• 1
  • 2
2007-05-10, 18:32
Medlem
Windows Xp har en del fel i sig som kan störa en rejält och sabba ens arbete osv. Jag har inte ens prövat Vista så jag vet ens om det är fixat. Men här kommer några saker som saknas.

1)Automatiska uppdateringar ska tjata på en var 5 minut om att man ska starta om datorn, om man blivit tvungen att installera innan stäng av funktionen.

2)Uppdatera och Stäng av dator funktionen fungerar ibland inte då det blir nåt allmänt fel och man blir tvungen att uppdatera medan man är inloggad.

3)Fönster flikar på aktivitetsfältet går inte att omarrangera.

4)När jag trycker ctrl+z i word så ökas sidhuvud och sidfot med en ny blank rad.

5)Windows håller koll på dina senaste använda dokument fastän man bockat av så att den inte visar dina senast använda dokument.

6)För att stänga av Internet Explorer flikar måste man trycka på den röda stäng av knappen på den fliken istället som i mozilla den röda knappen längst bort.

7)Windows registret prackar på sig en massa skit som gjorde att förutom en seg data, att vid aktivering av sök funktion inom datorn (f3-knappen) så saknas sök fält att skriva i och det enda som finns är den gosiga lilla hunden och ett helt blått fält.

8)Windows Live Messenger tar taskigt lång tid att starta och ibland spelar den upp ljud reklam.

9)Min musik, Mina Videoklipp och diverse andra mappar fortsätter att dyka upp fastän man tar bort dom hela tiden.

I övrigt så tycker jag nog att det ändå är det bästa OS som finns ute just nu.
Citera
2007-05-10, 18:37
Medlem
10) Microsoft har en tendens att vilja irritera ihjäl användaren med 10minuters-intervall-system popups ifall man har stängt av diverse funktioner.
Citera
2007-05-10, 19:16
Moderator
Falukropps avatar
1: Kan du disabla med policyeditorn. Gå in på startmenyn, välj Kör, skriv in gpedit.msc och tryck enter.
I engelska xp kollar du i listan till vänster, går in på Administrative templates -> Windows components -> Windows Update. Där dubbelklickar du Re-prompt for restart with scheduled installations och bockar i Disable i rutan som kommer upp.
Kör du svenska xp kan du säkert lista ut själv vad det motsvarar där.

2: Kör igenom datorn med lämpligt registerrensningsverktyg. Jag gillar jv16 registry cleaner: http://www.macecraft.com/
Om du googlar runt lite kan du hitta äldre versioner sen innan de började ta betalt för det.
Kör scandisk och defragmentera sen hårddisken.
Det mesta brukar funka bättre om man håller efter windows litegrann, inklusive automatiserat jox.

3: Plocka hem xneat: http://www.xneat.com/windows_manager/

4: Kan jag inte hjälpa dig med, men det är väl säkert en av miljoner jobbiga jävla settings för att få officepaketet att bära sig åt som man själv vill :>

5: Tror du kan stänga av det med policyeditorn. Annars kan du testa med Tweak UI. Plockar du hem på Microsofts hemsida.

6: Kör fortfarande IE6 så har nollkoll på 7:an. Men varför ens hålla på med IE7 om du nu gillar Mozilla?

7: Fixar du med ett enkelt registerhack, alternativt går in i windowskatalogen och deletar sökassistenten. Rekommenderar dock det första. Här har du instruktioner:
http://www.helpwithwindows.com/windowsxp/tune-20.html

8: Kör nån alternativ IM-klient. Miranda IM är ett exempel på en sån. http://www.miranda-im.org/
Alternativt så finns det en massa patcher för msn messenger som tar bort reklambanners etc. Men det kommer nog inte hjälpa mkt för uppstartstiden.

9: Gå in på startmenyn, välj Kör, skriv in regsvr32 /u mydocs.dll och tryck enter. Sen kan du deleta dem utan att de återskapas.

