2007-06-30, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Jesus blev frnekad fr den han var av sitt folk.
Muhammad accepterades fr den han utgav sig att vara.
Muhammed accepterades av araberna efter en blodig muhammedansk revolution som enade den arabiska halvn. Han blev dremot inte accepterad av judar och kristna, vilket r anledningen till att koranen spyr ut s mycket hat mot judar och kristna.
Citat:
Jesus infrde inte ngra nya lagar.
Muhammad infrde nya lagar.
Egentligen menar du att Jesus inte ndrade i gamla testamentet, medan muhammed ndrade om hela bibeln, och inte lite heller.
Citat:
Jesus dog en plgsam onaturlig dd. (enligt kristen lra)
Muhammad dog en naturlig dd.
Muhammed dog som en jvla pussy, av feber
Citera
2007-06-30, 22:51
Kunde inte ha sagt det bttre sjlv Gayman
Citera
2007-06-30, 23:35
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
och.. en liten detalj..

Jesus var Gud och Mohammed var en kamelherde som kom ut ur en grotta och pstod att en ngel hade uppenbarat sig.

Visst tvivlade mnga p Jesus men som bekant uppstod han efter korsfstelsen och det bevittnades av mnga som d var villiga att d fr att de sett den teruppstndne guden och d inte fr att dda civila otroende fr allah, utan av krlek fr Jesus och den ondliga krlek han visade oss..
Jo enligt kristen tro s r Jesus frid vare med honom Gud - och inte enligt Islam. Den hr trden handlar ju om skillnader s dr har du slagit huvudet p spiken.

Medan Islams profet saaw var en vanlig mnniska. Som tidigare profeter. Inklusive Jesus fvmh.

S dr tror jag vi spikat skillnader ordentligt, inte sant?

Det sista ''kom fr att dda civilia otroende'' verkar du har ftt om bakfoten. Man kan ltt hamna fel om man lyssnar p FB 'profeter' - bara ett tips.
Citera
2007-06-30, 23:40
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Muhammed accepterades av araberna efter en blodig muhammedansk revolution som enade den arabiska halvn. Han blev dremot inte accepterad av judar och kristna, vilket r anledningen till att koranen spyr ut s mycket hat mot judar och kristna.Egentligen menar du att Jesus inte ndrade i gamla testamentet, medan muhammed ndrade om hela bibeln, och inte lite heller.Muhammed dog som en jvla pussy, av feber
Nej det stmmer nog inte riktigt. Men vet ju att man kan hitta sdan tolkning, man behver inte ens leta lnge. Jag knner till dessa 'kllor' ocks. Kolla lite utanfr den snva sfren s kan du lttare uppdatera dig.

Nja Jesus fvmh sgs i Bibeln ha sagt att han inte kommit fr att ndra i lagarna, men vete sjutton ja hur dom ser ut idag....

Det visar p mnsklighet. att leva och d med allt vad det innebr av vedermdor.
Inte vet jag om tortyr anses vara bttre eller lttsammare. Plgsammare tror jag nog r mera korrekt.
Citera
2007-07-01, 02:37
Citat:
Bismillah

Jo enligt kristen tro s r Jesus frid vare med honom Gud - och inte enligt Islam. Den hr trden handlar ju om skillnader s dr har du slagit huvudet p spiken.

Medan Islams profet saaw var en vanlig mnniska. Som tidigare profeter. Inklusive Jesus fvmh.

S dr tror jag vi spikat skillnader ordentligt, inte sant?

Det sista ''kom fr att dda civilia otroende'' verkar du har ftt om bakfoten. Man kan ltt hamna fel om man lyssnar p FB 'profeter' - bara ett tips.
jA han fddes mnnsklig.. en del av hela grejen liksom.. men har var ju dessutom gudomlig.. ven det en del av Guds mening.. annars hade han ju inte vara Gud.
Nja, har ju sjlv lst i koranen att om en hedning vgrar att konertera till Islam trots att han blivit tillfrgad tre gnger skall han ju drpas.. civil som militr..
Citera
2007-07-01, 11:48
Medlem
Bismillah

