2007-05-09, 15:04
Medlem
hörru hemligaklubben

Jag tycker du ska pröva en lektion ..Nu menar jag inte skritta runt på en volt. utan en riktigt pass eller typ distansritt.. Dagen efter kommer du inte kunna gå.. rygg, ben, armar allt har man träningsvärk i så nja..

Men visst många "tjockisar" rider ju också men dom håller väl inte riktigt på med avancerad ridning som hoppning, ditstans, fälttävlan, galopp osv pga att det krävs kondis och mycket god fysik + att man inte bör väga alltför mycket.. men i annat fall lugn ridning passar i stort sett alla..

När jag jobbade på K1 i sthlm (beridna högvakten)samma stall som polishästarna så var det många killar där som var otroligt tuffa och kaxiga i början. Men när det kom till dagen då det skulle umgås med hästar och rida så var det helt andra killar.. Hade aldrig trott att dessa stora och kaxiga grabbar som snacka vapen hela dagarna tillslut skulle började gråta för att dom inte vågade gå in till en häst och sadla som va lite sur!! ofta kom killar smygandes och frågade om hjälp för att dom inte vågade eller klarade av en häst och ville absolut inte visa något inför kapten eller kompisar.

MIn pojkvänn tycker därmot att militärpolisen på K1 är fjollor. Han låg inne som SIB (statskytte) i Kungsängen och var på K1 över en dag.. inte för att pyssla med hästar utan för nån övning (vet ej vad).. men bara i hans grupp var det en massa åsikter ang dessa killar som pysslade med hästarna,, nördar, fjollor, bögar osv osv.. Själv tycker jag att det killarna var riktigt tuffa. Från att aldrig sett en häst till att lära sig rida på riktigt knäppa hästar (erkänner). Dessa hästar var somsagt inga nybörjarkusar. Eftersom dom året runt fick stå inne i spiltor utan att få gå ut i hagar på dagarna så blev biverkningarna av för mycket kraftfoder och brist på motion- galna hästar som mer än gärna slängde av sin ryttare när det kom ut på kaserngårn pga överskottsenergi och tristess... Kapten kunde även skicka ut olydiga grabbar på hästen som alltid slängde av om det inte hade uppfört sig väl! För mig är det totalt oförstårligt att dessa hästar kan klara att ridas i Berida högvakten i stan och vid slottet. När man i sin tur vet hur det verkligen är hemma istallet..

Polishästarna dermot var tvärtom. Otroligt underbara och uppfostrade och gjorde inte en fluga förnär. Otroligt miljöstarka och stabila. Så snacka inte skit om polishästar!

Jag tycker det endå är synd att inte fler grabbar törs rida och lära sig om hästar istället för att kalla dom hamburgerkött eller nördsport! För så jäkla nördigt är det faktiskt inte.. iaf inte nördigare än tv eller XBOX fjant spel..
Citera
2007-05-09, 15:12
Moderator
impieteers avatar
Eftersom jag har kraftiga fördomar om folk så ger jag hästtjejer fem plus.

* De kommer ofta från en ganska bra bakgrund.
* De är oftast snyggare än genomsnittstjejer.
* De är målmedvetna och har självdisciplin.
* De har pengar.
* De har (och det här är ovanligt bland kvinnor i alla åldrar) ett riktigt intresse(!) Bara en sån sak.
Citera
2007-05-09, 15:47
Bannlyst
Hästar luktar väl inte kanelbulle och är alldeles för stora och oberäkneliga för min smak.

mvh
Citera
2007-05-09, 18:34
Medlem
Vädurs avatar
Jag har sprungit på två huvudtyper av "hästtjejer".
Den ena typen är de trivsamt jordnära personerna som uppskattar både att umgås med domestikerade djur, och att utöva en idrott/ett intresse. Just kombinationen av att de har ett eget intresse och att det är inriktat på djur är tydligen en lycklig kombination, då jag finner merparten av dessa personer väldigt trevliga och lätta att ha att göra med.

Den andra typen av hästtjejer är för mina nerver snarlikt att långsamt tugga på folie. Jag kan tänka mig att motsvarande grabb-grej är datanörderi eller runkande till motorbörsen ute i garaget bredvid de pimpadad 240. Intresset har blivit en mani. Mer tid tillbringas i stallet med hästen än med samtliga andra vänner i bekantskapskretsen. Som någon annan nämnde så behandlar de hästen som om den vore en efterbliven bäbis, och talar högljutt bebisspråk till och om den. Likaså vägrar de acceptera att stalldoft är lika påfrestande i vardagsrummet om det så kommer från ett stall med hästar som om det kom från ett stall med kor. Kombinationen svett, hårigt djur och dess avföring är otrevlig när det krockar med stadsliv.

För en hästintresserad är det nog lättast att förstå hur omgivningen uppfattar dem om de tänker sig ombytta roller. Att de träffar på (eller bor tillsammans med) en person som är helt fixerad av att hålla på och meka med sin bil ute i garaget. Som är där i garaget tre fyra timmar varje dag, och som varje gång klampar in stinkandes av olja, bensin och 5-56. Som med grabbig röst berättar om hur maxad hans Mustang "Janine" kommer att bli, och hur otroligt fint det låter om de nyjusterade topparna efter att ventilerna stälts in.
Tänk er att umgås med en sådan person vars liv tycks cirkla runt den där jävla bilen, och hur bilen ALLTID kommer i första hand, och partner, vänner och föräldrar alltid får finna sig i att bortprioriteras. Mot en bil.