10: Om det är lip om windows update/firewall/virusscanners kan du gå in på kontrollpanelen och starta Säkerhetscentrum (tror jag det heter i svenska xp) och kolla i listan till vänster. Där finns nåt som heter nåt i stil med "Ändra hur säkerhetscentrum varnar mig". Klicka på den och bocka ur rutorna.
Citera
2007-05-10, 19:54
Medlem
Bil-d-rulles avatar
XP-fel

Ville bara ge min lista på vad som är "fel" i XP enligt mej:

I XP kan jag inte:
#använda 640 X 480 -upplösningen (utan krångel).
#använda 16, 256 -färgers-grafik.
#använda (vissa) disketter -isåfall måste jag formatera dem i XP, men kan då inte använda dem i 98.
#använda direkt-kabel-anslutning.
#använda modem -uppringande alltså -bra reserv om bredbandet inte funkar och jag "måste" ut på nätet. OK, det finns drivrutiner men en funktion som heter "måste ansluta" går inte att aktivera i XP -då bryts uppkopplingen efter 2-3 minuter -så måste jag ansluta på nytt hela tiden = MYCKET irriterande!
#i Windows XP visas inte vissa hemsidor som de ska.
#vissa videos funkar inte, det blir ingen bild.

...och passa på att fråga er som vet:
-Hur är Windows Vista med tanke på det som jag nyss räknade upp?

De 2 sista "felen" KAN bero på att java-tolk saknas / är fel-inställd, men det borde ju funka om man installerar den.
Och: Codecs kanske saknas...

Men i Windows 98 funkar allt alldeles utmärkt.
Konstigt, borde vara tvärsom.
Citera
2007-05-11, 01:34
Medlem
Tack för hjälpen. En del av dem hjälpte.

Poängen är bara att sånt är saker som windows xp borde ha på "default" för register ändring är ganska avancerat för de allra flesta, för att inte tala om riskabelt.

Och det är sant jag borde inte ens bry mig om IE7.

Angående mitt word så fixar det sig inte ens om jag ominstallerar det, har nåt med registeret att göra tror jag. Den är ifs en random bug så det kanske inte ens bordes ta upp.

Jag defragmenterar hårdisken och rensar och defragmenterar registret regelbundet samt har en logiskpartion på hårdisken där jag lagrar data som är inte ändrar sig ofta och så har jag stängt av det virtuella minnet och har stenkoll på msconfig på både tjänster autostart

Och jag extremt o diggar Windows 98 se. Den skulle stup i kvarten krasha varannan timme.

11)Svchost kör igång då och då och tar 50% cpu kraft. Nåt sätt att starta den själv så det inte händer slumpmässigt hela tiden?
Citera
2007-05-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
1: Kan du disabla med policyeditorn. Gå in på startmenyn, välj Kör, skriv in gpedit.msc och tryck enter.
I engelska xp kollar du i listan till vänster, går in på Administrative templates -> Windows components -> Windows Update. Där dubbelklickar du Re-prompt for restart with scheduled installations och bockar i Disable i rutan som kommer upp.
Kör du svenska xp kan du säkert lista ut själv vad det motsvarar där.

Kan inte ens köra gpedit.msc
Gjorde en sökning på c: inga träffar. Finns den under administrationsverktyg?
Citera
2007-05-11, 01:53
Medlem
927s avatar
den finns bara i xp pro
Citera
2007-05-11, 08:38
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Är det bara jag som får "felet" att ju mer minne jag matar in i en burk med xp desto långsammare blir burken vid startup och shutdown. Är det helt enkelt pga av att windows har problem med att hantera mkt minne eller är det bara ren tillfällighet..
Alltså den blir ju snabbare i övrigt men just att stänga av eller startar tar ju minst 1 min.
Citera
2007-05-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Är det bara jag som får "felet" att ju mer minne jag matar in i en burk med xp desto långsammare blir burken vid startup och shutdown. Är det helt enkelt pga av att windows har problem med att hantera mkt minne eller är det bara ren tillfällighet..
Alltså den blir ju snabbare i övrigt men just att stänga av eller startar tar ju minst 1 min.

