Citat:
Kate och Gerry McCann har, så vitt jag förstått, spekulerat i huruvida barnen kanske var nerdrogade redan tidigare på kvällen eftersom de var ovanligt trötta och somnade tidigare/lättare (något sådant) än vanligt. Inte att de skulle ha drogats av förövaren när denne gick in för att kidnappa Madeleine. Och enligt den beskrivning av händelseförloppet jag läst så hade dörren in till sovrummet ändrat läge (den var endera mer öppen eller mer stängd än de lämnat den. Minns inte vilket.) vid ett eller två tillfällen tidigare under kvällen. Alltså, de två gånger som barnen tittades till innan den sista gången då Kate upptäckte att Madeleine var borta så hade dörren inte varit igendragen så mycket eller lite som föräldrarna lämnat den. Så Kate spekulerade bland annat i sin bok kring huruvida förövaren kanske var inne i rummet redan när Gerrys f.d. kollega kollade till barnen vid 21:35.
Nu har jag främst läst om detta ur föräldrarnas perspektiv, men har även sett dokumentärer om fallet och jag tror inte att föräldrarna är skyldiga. Självklart kan avvikelser förekomma i deras beskrivningar av kvällen och så, alltså att tider och dylikt inte stämmer överens helt med händelseförloppet, men hur många kan, i detalj, korrekt återge en hel dags händelser, komplett med tidsstämplar?
Nu har jag främst läst om detta ur föräldrarnas perspektiv, men har även sett dokumentärer om fallet och jag tror inte att föräldrarna är skyldiga. Självklart kan avvikelser förekomma i deras beskrivningar av kvällen och så, alltså att tider och dylikt inte stämmer överens helt med händelseförloppet, men hur många kan, i detalj, korrekt återge en hel dags händelser, komplett med tidsstämplar?
Känns något långsökt att "förövaren" brutit sig in i lägenheten, inte en, men TVÅ ggr. Först för att droga barnen och sedan för att ta Maddie, och som tidigare sagts, helt utan att lämna några som helst spår. Polisutredningen avfärdar ju detta som helt osannolikt. Sen kan det ju tyckas märkligt att föräldrarna, trots att dom är säkra på att barnen blivit drogade, inte lät polisen göra drogtester på tvillingarna. Hade ju vart en otroligt viktig ledtråd i jakten på "kidnapparen" om polisen visste vilken slags drog som använts.... Eller tänker jag fel nu?