Där har du antagligen även en orsak till några av gliringarna. En olust över att konkurera om dig och din uppmärksamhet, och veta att om det kommer till ultimatum eller valsituation, så går hästen antagligen först.
Citera
2007-05-09, 21:27
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Min erfarenhet är att hästtjejer redan i yngre får ta ett ganska stort ansvar för skötseln av hästarna och därmed växer som människor.

Det är klart att det finns idioter bland hästtjejer också, men det hade de varit oavsett om de varit intresserade av hästar eller ej.

Om jag hade varit 15 år igen och visste det jag vet idag skulle jag nog överväga att börja rida. Herregud, du är ensam kille med en massa tjejer hela kvällarna 7 dar i veckan. Vad kan gå fel?
Citera
2007-05-09, 21:54
Medlem
em krejs avatar
Jag tycker inte att det är fjolligt med hästar, jag kan tänka mig att det är väldigt ansträngade att rida. Jag vet inget om hästjejers personliget, eftersom jag inte vet om jag träffat någon. Något som däremot besvärar mig väldigt mycket är att hästtjejerna ska drar skitlukten på pendeltågen när de är påväg hem. Jag tycker att de borde dusha eller åtminstonde byta kläder.
Citera
2007-05-09, 23:25
Medlem
Kalla Kåres avatar
Det är väl bara i sossesverige som ridning och hästsport fått en feminin stämpel. Jag är själv hästägare och sambo sedan många år med en hästintresserad kvinna. Vi har ägnat åt oss sporten på resor utomlands och hästhantering i andra länder har oftast en stark koppling till traditionellt manliga områden som militär, polis och liknande. Med det vill jag inte säga att jag tycker att svenska män ska storma in i ridsporten. Jag tycker att ridintresserade tjejer oftast är smartare och har mer intressanta liv än andra kvinnor samt har utvecklat en egen kultur som de bör vara rädda om. Vad jag möjligen motsätter mig är en del ridkretsars fascination för new age-lösningar och flum. Läs på om hästanatomi istället. Gnägg.
Citera
2007-05-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
blablabla

Jag syftade givetvis på de hästtjejer som sysslar med vanlig ridning - inte de som sysslar med hopp osv.

Jo, jag har testat att rida (vanlig lunk) i några timmar. Var inte ansträngande och därför så avlivade jag myten att det skulle vara särskilt ansträngande.
Citera
2007-05-10, 00:25
Medlem
*Girlie*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Jo, jag har testat att rida (vanlig lunk) i några timmar. Var inte ansträngande och därför så avlivade jag myten att det skulle vara särskilt ansträngande.
Det är skillnad på att rida häst och åka häst också.
Citera
2007-05-10, 02:46
Medlem
Ska man stå ut med killar som röker eller snusar. eller som dagarna i ände sitter och spelar tv spel så kan jag inte se att det är värre att komma hem med hästkläderna. Men av ren hygien så vädrar jag hellst mina ridkläder och tvättar dom ofta.. Värre är det med en pojkvänn som snusar och drar ut sin prilla stup i kvarten och bortsar tänderna 1 gång om dagen. *spy* det handlar ju om att acceptera helt enkelt. men saken är den att topic handlar ju om varför killar bli nördiga och barnsliga när man säger att man är hästtjej.. Antingen kommer det till sex tankar eller att man är en liten tjej på 12 år..
Citera
2007-05-10, 11:57
Medlem
Kalla Kåres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Jag syftade givetvis på de hästtjejer som sysslar med vanlig ridning - inte de som sysslar med hopp osv.

Ridsport är inte lunk i skogen. Lunk i skogen är till för hästens avkoppling och är behagligt för ryttaren. Hoppning och dressyr är två ridsportgrenar som tillsammans brukar utgöra "vanlig ridning". Att rida i skogen för att avslappnat motionera hästen och bygga upp dess kondition är inte huvudsysselsättning för ridsportsintresserade.

Sporten sker huvudsakligen genom träning i ridhus eller på utomhusbana. Om du är en normal lönnfet svensk kille skulle du antagligen kräkas och be om nåd dagen efter ett enkelt dressyrpass pga träningsvärk och koncentrationsutmattning. Skulle du (osannolikt) kunna genomföra ett hoppträningspass på medelnivå skulle du få väldigt ont i ben och troligen kramp av att av och till stå i fältsits i en timme.
Citera
2007-05-10, 13:09
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Eftersom killar oftast gillar fart tror jag ärligt talat inte att det finns nått mer härligare och bättre kick än att dra på i full galopp,
Jag är kille och rider och jag håller med. Det finns inget härligare och ingen bättre kick än att dra på i full galopp över ett öppet fält, att känna hästen pulsera under dig, hur den verkligen ger allt, känna vinddraget i håret, se marken försvinna under dig och bara njuta...Känslan är obeskrivbar.

Visst är det kul att köra fort i en bil också, men det kommer inte på långa vägar upp i samma känsla som att sitta på en häst i full galopp.

Plus att jag är enda killen i stallet, och överlag är hästtjejer jävligt heta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in