• 1
  • 2
2007-05-09, 19:41
Medlem
Jag har nyligen skaffat mig glocalnets 24mbits bredband med modem med trådlös router..

Efter vissa problem har jag fått det att fungera men jag laddade ner TPtest och först körde jag testen med trådlös anslutning till modemet... får ett resultat på mellan 5,3 och 5,7 Mbit/s

Testade sedan att avaktivera trådlösa anslutningen och köra med nätverkssladden i... fick då ett resultat på 6,33Mbit/s

Är inte dessa resultaten väldigt låga?

Vad kan det vara som är fel eller vad kan man göra?

Tacksam för alla tips!
Citera
2007-05-09, 19:45
Medlem
nilsgörans avatar
Vet inte men glocalnet är ju kända för att inte hålla det dom lovar. Och 24mbit kan ju vara mellan din dator o deras server. Testa kolla med den o se hur högt du hamnar. Är det lågt där så borde du klaga.
Citera
2007-05-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsgöran
Vet inte men glocalnet är ju kända för att inte hålla det dom lovar. Och 24mbit kan ju vara mellan din dator o deras server. Testa kolla med den o se hur högt du hamnar. Är det lågt där så borde du klaga.

Tack för det snabba svaret.

Hur menar du testa mellan min och deras server?

Min send/recivelampa blinkar mest hela tiden.. även när ingen använder datorn ens.....Är det nått att bry sig om?

Jo jag har också förstått att inte lita på allt Glocalnet lovar =)
Citera
2007-05-09, 20:02
Medlem
Prova www.speedtest.net
Citera
2007-05-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Prova www.speedtest.net

5943 kb/s ner

666 kb/s upp....

Visste inte att jag hade så låg uppladdningshastighet...

Nåja..
Citera
2007-05-09, 20:17
Medlem
project_xs avatar
Jag hade exakt samma problem med telia, jag bytte från 2mbit till 24mbit.
Det jag fick var:
4.2 mbit/s ner
0.4 mbit/s upp

Dvs. lite snabbare ner hastighet, MEN sämre uppladdnings hastighet.
Jag blev förbannad och ringde telia och dom sa att dom skulle skicka en tekniker på det. Några dagar senare ringer dom och säger att dom inte hittat något fel, dock var det lika dålig hastighet.
En dag skulle jag prova att starta om modemet (hade nämligen inte gjort det på ca en månad) och då (vet dock ej om det bara var det) så funkade det. Fick direkt 14 mbit/s ner och 1mbit/s upp.
Vet dock ej vad som har hänt i ditt fall, men ring glocalnet och prata med dom. Du måste få mer än 6.33 mbit/s ner!
Citera
2007-05-09, 20:20
Medlem
nilsgörans avatar
Jo lampan blinkar nog hela tiden. Det gör det på min med även när datorn är avstängd så det e inget att bekymra sig över. Jo alltså, kolla med glocalnet vilken server du är uppkopplad mot. Ta det ip-numret i skriv in i TPtest o kolla mot. En del företag garanterar bara hastigheten mot deras server. När du sen ger dig ut på nätet så bryr dom sig inte för dom levererar 24mbit från dom till dig men att deras server-flaskhals ställer till det spelar ingen roll för dom levererar 24mbit.

EDIT: o som project x säger. Har du bytt hastighet nyligen så koppla ur o i modemet igen för att utesluta det.
Citera
2007-05-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsgöran
Jo lampan blinkar nog hela tiden. Det gör det på min med även när datorn är avstängd så det e inget att bekymra sig över. Jo alltså, kolla med glocalnet vilken server du är uppkopplad mot. Ta det ip-numret i skriv in i TPtest o kolla mot. En del företag garanterar bara hastigheten mot deras server. När du sen ger dig ut på nätet så bryr dom sig inte för dom levererar 24mbit från dom till dig men att deras server-flaskhals ställer till det spelar ingen roll för dom levererar 24mbit.

EDIT: o som project x säger. Har du bytt hastighet nyligen så koppla ur o i modemet igen för att utesluta det.

Ringde glocalnet nyss och de tyckte också det var konstigt och supporten sa att det såg ut som att de bara släppte ut 8 mbit... Så de gjorde en felanmälan...Stort tack för all hjälp......Jag har ett annat problem och de är att jag loggas ut från mitt trådlösa nätverk någon gång i timmen för att sen loggas in automatiskt igen...Supportkillen sa att de kan vara för att mitt nätverkskort inte på ett bra sätt sammarbetar med routern och tyckte att jag skulle uppdatera drivrutinerna till nätverkskort...Kan ha rätt? Något annat tipps?
Citera
2007-05-09, 22:28
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaffyTaffy
Ringde glocalnet nyss och de tyckte också det var konstigt och supporten sa att det såg ut som att de bara släppte ut 8 mbit... Så de gjorde en felanmälan...Stort tack för all hjälp......Jag har ett annat problem och de är att jag loggas ut från mitt trådlösa nätverk någon gång i timmen för att sen loggas in automatiskt igen...Supportkillen sa att de kan vara för att mitt nätverkskort inte på ett bra sätt sammarbetar med routern och tyckte att jag skulle uppdatera drivrutinerna till nätverkskort...Kan ha rätt? Något annat tipps?

Jävla glocalnet, jag har oxå haft massa skit med dom. Dock ordnat upp det men jävla bolag som försöker lura folk.
Testa uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet och se om det hjälper annars gör som jag gjorde, ring och klaga hela tiden.
testa denna sida för drivrutiner
http://www.network-drivers.com/
Citera
2007-05-09, 22:41
Medlem
Med ett ADSL2 abonnemang på 24Mbit/s får du kanske hälften i effektiv hastighet om du har tur. Observera att i avtalet du ingick stod det upp till 24Mbit/s, inte att det var en garanterad hastighet. Din hastighet beror på hur långt från telestationen du bor (hur lång koppartråden till stationen är), kvaliteten på koppartråden, om du delar tråd med dina grannar etc. Om du sedan kopplar in ett trådlöst nät sänks förmodligen din hastighet ytterligare. Ett 54Mbit/s-trådlöst nät ger kanske en 8-10 Mbit/s i effektiv hastighet. Resten är overheadkostnader (redundant data etc.) för att säkra kvaliteten i nätet, kostnader för krypteringen om du har sån (vilket du absolut bör ha!), en del försvinner också om du har en betongvägg mellan routern/modemet och din dator.

Kort sagt - 6 Mbit låter lite lite ja, men när GN har uppgraderat dig - var inte förvånad om du maxar på 10 Mbit i nedladdning.
Citera
2007-05-10, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaffyTaffy
Jag har nyligen skaffat mig glocalnets 24mbits bredband med modem med trådlös router..

Efter vissa problem har jag fått det att fungera men jag laddade ner TPtest och först körde jag testen med trådlös anslutning till modemet... får ett resultat på mellan 5,3 och 5,7 Mbit/s

Testade sedan att avaktivera trådlösa anslutningen och köra med nätverkssladden i... fick då ett resultat på 6,33Mbit/s

Är inte dessa resultaten väldigt låga?

Vad kan det vara som är fel eller vad kan man göra?

Tacksam för alla tips!
Jag har exakt samma problem men får ÄNNU segare anslutning, inte ens 2mbit/s när det ska vara 24... och gloclanet påstår att allt är som det ska och att jag har 24mbit/s.
Citera
2007-05-10, 13:24
Medlem
Har en du trådlös telefon in kopplad på telefonslingan ? om du har det dra ut den från slingan och testa sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in