Citat:
jA han fddes mnnsklig.. en del av hela grejen liksom.. men har var ju dessutom gudomlig.. ven det en del av Guds mening.. annars hade han ju inte vara Gud.
Nja, har ju sjlv lst i koranen att om en hedning vgrar att konertera till Islam trots att han blivit tillfrgad tre gnger skall han ju drpas.. civil som militr..
Du fr grna hnvisa till Koranversen. Som du kanske kan gissa har jag lst Koranen ocks ett par gnger men detta vet jag inte var det str. S en hnvisning tar jag emot s vi kan reda ut detta. Annars blir det ytterligare ett rykte som kommit frn tomma intet och sprider ringar p vattnet. Det vill du vl inte?
Citera
2007-07-01, 11:58
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Magdalena

Jo och dr kan vi lsa:
Det nmns ocks att hon hade haft sju demoner som Jesus drev ut. Uppfattningen att hon skulle ha varit prostituerad har inget std i Bibeln.
Citera
2007-07-01, 12:09
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Egentligen menar du att Jesus inte ndrade i gamla testamentet, medan muhammed ndrade om hela bibeln,

Den vetenskapliga stndpunkten r att Mohammed i princip inte kom p ngot sjlv utan tog information frn olika religioner. Dr ibland frn Quraish stammen som han sjlv hrstammade ifrn. Drifrn tog han mnga av de hedniska traditionerna djvulen bor i bihlorna, andar i stenar och trd och redan innan Mohammed kastade man stenar p djvulen och gick x- antal gnger runt den dr stenen.
Citera
2007-07-01, 12:32
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Den vetenskapliga stndpunkten r att Mohammed i princip inte kom p ngot sjlv utan tog information frn olika religioner. Dr ibland frn Quraish stammen som han sjlv hrstammade ifrn. Drifrn tog han mnga av de hedniska traditionerna djvulen bor i bihlorna, andar i stenar och trd och redan innan Mohammed kastade man stenar p djvulen och gick x- antal gnger runt den dr stenen.
Vill bara kommentera en sak av det du tog upp, annars blir det fr lngt.
Du har helt rtt att cirkulerandet runt Kaba har gamla anor. Men det r inget som hedningarna under Quraish tid kom p. Du mste g lngre tillbaka fr att f frklaringen till varfr dom i sin tur gick runt Kaba.

Pilgrimsriterna vid Kaba lrdes ut till profeten Ibrahim och hans son Ismael fvmd av Allah SWT.

Herre! Gr att vi underkastar oss Din vilja och gr vra efterkommande till ett samfund av [mnniskor] som underkastar sig Din vilja. Lr oss att frtta vr andakt och tag emot vr nger; Du r Den som gr den ngerfulle till mtes, den Barmhrtige! Koranen 2:128

Och Allah SWT lmnar inte den skande tomhnt, s Han lrde dem vad som var ndvndigt fr den troende pilgrimmen att gra. Inklusive Tawaf (cirkulerandet runt Kaba).
Citera
2007-07-01, 12:37
Bannlyst
Citat:
Den vetenskapliga stndpunkten r att Mohammed i princip inte kom p ngot sjlv utan tog information frn olika religioner.
Ja det r klart, ni trodde vl inte att muhammed kom p ngot sjlv? Allt han gjorde var att kopiera bibeln, ndra om den till en vldsmanual, och sen utnmna sig sjlv till den perfekta mnniskan. Kom ihg Pvens citat:

Show me just what Muhammad brought that was new and there you will find things only evil and inhuman, such as his command to spread by the sword the faith he preached.
Citat:
Dr ibland frn Quraish stammen som han sjlv hrstammade ifrn. Drifrn tog han mnga av de hedniska traditionerna djvulen bor i bihlorna, andar i stenar och trd och redan innan Mohammed kastade man stenar p djvulen och gick x- antal gnger runt den dr stenen.
Hehe, dumma araber.
Citera
2007-07-01, 14:00
Citat:
Bismillah

Du fr grna hnvisa till Koranversen. Som du kanske kan gissa har jag lst Koranen ocks ett par gnger men detta vet jag inte var det str. S en hnvisning tar jag emot s vi kan reda ut detta. Annars blir det ytterligare ett rykte som kommit frn tomma intet och sprider ringar p vattnet. Det vill du vl inte?

