2007-05-08, 19:47
Medlem
Eskapist_s avatar
Höll på att koppla min hörlurar. De fungerade inte så jag struntate i dem och kopplade in stereon istället.

Men nu fungerar inget! Jag hör låtar som jag spelar inifrån datorn på en väldig låg volym.

Jag har kopplat ljudkabeln rätt men det hör bara svag musik inne i datorn.

Vad är fel? Snälla hjälp... snälla
Citera
2007-05-08, 23:05
Medlem
DennisOlofs avatar
Inställningar-Kontrollpanalen,Ljud och Ljudenheter.

Där finns oftast allt man behöver för att trixa å fixa med ljud.

En del ljudkort (chip) har oftast en extra ikon som man kan köra där också, ytterligare inställningar för ljudet i datorn.
Citera
2007-05-09, 03:36
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Inställningar-Kontrollpanalen,Ljud och Ljudenheter.

Där finns oftast allt man behöver för att trixa å fixa med ljud.

En del ljudkort (chip) har oftast en extra ikon som man kan köra där också, ytterligare inställningar för ljudet i datorn.
Ja men allt fungerar som det ska! Kommer inget ljud i högtalarna bara.
Allt sånt basic kan jag.

Ljudkortet är trasigt tror jag. Sätter jag på en låt i Winamp så hör jag musiken ur ljudkortet oavsätt om kablarna är i eller ej. Höjer jag och sänker volymen så hörs det från ljudkortet. skumt va?
Citera
2007-05-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Allt sånt basic kan jag.

Ljudkortet är trasigt tror jag. Sätter jag på en låt i Winamp så hör jag musiken ur ljudkortet oavsätt om kablarna är i eller ej. Höjer jag och sänker volymen så hörs det från ljudkortet. skumt va?
Hörs förmodligen från den inbyggda högtalaren i datorn, som brukar sitta i främre delen av datorn.

Kan vara ett tecken på att ljudkortet är paj kanske. Är inte så hajj på just ljudkort, väldigt sällan dessa pajjar. Har du inget inbyggt ljudkort i moderkortet?
Citera
2007-05-09, 10:04
Medlem
Megaforces avatar
Om datorn har ett integrerat ljudkort i moderkortet så kan det finnas en liten högtalare av piezotyp på moderkortet som mest är avsedd för att spela upp windows systemljud om man inte har externa högtalare inkopplad. Troligen använder datorn fel ljudkort helt enkelt. Ansluts högtalarna via kontakter på PCI-platsen (externt ljudkort) eller via kontakter nära där tangentbords och muskontakterna är (där brukar kontakter för integrerade ljudkort sitta)?

Eventuellt kan det vara så att man helt enkelt valt fel högtalartyp i ljudinställningarna?
Citera
2007-05-09, 16:58
Medlem
Citat:
Allt sånt basic kan jag.

Vad menar du med att musiken kommer ur ljudkortet?
Har du ett PCI-kort, kolla så att det inte är något glapp i kortfästet eller liknande. Har du ett externt kort, kolla USB alt. firewire-kabel.
Även om du säger "Allt sånt basic kan jag", har du kollat så att den ljudenhet du vill använda är vald under Control Panel -> Sounds and Audio Device Properties -> flera flikar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in