När du startar/stänger av... går du då till/från hibernate-läge? Det innebär ju att datorn sparar ner allt i RAMminnet till hårddisken, gör självklart att det tar längre tid om du har mer minne. Om du använder vanliga "Shut down computer" så vet jag dock inte varför... Den borde alltid ta lika ofantligt lång tid
Citera
2007-05-11, 11:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
När du startar/stänger av... går du då till/från hibernate-läge? Det innebär ju att datorn sparar ner allt i RAMminnet till hårddisken, gör självklart att det tar längre tid om du har mer minne. Om du använder vanliga "Shut down computer" så vet jag dock inte varför... Den borde alltid ta lika ofantligt lång tid

näe, jag har faktiskt ingen förklaring till varför det är långsammare =) slängde bara in ett 1gb minne i burken och det blev slow motion direkt fast det är ju lite mer ett lyxproblem hehe
fast jag minns hur snabb nyinstallerade xp är och saknar lite av det..

Allt annat funkar däremot snabbare och det märks vid uppackning av rar filer och spel, men min burk är lite speciell och jag kör fortfarande med socket a, slängde i en Athlon XP-Mobile 2400 512k på mitt Abit AN7 kort och klockade som en dåre.. Kan ju vara det som påverkar lite!
Citera
2007-05-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Alltså satt du en gigs minnet i första ram platsen? Pröva det för min kompis köpte nytt ram minne och försäljaren påstod att allt skulle gå långsammare om det lilla ram minnet satt i först.
Citera
2007-05-11, 19:22
Medlem
X_surfers avatar
För att kunna svara lättare numrerar jag dina anmärkningar istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Bil-d-rulle
Ville bara ge min lista på vad som är "fel" i XP enligt mej:

I XP kan jag inte:
1.använda 640 X 480 -upplösningen (utan krångel).
2.använda 16, 256 -färgers-grafik.
3.använda (vissa) disketter -isåfall måste jag formatera dem i XP, men kan då inte använda dem i 98.
4.använda direkt-kabel-anslutning.
5. använda modem -uppringande alltså -bra reserv om bredbandet inte funkar och jag "måste" ut på nätet. OK, det finns drivrutiner men en funktion som heter "måste ansluta" går inte att aktivera i XP -då bryts uppkopplingen efter 2-3 minuter -så måste jag ansluta på nytt hela tiden = MYCKET irriterande!
6.i Windows XP visas inte vissa hemsidor som de ska.
7.vissa videos funkar inte, det blir ingen bild.

...och passa på att fråga er som vet:
-Hur är Windows Vista med tanke på det som jag nyss räknade upp?

De 2 sista "felen" KAN bero på att java-tolk saknas / är fel-inställd, men det borde ju funka om man installerar den.
Och: Codecs kanske saknas...

Men i Windows 98 funkar allt alldeles utmärkt.
Konstigt, borde vara tvärsom.

1.går alldeles utmärkt att sätta 640 * 480 som upplösning för mig ->gå in under avancerat-> Bildskärmskort->välj lägen och välj önskad upplösning.
Är det för krångligt att ändra hela tiden, så kan du använda kompatibilitetsläget i XP för att köra en enskild applikation, så på vilket sätt du tycker att det är enklare i Win98 förstår jag inte?

2. Att använda 256 färger i XP går även det genom kompatibiltetsläget (högerklicka bara på valfri .exe fil och gå till fliken kompatibilitet.

3. Aldrig varit me om, Windows XP ska inte ha några problem med att läsa en diskett formaterad i en annan version av Windows, så är det nog knappast XP som spökar...

4. Borde gå alldeles utmärkt me guiden nätverksguiden i XP, provat den?

5. Aldrig haft några problem med det min far använde till exempel modem utan några som helst problem i över ett års tid.

6. Vilket har med Internet Explorer att göra och inte XP i sig, men installera Firefox eller annan valfri webbläsare istället så är problemet löst.

7. Det där är ett codecproblem, ett bra program för videouppspelning är VLC, ett annat är Media Player Classic.

Minns jag inte helt fel, vart Microsoft tvungna att sluta skicka me suns javatolk pga nåt tjaffs me licensen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in