2007-05-10, 23:19
Medlem
dyngapas avatar
Problem med Outlook expr.
jaja jag e nybörjare med outlook. aldrig använt det. så...

när jag ska skicka står det:

Det gick inte att hitta värden 'telia'. Kontrollera att du har angett rätt servernamn. Konto: 'HTTP', Server: 'telia', Protokoll: SMTP, Port: 25, Secure (SSL): Nej, Socket-fel: 11001, Felnummer: 0x800CCC0D.

Servernamn å sånt vet jag inte...såundrar omnågon kan hjälpa till. Tack för bra svar.

Måste jag veta servernamn,protokoll, port m.m. ?
så kan det ju inte vara. Eller? Jag erhåller automatisk IP. det vet jag. teliagruppanslutning.
Citera
2007-05-10, 23:26
Medlem
Ondkvists avatar
Outlook Express kan ju inte gissa vad du har för mailkonto och på vilken server och med vilket lösenord det kan accessas.

Skriv in alla uppgifter du har fått från din internetleverantör beträffande mail, om det är där du har mailkontot. Har du ett externt mailkonto så har du ansökt/fått motsvarande uppgifter därifrån.
Citera
2007-05-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dyngapa
Problem med Outlook expr.
jaja jag e nybörjare med outlook. aldrig använt det. så...

när jag ska skicka står det:

Det gick inte att hitta värden 'telia'. Kontrollera att du har angett rätt servernamn. Konto: 'HTTP', Server: 'telia', Protokoll: SMTP, Port: 25, Secure (SSL): Nej, Socket-fel: 11001, Felnummer: 0x800CCC0D.

Servernamn å sånt vet jag inte...såundrar omnågon kan hjälpa till. Tack för bra svar.

Måste jag veta servernamn,protokoll, port m.m. ?
så kan det ju inte vara. Eller? Jag erhåller automatisk IP. det vet jag. teliagruppanslutning.

Jag har inte telias epost själv men har du ett POP-konto hos telia skulle jag misstänka att serveradressen är pop.telia.com och JA du behöver alla inställningar. Det borde finnas utförlig information på telias hemsida.
Citera
2007-05-10, 23:27
Medlem
927s avatar
om allt rätt inställt (pop3 osv) under ditt epost konto så tyder det på att antingen funkar inte telias mail server (vilket händer ibland) eller så har du ingen uppkoppling.

är du helt säker på att det varken går att skicka eller ta emot?
Citera
2007-05-10, 23:29
Medlem
dyngapas avatar
Tänkte använda mitt Gmail konto på Outlook.
Citera
2007-05-10, 23:30
Medlem
dyngapas avatar
okej, tackar...ska kolla upp gamilkontots egenskaper.
Citera
2007-05-10, 23:31
Medlem
Kollade upp det lite nogrannare.
Server för inkommande e-post: mailin.telia.com
Server för utgående e-post: mailout.telia.com

En guide finns här: (blanda bara inte in avsnitten om egen mailserver)
HTML-kod:
http://www.telia.se/privat/guide.do?categoryPath=%2Fprivat%2Fkundservice%2Fsupport%2Finternet%2Fe-post%2Fguider%2Fkonfigurerae-  postkonto%2Fpcoutlookexpresss5och6&channelId=&navigationPath=%2Fprivat%2Fkundservice%2Fsupport%2Finternet%2Fsupporte-post%2Fguider&tabId=
Citera
2007-05-10, 23:32
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Tänkte använda mitt Gmail konto på Outlook.

Då får du ställa in den för Gmail. Gå in via web-Gmail och aktivera POP, samt läs instruktionerna där. Bland annat ska du förutom att skriva in Gmails POP- och SMTP-servrar ändra portarna till 465 resp. 995 samt aktivera SSL och autentisering.

Men allt står där, så det är bara att ta det hela punkt för punkt tills det funkar.
Citera
2007-05-10, 23:32
Medlem
Citat:
okej, tackar...ska kolla upp gamilkontots egenskaper.

Ja Gmail har bra guider. Men glöm inte att aktivera POP under inställningar på ditt gmail-konto
Citera
2007-05-10, 23:36
Medlem
dyngapas avatar
amen fan va bra... tack ska Ni ha! Kalasmännsikor. Tackar.
Citera
2007-05-10, 23:57
Medlem
dyngapas avatar
Fungerar jättebra. Tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in