Citat:
Ursprungligen postat av akz
Stockholmsyndromet är väl ett utmärkt exempel som visar på att människor kan få för sig de mest konstiga saker i fasansfulla situationer?
Visst är det så, men jag har fortfarande svårt att se det relevant just här, det är ju två helt olika företeelser. Om du vill jämföra stockholmssyndromet med något adekvat kan du jämföra med fallet om Natascha, som i fångenskap utvecklat en relation till sin förövare. Det finns liksom inga som helst likheter med Madeleinefallet, utom det faktum att människor beter sig underligt i olika situationer, men där slutar liknelsen!
Citat:
Vissa verkar naiva nog att tro att föräldrarna absolut inte kan vara skyldiga till mordet på Madeleine eftersom det vore helt absurdt av dem i o m deras mediakåthet. Då menar jag att man med hjälp av andra exempel (stockholmsyndromet) inser att klartänkthet inte alltid finns med i chocksituationer.
Men just "klartänkthet är väl precis de som de har visat upp!? Att ljuga, manipulera, röja spår etc. etc. tyder på ett oerhört rationellt tänkande, eller? En människa i chock kan inte under några som helst omständigheter agera på samma sätt.
Citat:
Jag menar också att vem som helst i princip kan mörka ett mord på sin dotter, det krävs ingen kylig läkarmentalitet för.
Det tror inte jag. Jag tror inte att heller att de för den sakens skull har brist på empati, men att de kan (precis som
moneysister var inne på) tygla sina känslor då detta är en del av deras vardag.
Citat:
Endast familjeband - se fallet med JonBenet. Till sist menar jag att deras handlande är irrationellt eftersom mediabevakningen som de själva haussat bidrar till oerhört mycket mer fokus på fallet. Vill de verkligen få polisen och släktingar att tro på kidnappning kanske man inte ska besöka påven och sälja armband via PayPal och skapa en masshysteri.
Vem som har haussat upp fallet är värt att debattera. Engelsk media vill jag påstå, och att föräldrarna helt enkelt blev infånga i mediadrevet, och hur tar man sig ur det??? Vidare tror jag att deras agerande i just media är en slags läkeprocess för dem själva, samt att de faktiskt använder detta till att bygga upp en falsk berättelse som för de själva blir mer och mer sann i deras ögon.