2007-05-10, 20:18
Medlem
T-minus60s avatar
Inte helt säker på att den här ska vara här, men tycker själv att det handlar om filosofi, eller så är det bara jag som virar iväg mig.

Vad är egentligen viktigast? Arv eller miljö?
Är det arvet som ger förutsättningarna och miljön som bestämmer ramen, eller hur är det egentligen?
Personligen tror jag nog miljön är viktigast, säg att en kille har gener att bli 1,90, men svälter han hela sin barndom blir han nog knappast så lång.

Vad tycker ni?
Citera
2007-05-10, 20:29
Medlem
kniebolos avatar
Tja...arv och förutsättning låter lite som samma sak. Arvet utgör ju ramen. Det är arvet som sätter den gräns på 190 cm som du maximalt kan uppnå. Sen är det miljön som bestämmer om du kommer att utvecklas till din fulla potential eller inte. Om du t ex är frisk som barn och får god näring så blir du 190 cm. Om du har astma, ceoliaki och får näringsfattig kost så blir du 165 cm.
Citera
2007-05-10, 21:17
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-minus60
Inte helt säker på att den här ska vara här, men tycker själv att det handlar om filosofi, eller så är det bara jag som virar iväg mig.

Vad är egentligen viktigast? Arv eller miljö?
Är det arvet som ger förutsättningarna och miljön som bestämmer ramen, eller hur är det egentligen?
Personligen tror jag nog miljön är viktigast, säg att en kille har gener att bli 1,90, men svälter han hela sin barndom blir han nog knappast så lång.

Vad tycker ni?

Båda är lika viktiga.

Gällande ditt exempel: Om han inte haft generna för att bli 1.90 (potentialiteten) hade det inte ens varit upp till diskussion.

//Mvh, M
Citera
2007-05-10, 21:56
Medlem
XitEs avatar
Hör inte den här tråden mer hemma i Naturvetenskap, Matematik & Teknologi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in