2007-09-08, 12:39
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Exakt. I de allra flesta fall där barn mördas eller försvinner så är det en förälder eller båda som är skyldiga. Det här fallet hade alldeles för många konstiga saker för att man skulle tro att hon blivit bortrövad. Nej, antagligen har väl föräldrarna gett henne någon typ av sömnmedel för att hon skulle sova på rummet när de var nere och åt middag, och antingen gett henne för hög dos, eller så var hon överkänslig, och dog. De får panik och bestämmer sig för att göra sig av med kroppen.

Jo det är en bra en teori. Kan ju också vara nåt i stil med att ungen bråkade och skrek innan läggdags och sen råkade pappan/mamman kväva ungen eller skaka ungen så att "shaken baby syndrome" uppstår och sen stämmer resten med vad du tror. Jag tror inte i vilket fall somhelst på att någon rövat bort ungen. Hur vanligt är det egentligen på en skala 1-1000?

Det förekomer kanske i sällsynta fall men man bör i samtliga fall som att föräldrarna är inblandade på ett eller annat sätt.
Citera
2007-09-08, 12:57
Medlem
akzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Även OM man råkat döda sitt eget barn, av misstag, eller av tillfällig
black out, eller vad vad som helst - HUR i HELVETE kan man sen spela
att man är ett offer, kräva en hel värld att hjälpa till, skaffa en hemsida som är fruktansvärt absurd osv osv.
Varför inte bara erkänna, både för sig själv och andra, att mann gjort ett fruktansvärt misstag (om det nu var det) och ta konsekvenserna!?? Detta urbota idiotiska och sinnesjuka handlande - hur i helvete kan man förklara det? Jag förstår inte mänskligheten ibland... Hur sjuk och rubbad kan en person bli? En mamma? En pappa? Livstid borde de få, inte för det ev. "misstaget" utan för sättet de hanterat det på, hur de besvärat en hel värld och spelat offer när de själva suttit inne på alla svaren.
Måste reservera mitt inlägg för det eventuella att de är oskyldiga... Vilket jag tyvärr inte tror.

Chock. Stockholmsyndromet för att ta ett annat exempel. Människan gör de mest skumma saker i chock. När nu snöbollen rullat ett tag blir det väl allt svårare för dem att "komma ut". Kolla bara på det klassiska JonBenet-fallet där den allra starkaste hypotesen är att sonen i familjen dödade lillasystern men familjen mörkade hela saken.
Citera
2007-09-08, 13:13
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akz
Chock. Stockholmsyndromet för att ta ett annat exempel. Människan gör de mest skumma saker i chock. När nu snöbollen rullat ett tag blir det väl allt svårare för dem att "komma ut". Kolla bara på det klassiska JonBenet-fallet där den allra starkaste hypotesen är att sonen i familjen dödade lillasystern men familjen mörkade hela saken.
Nu har jag lite svårt att förstå hur man kan använda stockholmssyndromet som liknelse, där handlade det snarare om att personer under fångenskap fattar sympati för sina förövare.

Inte heller tror jag på chock, utan jag tror att deras beslut, om de nu är skyldiga, har varit oerhört rationellt om än känslosamt och givetvis chockartat för den delen. Jag tror att de, i egenskap av läkare har ett helt annat rationellt tänkade. Jag påstår inte att de har avsaknad av empati eller känslor, men att de kan handskas med med en sådan händelse mer rationellt än gemene man. När de väl insett följderna av sitt agerande har de ståått inför två alternativ.

1. Erkänn, ta straffet och därmed med största sannolikhet bli av med tvillingbarnen.

2. Ljug, sörj och finn en väg tillbaka till något som kan liknas vid ett drägligt liv.

De valde alt. 2, något som vi flesta inte hade mäktat med.
Citera
2007-09-08, 13:23
Medlem
akzs avatar
Någon undrade "hur i helvete man som föräldrar kunde göra en sån stor mediagrej av det hela", och visst är det svårt att förstå om nu föräldrarna haft ihjäl dottern. Ser man då istället till andra exempel, som t.ex stockholmsyndromet inser man att i chocktillstånd kan vem som helst begå irrationella handlingar.
Citera
2007-09-08, 13:29
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Pappan verkar ha lagt av att skriva på sin blogg:

