2007-05-08, 10:13
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Titeln säger allt.

Filosofi är, enligt mig, ifrågasättande av natur(en).
2007-05-08, 13:26
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Titeln säger allt.

Filosofi är, enligt mig, ifrågasättande av natur(en).

1. Den naturliga följdfrågan blir då: Hur definierar du natur(en)?

Bara för att vi skall vara klara på vad vi talar om...

2. Det finns ju ett resonemang kring vad filosofi är i Filosofilexikonet. Vad är problemet med de resonerande definitionerna? Om man vill diskutera en definition kan det vara lämpligt att utgå från den etablerade förståelsen - att föra ett kritiskt resonemang mot den för att finna en ny definition eller finna att den är god och därefter lämna ämnet.

//Mvh, M
2007-05-08, 21:46
Medlem
ankuss avatar
Grunden till all vetenskap.
2007-05-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
2. Det finns ju ett resonemang kring vad filosofi är i Filosofilexikonet. Vad är problemet med de resonerande definitionerna? Om man vill diskutera en definition kan det vara lämpligt att utgå från den etablerade förståelsen - att föra ett kritiskt resonemang mot den för att finna en ny definition eller finna att den är god och därefter lämna ämnet.

//Mvh, M

Jepp, helt rätt. Här är en kortare text om vad filosofi är:

http://www.philosophy.su.se/omfilosofi.htm
2007-05-09, 20:13
Medlem
Bronkzs avatar
filosofi är "finns gud" svarar du nej säger dom "bevisa det". säger du ja säger dom "bevisa det" thats it.

lika bra att låta bli, och bara plocka vettiga quotes från mästarna som man kan ha nån användning av i sitt dagliga liv.
2007-05-09, 20:27
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
1. Den naturliga följdfrågan blir då: Hur definierar du natur(en)?
Absolut. Det är en bra fråga.
Jag skulle nog kalla allting för att vara naturen eftersom jag inte ser att det finns någonting som är onaturligt - eller med andra ord, att det skulle finnas någonting som inte tillhör en natur, inte är en natur eller inte existerar inom en natur. Med det sagt menar jag inte att det är filosofi så fort man ställer en fråga om valfritt ämne, men att filosofi sträcker sig bra längre än till det som inte går att besvaras; Vilket många tror är vad filosofi går ut på. Frågan om livets mening är definitivt mer "filosofisk" än att t ex filosofera över en snigels medvetenhet, men båda faller i vilket fall som helst under kategorin filosofi.
Citat:
Just nu var tanken med den här tråden att gå djupare än att förklara ordets betydelse.
2007-05-10, 00:15
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Absolut. Det är en bra fråga.
Jag skulle nog kalla allting för att vara naturen eftersom jag inte ser att det finns någonting som är onaturligt - eller med andra ord, att det skulle finnas någonting som inte tillhör en natur, inte är en natur eller inte existerar inom en natur. Med det sagt menar jag inte att det är filosofi så fort man ställer en fråga om valfritt ämne, men att filosofi sträcker sig bra längre än till det som inte går att besvaras; Vilket många tror är vad filosofi går ut på. Frågan om livets mening är definitivt mer "filosofisk" än att t ex filosofera över en snigels medvetenhet, men båda faller i vilket fall som helst under kategorin filosofi.

Just nu var tanken med den här tråden att gå djupare än att förklara ordets betydelse.

1. Om du läste länken Grue postade så säg du att det finns en mängd områden, delområden inom filosofin. Jag skulle nog säga att mycket av den filosofiska trätan består i att det finns massor med svar. Men olika svar. Alltså, handlar filosofi inte om det som inte kan besvaras (allena).

2. Filosofilexikonet ger resonerande förklaringar till vad filosofi är, innebär. Det är inte en simpel ordbok.

//Mvh, M
2007-05-10, 17:33
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
1. Om du läste länken Grue postade så säg du att det finns en mängd områden, delområden inom filosofin. Jag skulle nog säga att mycket av den filosofiska trätan består i att det finns massor med svar. Men olika svar. Alltså, handlar filosofi inte om det som inte kan besvaras (allena).
Med andra ord, just det som jag skrev i föregående inlägg.
Citat:
2. Filosofilexikonet ger resonerande förklaringar till vad filosofi är, innebär. Det är inte en simpel ordbok.
Det hade varit mer givande än att säga vad som står i ditt lexikon, än att det står någonting.
2007-05-10, 17:49
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Med andra ord, just det som jag skrev i föregående inlägg.

Det hade varit mer givande än att säga vad som står i ditt lexikon, än att det står någonting.

1. Exakt (fast ändå inte riktigt)

2. Det är en väldigt lång text. Jag nämnde den som exempel på standardbestämningar av filosofi. Du verkar ju vara intresserad av filosofi, varför den borde finnas i ditt bibliotek. Om inte, gå genast och köp! En mycket bra bok!

//Mvh, M
2007-05-10, 17:54
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
2. Det är en väldigt lång text. Jag nämnde den som exempel på standardbestämningar av filosofi. Du verkar ju vara intresserad av filosofi, varför den borde finnas i ditt bibliotek. Om inte, gå genast och köp! En mycket bra bok!

Kan du inte sammanfatta lite kort? Det har ju med trådnamnet att göra.
2012-05-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankus
Grunden till all vetenskap.
Nej Filosofi har ingenting med vetenskap att göra ,för då är det ingen Filosofi.
Om man kommer till en bevisbar slutsats med sitt filosoferande så har man ägnat sig åt vetenskp och inte filosofi,inom filosofin finns inga slutsatser.
2012-05-15, 11:59
Medlem
adequates avatar
Tråd låst med hänvisan till den klistrade tråden.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in