2007-05-09, 15:31
Medlem
Ubbegubbens avatar
Hej!
Är ute efter ett program för partitionering då jag behöver dubbelboota Linux och Win.Vista. Kör slackware för tillfället och trivs jättebra med det, men Jag vill kunna använda min nyinköpta gamepad, och det verkar inte för tillfället finnas några drivare till Linux för den. Handkontrollen är en trådlös xbox360 kontroll, anpassad för PC. det är alltså mottagaren som jag behöver drivare till. Men hur som helst, Kan ni rekommendera något program för just partitionering och formatering m.m i Linux ?
Det bör ju självfallet klara de vanligaste filsystemen, inkluderat NTFS ofc.

Handkontrollen är som sagt trådlös, därav funkar inte detta: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Xbox_36...oller_on_Linux
Citera
2007-05-09, 16:10
Medlem
framochtillbakas avatar
GPart har fungerat fint för mig förutom när jag körde LiveCDn med Gparted och försökte installera windows... Då blev den knäpp när den hittade för många partitioner. Isåfall får du väl "gömma" linux tills du fått igång Windows.
Citera
2007-05-09, 16:57
Medlem
Ubbegubbens avatar
tack för svaret! Tankade hem Gparted, men fick det här felmeddelandet vid konfigurationen...

No package 'gtkmm-2.4' found

Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you
installed software in a non-standard prefix.

Alternatively, you may set the environment variables GTKMM_CFLAGS
and GTKMM_LIBS to avoid the need to call pkg-config.
See the pkg-config man page for more details.

Vad bör jag göra ? Förstår inte helt vad felmeddelandet innebär. Är det för att jag inte kör Gnome ?
Annars, vilka program finns mer att välja bland ?
Citera
2007-05-09, 18:14
Medlem
vXds avatar
felmeddelandet antyder att du saknar gtkmm, ladda ner det och testa installera gparted igen.
Sen finns det ju icke-grafiska partitions-hanterare också. fdisk eller cfdisk t.ex men jag vet inte riktigt om du kan t.ex göra en partition mindre med dom.
Citera
2007-05-09, 21:38
Medlem
Sigmaswes avatar
Gparted finns även som live-cd, vilket är otroligt smidigt

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Citera
2007-05-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vXd
Sen finns det ju icke-grafiska partitions-hanterare också. fdisk eller cfdisk t.ex men jag vet inte riktigt om du kan t.ex göra en partition mindre med dom.

Annars finns ju faktiskt parted, som sannolikt är det program Gparted baseras på.
Citera
2007-05-09, 22:44
Medlem
Ubbegubbens avatar
tankade livecd:n och allt rullade på fint nu tack!

Råkade dock formatera mitt LILO XD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in