http://www.findmadeleine.com/

Jävlig äcklig hemsida förresten. Shopen där man köper Madeleine-prylar är ju helt sjuk. Vi tar Paypal nu. Jaha, ok.
Usch ja, jag har också reagerat på den sidan. Det blir helt surrealistiskt, man blir illamående inombords. Man ska skänka pengar, sedan också köpa saker för att hjälpa dem att finna sin dotter. Sedan förstår jag vad du menar med det där med att de tar paypal, som om det blir en industri helt plötsligt. Fruktansvärt!
Citera
2007-09-08, 13:35
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Någon undrade "hur i helvete man som föräldrar kunde göra en sån stor mediagrej av det hela", och visst är det svårt att förstå om nu föräldrarna haft ihjäl dottern. Ser man då istället till andra exempel, som t.ex stockholmsyndromet inser man att i chocktillstånd kan vem som helst begå irrationella handlingar.
Jag måste nog be dig förtydliga dig lite faktiskt, för jag förstår inte riktigt liknelsen. På vilket sätt menar du att de agerat i ett chocktillstånd, kontra rationellt. För jag menar att de handlat ytterst rationellt då de inte låtit känslorna styra sitt agerande (om vi nu utgår från att de skyldiga äro). Jag kan inte heller hålla med om att stockholmssyndromet är ett bevis på hur människor beter sig i chocktillstånd.
Citera
2007-09-08, 13:49
Medlem
GREKEN1980s avatar
mamman måste ha dödat ungen sjuk morsa.
Citera
2007-09-08, 13:52
Medlem
moneysisters avatar
[quote=Firefly]Sorry, men det där var ändå lite VÄL långsökt.

Det är möjligt att det är långsökt, jag vet inte ? Inte mina
bevis som lagts fram ang bibel uppslaget dom hittat.

Men jag är fortfarande nyfiken på vem som dödade och varför
i det bibel kap polisen använder sig som bevis.......
Citera
2007-09-08, 14:00
Medlem
Erik1974s avatar
Nu vill jag bara spekulera lite, vilket jag hoppas jag har mandat till att göra.

Jag är inne på det där med vittnen, och jag vet fortfarande inte (då jag inte maniskt följt fallet), hur pass mycket folk det rör sig i området kring hotellet. Men så vitt jag vet finns det inga vittnen som sett något mystiskt just den aktuella kvällen vid försvinnandet. Det borde vara lika svårt för en kidnappare att obemärkt ta sig in och ta barnet, som det vore för föräldrarna att obemärkt lämna hotellet för att göra sig av med kroppen. Vad jag tänker på då är; Kan föräldrarna (om de nu är skyld... bla bla bla) haft kvar sin döda dotter på rummet då polisen kom till plats? I t.ex. en resväska, eller i ett annat rum?
Jag reserverar mig såklart med att det finns uppgifter som gör denna tes omöjlig.
Citera
2007-09-08, 14:00
Medlem
moneysisters avatar
Men här är dom 2 personer

att en av dom kanske hamnat i någon form av chock, men att 2 st skulle
drabbas av detta samtidigt tror inte jag, dessutom är de läkare och
liv och död är lite deras vardag.
Det jag menar är att de är utb på trauma och annat och även om
de är helt vanliga människor oxå vågar jag ändå påsta att de har
nytta av sin utb och erfarenhet i svåra situationer.

Är dom skyldiga så är det ju en djävulsk uträkning bakom.

Citat:
Citera
2007-09-08, 14:02
Medlem
GREKEN1980s avatar
Jag tror att Mamman kommer erkänna är väll en tidsfråga.
Citera
2007-09-08, 14:07
Medlem
moneysisters avatar
Jag tror det inte, dom kunde inte veta om polisen skulle ta med sig
hundar som ganska lätt hade funnit kroppen.

Men om man lägger ihop lite av de som skrivit i media så finns det spår
på gardin och fönsterbräda, vilket kanske skulle kunna tyda på att man
tagit ut flickan den vägen. Det är buskage på baksidan och en
bilväg finns strax utanför.
Säg att middagen med vännerna bara var ett spel för galleriet, de kanske
ordnade detta var 30 minut en bit i taget för att även täcka upp med
vittnet, men jag har hela tiden trott att en 3 part är inblandad minst.
T ex Murat, han bor nära, kan flickan ha varit där över natten ?

Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Nu vill jag bara spekulera lite, vilket jag hoppas jag har mandat till att göra.

Jag är inne på det där med vittnen, och jag vet fortfarande inte (då jag inte maniskt följt fallet), hur pass mycket folk det rör sig i området kring hotellet. Men så vitt jag vet finns det inga vittnen som sett något mystiskt just den aktuella kvällen vid försvinnandet. Det borde vara lika svårt för en kidnappare att obemärkt ta sig in och ta barnet, som det vore för föräldrarna att obemärkt lämna hotellet för att göra sig av med kroppen. Vad jag tänker på då är; Kan föräldrarna (om de nu är skyld... bla bla bla) haft kvar sin döda dotter på rummet då polisen kom till plats? I t.ex. en resväska, eller i ett annat rum?
Jag reserverar mig såklart med att det finns uppgifter som gör denna tes omöjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in