Om du inte har lst det, s har du fan inte lst Koranen. eller du kanskre bara hoppade direkt till suran om alla jungfrur du fr i paradiset

Men visst, jag ska fixa fram det citatet t dig.
Citera
2007-07-01, 14:27
Medlem
Bismillah

Citat:
Om du inte har lst det, s har du fan inte lst Koranen. eller du kanskre bara hoppade direkt till suran om alla jungfrur du fr i paradiset

Men visst, jag ska fixa fram det citatet t dig.

Jag har ingen brdska - jag avvaktar.

Hr kan du f lsa om houris medan du letar, fr du versnr s de behver du inte leta efter.

Houris i Paradiset?

Frga:
Enligt Koranen s fr en man nr han trder in i Paradiset, houris, vackra jungrur. Vad kommer en kvinna att f nr hon trder in i Paradiset?

Svar:
1. Houris nmns i Koranen.
Ordet houris framtrder i Koranen inte mindre n p fyra olika stllen:
1) I surah Dukhan kapitel 44 vers 54
Sdan (skall deras lycka vara) och Vi skall ge dem mrkgda, oskuldsfulla unga kvinnor som sllskap.
Koranen 44:54
2) I surah Al-Tur kapitel 52 vers 20
..Och Vi skall ge dem mrkgda, oskuldsfulla unga kvinnor som sllskap.
Koranen 52:20
3) I surah Rahman kapitel 55 vers 72
med de fagraste mrka gonen, dolda fr allas blickar
Koranen 55:72
4) I surah Al-Waqiah kapitel 56 vers 22
Och (deras sllskap) r mrkgda, oskuldsfulla unga kvinnor,
Koranen 56:22

2. Houris verstts som vackra jungfrur.
Mnga versttare har versatt ordet houris som vackra jungfrur speciellt nr det gller urdu versttningar. Om houris betyder vackra jungfrur eller flickor, s r de mnade bara fr mnnen. S vad kommer kvinnorna att f nr dom trder in i Paradiset?

3. Betydelsen av Houris.
Ordet houris r pluralis av ahwar (tillmpas fr mannen) och haura (tillmpas fr kvinnan) och betecknar en person som har gon som knnetecknas av hauar, en speciell egenskap tilldelad en god sjl, manlig eller kvinnlig i Paradiset och den utmrks av den intensiva vithet av den vita delen av det andliga gat.
Koranen beskriver i flera andra verser att i Paradiset kommer man att ha azwaj vilket betyder ett par eller en make/maka eller en fljeslagare vilket betyder att man kommer att ha makar eller fljeslagare som r rena och heliga (mutaharrtun betyer ren, helig).
(Muhammad!) Ge dem som tror och lever rttskaffens det glada budskapet att lustgrdar, vattnade av bckar, vntar dem; var gng de frses med frukt drifrn skall de sga: Detta r vad vi frsgs med i forna dagar de kommer nmligen att f sdant som pminner om det (frgngna). Och (deras) hustrur skall vara med dem i dessa (lustgrdar), renade frn (all jordisk) orenlighet, och dr skall de frbli till evig tid.
Koranen 2:25
Men de som tror och lever ett rttskaffens liv skall fras till lustgrdar, vattnade av bckar, dr de skall frbli till evig tid. Och dr skall (deras) hustrur vara hos dem, renade frn (all jordisk) orenlighet och Vi skall lta dem smaka den fullaste lycka.
Koranen 4:57
Drfr har ordet houris inte ngot specifikt genus. Mohammad Asad har versatt ordet houris som make/maka och Abdullah Yusuf Ali versatt det har som fljeslagare. Drfr har en del lrda tolkat det som att en man i Paradiset kommer att f en houri som r en vacker jungfru med vackra stora och glnsande gon och en kvinna i Paradiset kommer att f en man med vackra och glnsande gon.

4.Kvinnor kommer att f ngot enastende i Paradiset.
Mnga lrda sger att i sitt sammanhang nr ordet houris anvnds i Koranen s hnvisar det endast till damer eftersom mn r de som texten vnder sig till. Ett svar som skulle kunna accepteras av alla sorts mnniskor skulle snarare vara svaret som ges i hadithen nr en liknande frga framstlldes att om en man fr en houri, en vacket jungfru i Paradiset, vad fr d kvinnan? Svaret var att kvinnan kommer att f det som hjrtat inte har nskat, som rat inte har hrt talas om och som gat inte har sett, vilket indikerar att ven kvinnor kommer att f ngot enastende i Paradiset.

Klla: Dr Zakir Naik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in