2007-05-07, 23:57
Medlem
Caps_Locks avatar
Blev så illa tvungen att installera om operativsystemet idag och tänkte samtidigt passa på att "nergradera" mig till windows 2000 vilket gick åt helv***.

Har redan testat releasen jag har, så det är inget fel på den. Men minns att jag hade problem även på en äldre dator jag hade, just med att boota från externa cd läsaren.

Nu tycker jag det verkar väldigt konstigt om jag blir tvungen att köpa en intern cdläsare bara för att kunna installera ett operativsystem, när det fungerar hur fint som helst att installera windows XP från en extern cdläsare.

För jag menar... i praktiken så fungerar ju allting på samma sätt. Jag tar 2 piratkopior som exempel bara för att underlätta:
En piratversion av KlockreN:s release av XP packas upp, mountas i daemontools och bränns i nero.
EXAKT samma sak gör man med etho:s release av windows 2000, men ändå vill den inte fungera med externa.

Något tips om vad jag ska göra?
Själv har jag tänkt i dom banorna att det ska finnas något program - liknande daemontools - som startas direkt i bios, och att man kan boota från programmet som en virtuell cdläsare, men det är vad jag förstår bara önsketänkande?

Tips? Förslag om annan release det funkar med? Kan jag på något sätt installera 2k PÅ detta operativsystem (fast det egentligen inte går [om ni förstår vad jag menar, vet inte hur jag ska formulera mig annars ]) och sedan avinstallera XP?
Citera
2007-05-08, 00:09
Medlem
Ondkvists avatar
Om ditt BIOS inte klarar boot från USB-enhet så får du nog tillfälligt sätta en CD-läsare direkt på en IDE-kanal. En CD-läsare hittar du säkert på första bästa datorlik i godtyckligt grovsoprum.

Varför blandar du in Daemon Tools när du ska bränna en image med Nero, förresten? Är ju bara att köra File -> Open samt bränna rakt av utan krusiduller.
Citera
2007-05-08, 00:30
Medlem
Caps_Locks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Om ditt BIOS inte klarar boot från USB-enhet så får du nog tillfälligt sätta en CD-läsare direkt på en IDE-kanal. En CD-läsare hittar du säkert på första bästa datorlik i godtyckligt grovsoprum.

Varför blandar du in Daemon Tools när du ska bränna en image med Nero, förresten? Är ju bara att köra File -> Open samt bränna rakt av utan krusiduller.
2 fel där..

1. jag sa ju att XP går att installera utan problem
2. bin/cue.. inte img

tack för svaret ändå
Citera
2007-05-08, 00:59
Medlem
Ondkvists avatar
2 fel av dig, ja. ;)

För det första skriver du så förvirrande och osammanhängande att det inte framgick att du faktiskt hade lyckats med att boota XP från din externa, dessutom är det bara att ändra extensionen på imagefilen till .ISO om man vill bränna direkt i Nero och inte klarar av att köra en *.*-sökning för att få upp .IMG och allt annat direkt i Open-fönstret.
Citera
2007-05-08, 13:29
Medlem
Caps_Locks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
2 fel av dig, ja.

För det första skriver du så förvirrande och osammanhängande att det inte framgick att du faktiskt hade lyckats med att boota XP från din externa, dessutom är det bara att ändra extensionen på imagefilen till .ISO om man vill bränna direkt i Nero och inte klarar av att köra en *.*-sökning för att få upp .IMG och allt annat direkt i Open-fönstret.
FORTFARANDE inte IMG!
Förstå att det är bin/cue!
Citera
2007-05-08, 13:37
Medlem
Ondkvists avatar
Bara att öppna .cue-filen med Nero...
Citera
2007-05-08, 14:22
Medlem
Caps_Locks avatar
okej, men spela roll hur man gör.. det går ju ändå inte
Citera
2007-05-09, 07:04
Bannlyst
Rippa av bootstrapen på XP skivan.
Mounta din BIN fil och kopiera över filerna till disk.
Sätt i tom CD, välj att skapa bootbar disk i Nero. Som bootstrap, välj XP's bootstrap som du rippade. Kopiera nu W2K filerna till samma CD.
Bränn.

Out.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in