2007-05-09, 10:58
Medlem
Först när ja bootar så kommer en text upp där de står
"IDE 1 no 80 conductor cable installed"
vad är detta?

sen när det är dags att boota så är den i BIOS inställd på först CD och sedan HDD. Men den försöker ändå göra en näverksboot via nån realtek agent, jag kan komma in i konfen på den och ändra så den ska följa boot sekvensen som är inställd i BIOS men den gör inte det ändå.

Sen kan jag inte starta utan Vista skivan i. Då säger han att det inte finns nån systemdisk i fast den står som HDD på första boot.
Citera
2007-05-09, 12:00
Bannlyst
pozz2> Du har kopplat en gammal kabel till en hårddisk som stödjer högre hastighet. Byt kabel.
Vad det gäller booten så laddas network boot från din NIC's bootfirmware. Stäng av bootagenten i din NIC. Görs i NIC's inställningar.
Vad det gäller felmeddelandet, så verkar det va fel på din MBR (main boot record).
Boota recovery console från CD'n och i prompten, skriv fdisk /mbr så skapas en ny MBR.
Förmodligen därför den hoppar över din HDD.
Din Vista skiva innehåller också en MBR och förmodligen laddas den, men då e det konstig om den inte bootar CD'n istället.
Testa att byta ut kabeln först av allt. Det kan lösa en hel del.
Citera
2007-05-11, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catclaw
pozz2> Du har kopplat en gammal kabel till en hårddisk som stödjer högre hastighet. Byt kabel.
Vad det gäller booten så laddas network boot från din NIC's bootfirmware. Stäng av bootagenten i din NIC. Görs i NIC's inställningar.
Vad det gäller felmeddelandet, så verkar det va fel på din MBR (main boot record).
Boota recovery console från CD'n och i prompten, skriv fdisk /mbr så skapas en ny MBR.
Förmodligen därför den hoppar över din HDD.
Din Vista skiva innehåller också en MBR och förmodligen laddas den, men då e det konstig om den inte bootar CD'n istället.
Testa att byta ut kabeln först av allt. Det kan lösa en hel del.

tackar
bytte IDE kabel o ble av med felmedelandet och nollade bios så nu försöker den inte göra en nätverksboot men det andra fattade jag inget av. Hur bootar jag recovery console?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in