• 1
  • 2
2007-05-10, 22:26
Medlem
Desert_Foxs avatar
Ja, nu är det så att jag har idag installerat mitt nya moderkort. Ett ASROCK 4COREDUAL-VSTA PT880ULTRA S-775 DDR/DDR2 PCI-E/AGP ATX. Inga problem så långt.
Men nu när jag har installerat windows så har alla mina sata diskar (1 på moderkortet och 2 på kontroller) dykt upp under säker borttagning.
Detta kontrollerkort har jag använt förut och då fanns diskarna inte där. Finns det någon som har nån ide om varför detta har hänt och hur man åtgärdar det utan att installera om datorn igen. Tacksam för svar.
Citera
2007-05-10, 23:33
Medlem
sysops avatar
Låter som diskarna sitter i ett hotswap bakplan. Vad har du gjort? Bara installerat om operativet eller bytt moderkort och installerat om?
Citera
2007-05-10, 23:36
Medlem
Desert_Foxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sysop
Låter som diskarna sitter i ett hotswap bakplan. Vad har du gjort? Bara installerat om operativet eller bytt moderkort och installerat om?
Jag har byt moderkort och installerat om. Tack för att du skrev hotswap. Kom på att jag sett nåt om det någonstans. Detta måste kollas.
Citera
2007-05-11, 01:50
Medlem
sysops avatar
Om du ändå inte monterat diskarna med bakplan kan du säkert disabla detta i bios.
Citera
2007-05-11, 16:16
Medlem
Desert_Foxs avatar
Nu har jag kollat igenom hela BIOS 3 gånger och inte hittat nåt om howswap eller liknande. Allt som finns att läsa i manualen är att det finns hotswap stöd om hdd klarar de. Men inget om hur man stänger av de.
Citera
2007-05-11, 18:14
Medlem
Stig-Britts avatar
Kör du med Windows inbyggda drivrutiner? Vet att många andra (t. ex. nForce/nVIDIA IDE (påverkar dock även sata) Driver) har en bug som gör att även system-sata-diskarna ses som flyttbara.
Citera
2007-05-11, 18:18
Medlem
Desert_Foxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Kör du med Windows inbyggda drivrutiner? Vet att många andra (t. ex. nForce/nVIDIA IDE (påverkar dock även sata) Driver) har en bug som gör att även system-sata-diskarna ses som flyttbara.
Jo, det är med de inbyggda drivrutinerna jag kör. Får kolla upp om de finns nån uppdatering till mitt VIA chipset samt dra på till kontroller och se om detta hjälper. Tack för tipset.
Citera
2007-05-11, 18:20
Medlem
snuffomans avatar
Hmm fan det där "problemet" har jag också. Är det något man borde åtgärda? eller kan man låta det vara som det är? Ända gångne jag stör mig på det är när ja vill koppla ur min externa HD och det är lite svårt att vet avilken det är. Men det stör mig inte nämnvärt..
Citera
2007-05-11, 23:28
Medlem
darkmarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Hmm fan det där "problemet" har jag också. Är det något man borde åtgärda? eller kan man låta det vara som det är? Ända gångne jag stör mig på det är när ja vill koppla ur min externa HD och det är lite svårt att vet avilken det är. Men det stör mig inte nämnvärt..
Den externa HDn är den som sitter på utsidan av datorlådan..

///DM
Citera
2007-05-12, 01:29
Medlem
bergsturks avatar
Har ni SATA-kontrollern i AHCI-läge så är diskarna hotswapbara och då dyker de upp där. Har ni dem i IDE-emuleringsmode så är de det inte och dyker därför inte upp där. Det är en biosinställning. Som ni kanske inte har.
Citera
2007-05-12, 01:31
Medlem
Desert_Foxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Har ni SATA-kontrollern i AHCI-läge så är diskarna hotswapbara och då dyker de upp där. Har ni dem i IDE-emuleringsmode så är de det inte och dyker därför inte upp där. Det är en biosinställning. Som ni kanske inte har.
Påverkar den inställningen även kontrollerkort? De diskarna som sitter där fanns nämligen inte i säker borttagning tidigare.
Citera
2007-05-12, 02:11
Medlem
bergsturks avatar
Det påstås på nätet att det faktiskt kan bli så om man har ett intel-chipset, eller så är det windows-drivarna som på något sätt är antingen eller. Jag vet faktiskt inte. Och jag är trött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in