• 1
  • 2
2007-05-09, 15:07
Medlem
SkinnyFistss avatar
Har precis börjat planera inför skrivandet av en pjäs som, om den blir klar, kommer innehålla droger som en central del i berättandet.
Så för tillfället är det massor av research som gäller för min del då jag själv bara har erfarenheter av hallucinogener och grundläggande fakta om de flesta andra vanliga droger där ute.

Information om drogers effekter är ju inte allt för svårt att hitta. Vad jag däremot har mycket svårare att hitta är information om hur man beter sig på drogerna. Tripprapporter funkar ju ganska bra, men förutom det så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter.
Frågade efter filmer (serier funkar ju lika bra) som ger en trovärdig bild av hur påverkade människor ser ut från ett opåverkat perspektiv i film-tråden, men jag kan ju lika gärna fråga här också.
Och sedan om det finns någon annan bra källa för sådan information så skulle jag uppskatta även det.
Eller om ni själva vill upplysa mig.
Citera
2007-05-09, 17:12
Bannlyst
Om du ska skriva en pjäs så antar jag att det kommer vara större del ickeknarkare som kollar på den? Isf så kan du ju bara göra det som du tror att det är. Många filmer har visar ganska dåligt hur folk är under påverkan. Bästa jag sett isf är Half Baked, men då är det enbart röka det handlar om.

Tror också att dom flesta ickedrogande människorna skulle tycka att det såg fånigt ut ifall du fångade en knarkares beteende helt korrekt, om du förstår. För dom flesta som ser nerpundade folk på gatan är det ju mest bisarrt och lite traumatiskt ut i deras ögon.
Citera
2007-05-09, 18:33
Medlem
I_O_Us avatar
http://www.youtube.com/watch?v=xtOsO...elated&search=

Lite halvkul holländsk programserie som går ut på att en snubbe ska testa en ny drog i varje avsnitt medan de filmar honom. Tror det finns 5 delar hittills.. kokain, amfetamin, svampar, GHB... tex. Tror inte alla är textade men man hajar lite ändå. Only in Holland.
Citera
2007-05-09, 18:47
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnick
Om du ska skriva en pjäs så antar jag att det kommer vara större del ickeknarkare som kollar på den? Isf så kan du ju bara göra det som du tror att det är. Många filmer har visar ganska dåligt hur folk är under påverkan. Bästa jag sett isf är Half Baked, men då är det enbart röka det handlar om.

Visst kommer det mest vara icke-knarkare som ser på den.. fast så är det ju inte ens säkert att det blir något mer av den än att jag skriver ner den på papper.
Och ja, visst kan jag dra en fuling och spela på folks fördommar, men det vore ganska tråkigt tycker jag. Jag vill att pjäsen ska kännas verklig och nära inpå. Dessutom är jag en sån där dryg människa som verkligen kan hänga upp mig på små faktafel i filmer och böcker och liknande.
Citera
2007-05-10, 17:47
Medlem
SkinnyFistss avatar
Någon alls?
Citera
2007-05-10, 18:24
Medlem
dumkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnick
Många filmer har visar ganska dåligt hur folk är under påverkan. Bästa jag sett isf är Half Baked, men då är det enbart röka det handlar om.

Syftar du på när dom flyger iväg för att rökat är så bra?
Citera
2007-05-10, 19:03
Bannlyst
Folk kanske inte ser så överdrivet knarkiga ut som man tror efter å ha tagit kokain eller amfetamin.. Varken så att dom springer omkring och rycker och tuggar frenetiskt på tuggummi, eller att dom sitter och njuter med halvslutna ögon... men några typiska beteende kan ja ge dej...

tjackkillarna:

ett gäng killar som tagit tjack.. sitter och ser väldigt nöjda ut, ögona är stabila, nästan lite stirrig superfokus.. och dom snackar en väldigt massa, ALLT är kul toppen schysst osv.. nån säjer "ska vi gå till skattekontoret och hänga på deras betongtrappa nu när klockan är 02.00 i borlänge??" då säger nån annan omedelbart "fan va nice! det gör vi NU!" och nån annan "skitbra, måste bara kamma mig först!!!", och då hakar ytterligare en på "ja fan tänk om det finns brudar där? ska bara tvätta mig lite. har du nån skjorta???" och sen kommer nån på att han måste byta byxor, eftersom han tror hans rövsvett kommer avskräcka alla brudar.. Så: medan tre håller på kamma sig och fixa till sig, så sitter nån annan och pratar med dom väldigt högt och myser i en soffa. Sen går dom ut, och alla behöver snus eller cigg, så då måste dom först bara fixa cigg och snus, men närmsta stället är en nattöppen mack som ligger 9 kilomoeter bort, men det är ju en baggis tycker dom.. osv osv..

