• 1
  • 2
2007-05-10, 13:40
Medlem
Jag har två stora problem med min dator. Det första är ett problem med svchost.exe, när jag startar upp datorn så tar svchost.exe upp 100% av CPU usage i några minuter och jag får vänta en massa.

Men även när jag bara sitter på msn och inte gör något så kan den ta upp 100% av CPU usage och även fast jag väntar så går det inte över, så jag är tvungen att manuellt stänga av processen. När jag väll har stängt av den så blir grafiken på dator lite smått cp och jag kan ej spela musik eftersom jag då får meddelandet

"Det går inte att spela upp filen på grund av ett problem med ljudenheten. Det finns eventuellt inte någon ljudenhet installerad på datorn, ljudenheten används kanske av ett annat program, eller också fungerar inte enheten som den ska."

Så jag blir tvungen att reboota för att lösa problemet.

Mitt andra problem är att ibland så dör all grafik och skärmen bara blir svart, så startas datorn om och jag får meddelande om att ett allvarligt fel har uppståt. Detta ett par gånger om dagen även fast jag inte gör något på datorn, det händer nästan direkt om jag försöker spela något grafiskt krävande spel. Följande filer ingick i felet

sysdata.xm
Mini042107-01.dmp

Nån som har nån tips eller lösning till det här? skulle va uppskattat.
Citera
2007-05-10, 13:51
Medlem
project_xs avatar
Hmm de låter som en ominstallation av windows skulle hjälpa... eller kanske uppgradera till vista? De är mina tips... >_<
Citera
2007-05-10, 13:56
Medlem
nja, byta till Vista vill jag inte göra.. och ominstallera Windows får jag nog göra om jag inte kommer på nån annan lösning :/

skulle det hjälpa om jag postade HiJackThis och DxDiag loggar?

*Nu när jag reboota så var svchost.exe i 100% cpu i över 8 min vid start.. så var tvungen o stänga av den o nu funkar ej ljud o grafiken e cp
Citera
2007-05-10, 15:57
Medlem
Zkalmans avatar
Ditt första fel, SVCHOST kanske botas här.. http://www.idg.se/2.1085/1.107118 Känt fel sedan några månader.

I det andra fallet låter det som någon hårdvara som inte mår bra, kolla i evetloggarna om du kan se vilken hårdvara som fallerade när den startade om.
Citera
2007-05-10, 16:01
Medlem
ZEROX_18s avatar
skaffa vista istälet det är mindre problem med vista än med xp. apropå vista jag har laddat ner svenska språket till vista nu men hut ändrar man så det ska stå på svenska då ?
Citera
2007-05-10, 16:02
formatera C: direkt skulle jag göra (:
Citera
2008-05-16, 16:34
Medlem
Oskar.bergstroms avatar
jag har samma problem med
sysdata.xm
Mini051608-01.dmp

Men när jag stänger felmedelandet så förvinner filerna från Temp mappen..
nån som vet något?
Citera
2008-05-16, 16:42
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEROX_18
skaffa vista istälet det är mindre problem med vista än med xp. apropå vista jag har laddat ner svenska språket till vista nu men hut ändrar man så det ska stå på svenska då ?

Control Panel -> Clock, Language and Region -> Change display language.

On-topic: Formatera hårddisken med operativsystemet på. Inte nån fjantig recovery-cd eller så, riktig formatering!
Citera
2008-05-16, 16:51
Medlem
Oskar.bergstroms avatar
Fick ett tips från zoddic om sysdata.xm och mini****.dpm

Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Jag vet inte vad felet är, men du kan (troligtvis) hindra windows från att stänga av sig genom att köra egenskaper för den här datorn, avancerat, inställningar för start och återställning, bocka ur "starta om automatiskt".

Kan vara värt ett försök
Citera
2008-05-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.bergstrom
Fick ett tips från zoddic om sysdata.xm och mini****.dpm

Kan vara värt ett försök

Visst, skillnaden blir att när det blir en blåskärm står den kvar på skärmen istället för att datorn startas om. Hjälper inte ett smack.

OnT: Jag rekommenderar också omformatering, men även en koll av dina minnen med t.ex. verktyget här: http://www.memtest.org/ (bränn på en skiva), eller använd den som finns inbyggd på åtminstone Vista-bootskivorna (kanske XP också) om du startar från DVDn.
Citera
2008-05-16, 18:13
Medlem
Oskar.bergstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Visst, skillnaden blir att när det blir en blåskärm står den kvar på skärmen istället för att datorn startas om. Hjälper inte ett smack.

OnT: Jag rekommenderar också omformatering, men även en koll av dina minnen med t.ex. verktyget här: http://www.memtest.org/ (bränn på en skiva), eller använd den som finns inbyggd på åtminstone Vista-bootskivorna (kanske XP också) om du startar från DVDn.

Jag är lite orolig att det ska bli så.. men det har inte blivit nåt fel än så det är bara vänta och se...
På vilket sätt skulle det hjälpa med omformatering och att kolla minnena?
Citera
2008-05-16, 18:16
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.bergstrom
Jag är lite orolig att det ska bli så.. men det har inte blivit nåt fel än så det är bara vänta och se...
På vilket sätt skulle det hjälpa med omformatering och att kolla minnena?

En omformatering tar ju bort alla mjukvarurelaterade problem (ibland även också hårdvarurelaterade i den utsträckning att någon mjukvara kan påverka hårdvara). Ett minnestest berättar om dina minnen mår som dom ska eller inte alltså du kan antingen utesluta att det är minnena som bråkar eller så har du hittat ditt fel, mycket värt att pröva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in