2007-05-09, 13:24
Medlem
Någon som har erfarenhet av dessa två skrivbord? Har provat Elive och Fluxbuntu, men har bara kört från live-cd och har inte hunnit bilda mig någon egentlig uppfattning än. Vad tycker ni är bra resp. dåligt med dessa?
Citera
2007-05-09, 14:29
Medlem
Carradines avatar
Fluxbox drar mycket mindre och är minimalistiskt, alltså tvärt emot vad Enlightenment är.

Själv föredrar jag XFCE4.
Citera
2007-05-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Fluxbox drar mycket mindre och är minimalistiskt, alltså tvärt emot vad Enlightenment är.

Själv föredrar jag XFCE4.

Fast om Elive, som använder enlightment, står det följande:

"The minimum hardware for running Elive is a 100 Mhz CPU and 64 MB of RAM, but the minimum recommended hardware is 300 Mhz and 128 Mb of RAM. You don't need any special graphic card or 3D acceleration to run Elive."

Så Fluxbox drar ännu mindre alltså?
Citera
2007-05-09, 15:29
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Fast om Elive, som använder enlightment, står det följande:

"The minimum hardware for running Elive is a 100 Mhz CPU and 64 MB of RAM, but the minimum recommended hardware is 300 Mhz and 128 Mb of RAM. You don't need any special graphic card or 3D acceleration to run Elive."

Så Fluxbox drar ännu mindre alltså?
Har inte det med att det kanske går att köra utan en fönsterhanterare?

Samtliga linuxversioner drar väldigt lite i grunden, själv går jag på egna erfarenheter där jag anser att Enlightenment är långsammare och drar mer än Fluxbox.

Nu var det några år sedan jag använde mig utav Enlightenment.
Citera
2007-05-09, 21:40
Medlem
Sigmaswes avatar
Kör själv Fluxbox. Det är mycket snabbt och otroligt smidigt iochmed att det inte använder ikoner på skrivbordet, utan att man kommer åt program och liknande genom en meny.
Citera
2007-05-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmaswe
Kör själv Fluxbox. Det är mycket snabbt och otroligt smidigt iochmed att det inte använder ikoner på skrivbordet, utan att man kommer åt program och liknande genom en meny.

Kör du fluxbuntu?

Kan man få ikoner på skrivbordet om man vill med fluxbox?
Citera
2007-05-10, 00:39
Medlem
acuras avatar
Citat:
Kör du fluxbuntu?

http://fluxbox.sourceforge.net/fbdesk/index.php
Citera
2007-05-10, 00:59
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Kör du fluxbuntu?

Bara så att du vet - alla linuxversioner behöver inte vara ubuntu-nånting, det finns hundratals linuxversioner där en fönsterhanterare inte ens är installerad utan ett tillval.
Citera
2007-05-10, 10:33
Medlem
Citat:
http://fluxbox.sourceforge.net/fbdesk/index.php

Tack!

Citat:
Bara så att du vet - alla linuxversioner behöver inte vara ubuntu-nånting, det finns hundratals linuxversioner där en fönsterhanterare inte ens är installerad utan ett tillval.

Jo, jag vet. Men där går också gränsen för min kunskap inom Linux!
Citera
2007-05-11, 09:03
Medlem
Finns flera alternativ till ikoner på skrivbordet i fluxbox. Tycker denna fungerar bra, http://idesk.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page
Citera
2007-05-11, 17:26
Medlem
Sigmaswes avatar
Citat:
Kör du fluxbuntu?

Nej, jag kör Gentoo. Skall passa på att installera Arch-Linux någon gång i helgen också tror jag

Man kan få ikoner med hjälp av tex iDesk, men jag förstår inte varför man skulle vilja det. Man väljer ju Fluxbox för dess snabbhet och avsaknad av plotter på skrivbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in