar
Det är snart uppkörning för min del och jag har läst det mesta, så instruktören kan fråga på... Sitter och klurar på saker jag inte kan än och kom imorse på att jag inte kunde svara på ev fråga om lufttryck i däcken. En basal sak säkerligen, men nu har jag lite mer koll i alla fall.

Tack för de konstruktiva svaren. Alla var dock inte konstruktiva, men merparten...
Citera
2007-05-12, 03:15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norre7
du ska ha 8kg i framhjulen o 9 på drivhjulen. det är iaf vad vi trycker i när vi lägger på nya däck..
inte så stor skillnad mot bussar då, efter vad det sagts mej har odm flesta i stan 8kg och ett fåtal 6kg.
Citera
2008-08-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norre7

9 bar på drivhjulen låtyer liite mycket, skulla rekomendera 6,5-7,2 (dubbelmontering)
Citera
2008-08-14, 17:56
Medlem
Själv kör jag ca 9bar runt om i min husbuss. Lite stötigt men det rullar lätt och soppan är dyr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in