sen efter 3 timmar är dom framme vid rådhuset men det är så jävla tråkigt, och då är dom lite på nergång och börjar bli griniga.. Nu går dom hem igen, och blir allt tystare, dom drar fler linor men känslan infinner sig liksom inte, sen framåt morgonen är dom tystare, och ser deprimerade ut, och har nån sorts skruvad konversation och är alldeles gråbleka i ansiktet och har väldigt röda läppar.
Citera
2007-05-10, 19:12
Bannlyst
efter-jobbet-horsaren

kommer hem från jobbet, han har en liten budfirma och kör runt hela dan. Första han gör är att plocka fram sina grejer och går in i vardasrummet.. Riktigt myser när han plockar fram grejerna, breder ut påse och sked och sprutan, fixar lite vatten och kokar på lösningen skjuter i sig.

lutar sig bakåt i soffan med en tung suck och sitter där en stund. har han kört i sig ordentligt ser han lite död ut nästan, sitter liksom fast i en position och halva ögona slutna så man ser ögonvitan.. Men säger man nåt till han så hör han de.

Eller så sitter han bara där kortare en stund, blundar. Sen går han upp men är plötsligt väldigt soft, nonchalant "glidande" i rörelserna liksom, fixar förstrött ihop en tallrik cornflakes med sylt och mjölk..tittar ut genom fönstret.. går in i tvrummet..drar på en dvd, och äter förstrött ur tallriken (men glömmer hälften) Nickar kanske till en stund. Svarar i telefonen, säger "jodå.. det e schysst.. nä inget speciellt ikväll", är nöjd i sin egen värld
Citera
2007-05-10, 19:58
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
http://www.youtube.com/watch?v=xtOsO...elated&search=

Lite halvkul holländsk programserie som går ut på att en snubbe ska testa en ny drog i varje avsnitt medan de filmar honom. Tror det finns 5 delar hittills.. kokain, amfetamin, svampar, GHB... tex. Tror inte alla är textade men man hajar lite ändå. Only in Holland.

haha vilket program.
Citera
2007-05-10, 23:33
Medlem
finkelansvarigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Folk kanske inte ser så överdrivet knarkiga ut som man tror efter å ha tagit kokain eller amfetamin.. Varken så att dom springer omkring och rycker och tuggar frenetiskt på tuggummi, eller att dom sitter och njuter med halvslutna ögon... men några typiska beteende kan ja ge dej...

tjackkillarna:

ett gäng killar som tagit tjack.. sitter och ser väldigt nöjda ut, ögona är stabila, nästan lite stirrig superfokus.. och dom snackar en väldigt massa, ALLT är kul toppen schysst osv.. nån säjer "ska vi gå till skattekontoret och hänga på deras betongtrappa nu när klockan är 02.00 i borlänge??" då säger nån annan omedelbart "fan va nice! det gör vi NU!" och nån annan "skitbra, måste bara kamma mig först!!!", och då hakar ytterligare en på "ja fan tänk om det finns brudar där? ska bara tvätta mig lite. har du nån skjorta???" och sen kommer nån på att han måste byta byxor, eftersom han tror hans rövsvett kommer avskräcka alla brudar.. Så: medan tre håller på kamma sig och fixa till sig, så sitter nån annan och pratar med dom väldigt högt och myser i en soffa. Sen går dom ut, och alla behöver snus eller cigg, så då måste dom först bara fixa cigg och snus, men närmsta stället är en nattöppen mack som ligger 9 kilomoeter bort, men det är ju en baggis tycker dom.. osv osv..

sen efter 3 timmar är dom framme vid rådhuset men det är så jävla tråkigt, och då är dom lite på nergång och börjar bli griniga.. Nu går dom hem igen, och blir allt tystare, dom drar fler linor men känslan infinner sig liksom inte, sen framåt morgonen är dom tystare, och ser deprimerade ut, och har nån sorts skruvad konversation och är alldeles gråbleka i ansiktet och har väldigt röda läppar.

klockren beskrivning, pjäsen skulle nästan kunna vara detta du beskriver,
Citera
2007-05-10, 23:38
Medlem
SkinnyFistss avatar
Haha, väldigt specifikt, men tack som fan ändå.
Citera
2007-05-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
och dom snackar en väldigt massa, ALLT är kul toppen schysst osv.. nån säjer "ska vi gå till skattekontoret och hänga på deras betongtrappa nu när klockan är 02.00 i borlänge??" då säger nån annan omedelbart "fan va nice! det gör vi NU!"

Skattekontorets trappa i borlänge ÄR toppen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in