• 1
  • 2
2007-05-09, 12:26
Medlem
Moppe Mackans avatar
Har undrat lite över ämnet aspartan, ämnet finns i näst intill alla light produkter och kostillskott och det känns som det är omöjligt att undvika om man inte vill smälla i sig socker och bli tjock..

Problemet är bara det att man hör så mkt om det att det ska skada hjärnan och vara cancerframkallande. Är detta bara en myt lr är det farligt, det känns som nästan allt här i världen är cancerframkallande så just det tar jag med en nypa salt.. Men om det nu är farligt finns det något alternativ lr ska man strunta i varningarna eftersom dem bara är överdrivet trams?
Citera
2007-05-09, 12:28
Medlem
Ninsos avatar
det beror på vem du frågar. Det har gjorts studier som stärker både att det är farligt och att det är överdrivet. Senast jag pratade med en diestist sa hon att upp till 6 liter cola light per dag är ofarligt. Huruvida det stämmer kan man ju undra...
Citera
2007-05-09, 12:37
Medlem
Moppe Mackans avatar
Jo man börjar bli förvirrad, alla studier säger olika saker Får hoppas att det bara är skitsnack för jag skulle inte klara en dag utan funlight
Citera
2007-05-09, 12:51
Medlem
Ballexanders avatar
Jag hörde att det skulle minska din testosteronproduktion med.
Citera
2007-05-09, 12:53
Medlem
Granits avatar
Förmodligen jävligt överdrivet alla rön om att aspartam skulle vara farligt. Kan inte tänka mig att det är farligt i små mängder. Men dricker man 10 Liter light läsk om dagen så kanske det inte är så bra .
Citera
2007-05-09, 12:55
Medlem
Suomis avatar
Aspartan vetifasen vad det är för något.

Men menar du Aspartam så vetifasen om det är så jävla mycket farligare än alla andra vidriga sötningsmedel.
Citera
2007-05-09, 12:58
Medlem
Emp-snubbes avatar
...

Det är inte mycket som är direkt skadligt i lagom mängd om vi nu inte snackar koncentrerat gift
Citera
2007-05-09, 13:34
Medlem
Axons avatar
Jag är alldeles övertygad om att det är helt ofarligt i rimliga mängder (cirka 1liter om dagen)
Citera
2007-05-09, 13:40
Medlem
fbes avatar
Cancer? Jag har inte sett en enda studie som visar på ett samband mellan aspartam och cancer. Var finns de studierna?
Det jag vet är att det finns vissa individer med en lite annorlunda enzymuppsättnign än de flesta, som kan uppleva att de blir "brusiga" i huvudet av aspartam. men poängen är att om du inte märker av något sådant så är det ju ok.
Annars finns ju det populära och korkade argumentet "Om du dricker läsk utan socker i finns det risk att du blir så sockersugen att du smäller i dig skitmycket bakelser och då går du faktiskt upp i vikt".
Hursomhelst: Mig veterligen har man inte kunnat påvisa några negativa sidoeffekter av aspartam utom en subjektiv obehaglig upplevelse hos vissa känsliga individer.
Citera
2007-05-09, 13:54
Medlem
Moppe Mackans avatar
Jag har inte direkt läst någon studie om det men på wikipedia skrev dem att råttor som fått i sig aspartam lättare fick cancer i lymfkörtlarna.. Fast det är nog större risk att man får hudcancer av solen än lymfkörtelcancer av aspartam..
Citera
2007-05-09, 14:18
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag är alldeles övertygad om att det är helt ofarligt i rimliga mängder (cirka 1liter om dagen)
Hahaa, förstår att du syftar på läsk och Granits inlägg.

Men läser man det utan att ha läst hans inlägg verkar det som att det är okej att dra i sig allt en liter aspartam per dag
Citera
2007-05-09, 16:46
Medlem
Yes...s avatar
Wikipedia är en fin sida! http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Citat:
Läskedrycker sötade med aspartam får innehålla högst 600 mg/l, och i och med att många innehåller mindre, kan en person hålla sig under rekommenderat dagligt intag med minst fyra liter sötad dryck per dag om personen väger 60 kg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in